În România se filmeaza „Callas Forever”, regizor fiind unul dintre cei mai importanti cineasti din toate timpurile, Franco Zeffirelli. Italian de origine, nascut la Florenta la 12 ianuarie 1923, cu studii de arhitectura, Zeffirelli l-a avut ca mentor pe Luchino Visconti, un alt nume de referinta al cinematografiei mondiale, al carui asistent a fost la începutul carierei sale si de la care mosteneste o anumita teatralitate caracterizata prin pretiozitatea decorurilor si a costumelor, prin spectaculozitatea declamatorie a interpretarii actoricesti.
În România se filmeaza „Callas Forever”, regizor fiind unul dintre cei mai importanti cineasti din toate timpurile, Franco Zeffirelli. Italian de origine, nascut la Florenta la 12 ianuarie 1923, cu studii de arhitectura, Zeffirelli l-a avut ca mentor pe Luchino Visconti, un alt nume de referinta al cinematografiei mondiale, al carui asistent a fost la începutul carierei sale si de la care mosteneste o anumita teatralitate caracterizata prin pretiozitatea decorurilor si a costumelor, prin spectaculozitatea declamatorie a interpretarii actoricesti. Stil care se potriveste perfect unor ecranizari dupa dramaturgia clasica (Shakespeare, îndeosebi) si dupa opere lirice. Numele sau este iremediabil legat de capodopere ale cinematografiei, cum ar fi „Femeia îndaratnica” (1967, cu Richard Burton si Elizabeth Taylor), „Romeo si Julieta” (1968), „Isus din Nazareth” (1977, film TV), „Traviata” (1983, cu Teresa Stratas si Placido Domingo), „Othello” (1986), „Hamlet” (1990, cu Mel Gibson si Glenn Close), „Jane Eyre” (1995)… Iar în prezent, regizorul reînvie pe marele ecran povestea plina de dramatism a ultimei perioade din viata celei mai mari soprane a lumii, Maria Callas. Interpreta cu un talent sub semnul genialitatii, Maria Callas este femeia cu o personalitate si o viata fascinanta: a cunoscut succesul si decaderea, iubirea si tradarea în dragoste, fericirea si disperarea. Destinul ei, povestea ei de dragoste cu miliardarul grec Onassis, sfârsitul tragic al existentei ei au facut înconjurul lumii, transformându-se în legenda. Este ceea ce-si propune Zeffirelli sa recompuna cu mijloacele specifice celei de-a saptea arte, în viziunea propriei sale personalitati creatoare. Coproductie Italia-Franta-Spania-România-Marea Britanie, turnarea filmului „Callas Forever” a început la 23 iulie 2001 la Paris si, în prezent, în perioda 31 iulie-3 octombrie, se deruleaza în România. Dintre actorii de talie internationala, din distributie fac parte actrita Fanny Ardant si Jeremy Irons. Fanny Ardant, actrita de mare sensibilitate si talent, unul dintre numele de referinta ale cinematografiei franceze contemporane si totodata favorita marelui regizor Francois Truffaut („Copilul salbatic”, Fahrenheit 451”, „Noaptea americana” – Premiul Oscar pentru film strain, „Ultimul metrou” – Premiul Cesar pentru film si regie), s-a lansat în constelatia starurilor mondiale de prima marime la începutul anilor ’80 într-o productie semnata de acelasi Francois Truffaut – „Femeia de alaturi”. În actualul film al lui Zeffirelli, Fanny Ardant da viata legendarei soprane Maria Callas. Împreuna cu Jeremy Irons, actrita a mai jucat cu ceva ani în urma – „Dragostea lui Swann” (1984) – unde, în stilu-i caracteristic a facut un rol memorabil.
Jeremy Irons pare sa nu mai aiba nevoie de nici o prezentare; e suficient sa amintim ca el este, de obicei, autorul unor personaje de mare complexitate, cum ar fi cele din „Logodnica locotenentului francez”, „Misiunea”, „Noaptea iguanei”, „Inseparabilii”, „Misterul familiei von Bulow” (Premiul Oscar – 1991), „Frumusete furata”, „Kafka” sau „Casa spiritelor”… În „Callas Forever” va interpreta rolul lui Larry Clark, impresarul, prietenul de suflet si confidentul Mariei Callas.
