Idilele din filme ofera, de obicei, o evadare din realitate, in care la sfarsit cuplurile raman impreuna, indiferent de obstacolele cu care se confrunta si traiesc „pana la adanci batraneti”, ca-n basme.
In cazuri rare, insa, regizorii decid sa franga inima spectatorilor si sa nu mai apeleze la „happy-end”. Desi aceste po-vesti ne reamintesc ca dragostea nu este intotdeauna perfecta sau eterna, ele releva totusi importanta si irezistibilitatea acestui sentiment in moduri puternice si memorabile, asa cum o demonstreaza exemplele urmatoare.
Casablanca
Dragostea in timp de razboi este o configuratie clasica pentru filme „lacrimogene”, dar Casablanca rezista testului timpului ca fiind unul dintre cele mai romantice filme realizate vreodata. Cu actiunea plasata in Marocul ocupat de francezi in timpul celui de-Al Doilea Razboi Mondial, filmul il are in centru pe Rick (Humphrey Bogart), un american care conduce un club de noapte popular.
Apoi apare vechea lui iubire, Ilsa. Interpretata de Ingrid Bergman, aceasta este o prezenta luminoasa si magnetica care, fara sa surprinda, da peste cap ambivalenta atent cultivata a lui Rick.
Ea este acum casatorita cu un membru important al Rezistentei franceze si, incearca sa scape din teritoriul ocupat de nazisti. Rick trebuie sa decida daca sa cedeze in fata inimii sale si sa fuga cu Ilsa sau sa-i ajute sa evadeze pe amandoi. Privirea incarcata de uimire durere si conexiune impartasita de Rick si Ilsa atunci cand se vad din nou, pentru prima data de cand idila lor pariziana s-a incheiat, ofera o bogatie de expunere pe care niciun dialog sau flashback nu ar fi putut-o ilustra atat de profund.
Pasiunea lor reciproca inca arde puternic, iar incheierea logica ar fi fost reunirea lor fericita. Dar acest film este despre cum puterea iubirii poate face o persoana sa renunte la egoismul sau, nu sa ii cedeze. Reintretinand legatura cu Ilsa si recunoscand ca ea l-a iubit intotdeauna, Rick se ridica in cele din urma deasupra instinctului sau de conservare si isi risca viata pentru a o salva pe femeia iubita si pentru a spori sansele Aliatilor de a castiga razboiul.
Pe aripile vantului