– Dupa o pauza mult prea lunga, care unora le dadea apa la moara sa spuna ca Sharon Stone nu mai are nimic de aratat de-aici înainte, iata ca actrita revine sub lumina reflectoarelor. Recent, a semnat contractul pentru thrillerul erotic „In The Lake”, unde îl va avea ca partener pe David Duchovny (Mulder din „Dosarele X”). Actrita va interpreta rolul unei sotii care îsi însala barbatul pâna când acesta descopera adevarul, suficient ca situatia sa se complice. Triunghiul amoros e completat de Ray Liotta.u Regizorul Steven Sodebergh, care a câstigat anul acesta un Oscar pentru filmul „Traffic”, s-a gândit ca n-ar fi rau sa-si reaminteasca de perioada debutului si sa faca o continuare la „Sex, minciuni si video”, filmul care i-a adus celebritatea si a obtinut, la festivalul de la Cannes din 1989, mult râvnitul trofeu „Palme d’Or”. Continuarea nu are înca un nume sau, cel putin deocamdata, acesta nu a fost dezvaluit presei. u Dupa ce a jucat timp de noua ani în rolul agentei FBI Dana Scully din serialul „Dosarele X”, actrita Gillian Anderson e hotarâta sa puna punct. Are deja 32 de ani si o fiica de 6 ani care are din ce în ce mai multa nevoie de prezenta mamei ei. Si, cum munca la serialul care a facut-o celebra si i-a adus un premiul Emmy cerea multe sacrificii si 18 ore de filmari pe zi, actrita considera ca a venit momentul sa mai faca si altceva pentru cariera ei, asa ca planuieste sa debuteze ca actrita de teatru pe o scena londoneza, în West End. Desi nu a vrut sa ofere prea multe detalii, a declarat totusi ca rolul pe care îl va interpreta va fi total diferit de cel de pâna acum. Desi n-ar recunoaste, nici în ruptul capului, faptul ca si partenerul ei din serial, David Duchovny, s-a rupt de… „Dosarele X” pornind pe alt drum, a îndemnat-o sa faca acelasi gest. În sezonul trecut, agentul Mulder a aparut doar în câteva episoade. Dana Scully se afla înca sub contract, dar acesta va expira în sezonul viitor si nici gând sa-l mai înnoiasca.
Regizorul Luc Besson producator si scenarist
Luc Besson, regizorul francez al carui nume de cineast s-a internationalizat în ultimul deceniu gratie creatiilor sale rasunatoare – „Metroul”, „Marele albastru”, „Nikita”, „Leon”, „Al cincilea element”, „Ioana d’Arc” –, apare acum pe genericul filmului „Sarutul mortal al dragonului”, în calitate de producator si scenarist. Ca si în „Leon”, care la vremea respectiva l-a facut celebru în America, apoi în întreaga lume, Besson construieste o poveste sumbra si violenta, asezonata cu spectaculoase demonstratii de arte martiale, care atrag o categorie larga de spectatori. Povestea se tese în jurul actorului chinez Jet Li, totodata campion în arte martiale si în mod particular în kung-fu wushu (tehnica de lupta), prilejuind secvente în cascada bazate pe actiune si întrerupte, abil dozat, cu momente intime sau de fina analiza psihologica ori cu scene comice. În tandem cu Chris Nahon, care semneaza regia filmului, Luc Besson ofera din nou masura talentului sau de cineast, ce beneficiaza înca de subtilitatea viziunii europene asupra celei de-a saptea arte. Personajul central (Liu Jian), interpretat de Jet Li, este un politist chinez care debarca la Paris pentru a seconda autoritatile franceze implicate în arestarea unui înalt demnitar corupt, de la Pekin. Problema e însa ca Richard (Tcheky Karyo), politistul desemnat sa se ocupe de întreaga operatiune, este o persoana psihopata, cu apucaturi de proxenet. Acesta, în loc sa-si faca onest datoria, foloseste doua dintre „fetele” sale pentru a-l ucide pe demnitarul chinez, dar se întâmpla ca întreaga afacere sa fie înregistrata pe o caseta video, care, evident, ajunge în mâinile lui Jet Li. Lupta pentru recuperarea casetei incriminatorii e de la sine înteleasa. Terenul este astfel pregatit demonstratiilor de arte martiale prestate de Liu Jian, caruia nu-i sta nimic în cale, nici macar o „armata” de vreo 20 de politisti bine antrenati pe care îi pulverizeaza. Influente, marca „Luc Besson”
Principala calitate a filmului, dupa cum apreciaza si critica de specialitate, consta în modul de realizare a scenelor de actiune. Coregrafia îi apartine unui maestru al genului, Corey Yuen, la care se adauga precizia fara repros a executiei prestate de Jet Li si, nu în ultimul rând, unghiurile de filmare, tipul de montaj dinamic si deosebit de inspirat ce poarta semnatura „Luc Besson”. Un alt atu al filmului este prezenta actritei Bridget Fonda, care interpreteaza cu o naturalete incredibila si totodata cu finete si umor, rolul unei prostituate, care este si mama. Martor pasiv al mortii înaltului demnitar chinez, ea e nevoita sa lucreze pentru odiosul Richard care o foloseste pe fiica ei drept ostatec. În ciuda acestui lucru, ea formeaza „un cuplu” cu Liu Jian, amândoi frustrati fiind de lipsa de iubire si tandrete.
În ceea ce-l priveste pe regizorul Chris Nahon, aflat acum la primul lui lung metraj, dar specialist în tehnica filmuletelor publicitare – domeniu în care a lucrat destul timp –, a folosit tot ce stia el „ca pe apa”, pentru a evita în economia filmului digresiunile inutile si lungirile plicticoase, care, de obicei, sufoca ritmul si dinamismul actiunii. Cei ce cunosc macar o parte din creatiile lui Luc Besson pot totusi sesiza, în tesatura filmului realizat de data aceasta de… debutantul Chris Nahon, amprente stilistice folosite de regizorul francez în „Marele Albastru”, „Nikita”, „Leon” sau „Al cincilea element”… Acest transfer de stil de la „maestru” la „ucenic” pare sa nu deranjeze aproape pe nimeni, mai ales ca Besson a declarat ca nu prea mai are apetit pentru regie si ca prefera sa se concentreze asupra altor zone din sfera cinematografiei, ceea ce s-a si întâmplat, de vreme ce a preferat sa fie producator si scenarist al acestui film.
Tim Burton reînvie „Planeta maimutelor”
La sfârsitul lunii iulie, salile de cinema de pe continentul american au fost invadate de… „Planeta maimutelor”, un remake realizat de Tim Burton al celebrului film al anilor ’60 cu acelasi nume, în care juca Charlton Heston. Dar, Tim Burton, – autorul faimosului „Eduard – Omul-Foarfeca”, a considerat ca, dupa mai bine de 30 de ani, originalul poate fi… ameliorat atât din punct de vedere estetic, cât si ca scenariu. De fapt, despre creatia sa n-a vrut sa se spuna ca este „a nu stiu câta versiune a filmului din ’68 realizat de Franklin Schaffner”, asa ca n-a avut nici o retinere în a-l impregna de propria sa personalitate. În plus, recunoaste Tim Burton, „este mai usor sa supravietuiesti dupa o aruncare în gol de pe un zgârie-nori decât dupa un pur remake al „Planetei maimutelor” marca Schaffner. E ca si cum ti-ai propune sa reconstruiesti Statuia Libertatii. N-ar fi la fel ca originalul. Nici pe Charlton Heston de-atunci n-ai cum sa-l mai recreezi…” Sedus de productia „clasica” si, totodata, constient ca pe nimeni n-ar interesa o simpla imitatie, Tim Burton n-a ezitat sa croiasca noi tipare în care sa toarne o compozitie noua, pentru a obtine o alegorie socio-politica pe tema relatiilor dintre rase. Recunoscut deja ca un maestru în crearea universurilor imaginare, Burton reda spectatorului o planeta dominata si condusa de maimute (interpretate tot de actori), oamenii fiind doar niste bieti sclavi ai acestora. Situatie mult mai credibila decât cea compusa în urma cu 30 de ani de Schaffner. Un merit incontestabil în realizarea filmului îl are, cum e de presupus, specialistul în machiaj, care este nimeni altul decât un artist în domeniu, încoronat cu sase premii Oscar, e vorba de Rick Baker. Acesta a reusit sa dea primatelor, în sedinte de câte trei ore de machiaj înaintea filmarilor, o expresivitate de care predecesoarele lor nu beneficiasera la vremea respectiva. Unul dintre personajele cele mai reusite este generalul Thade (rol interpretat de Tim Roth), un cimpanzeu care viseaza sa domine societatea maimutelor.
Care sunt filmele care pot câstiga mult râvnitele trofee?
În sfârsit, nominalizarile la editia de anul acesta a Oscarurilor au fost...
Comentarii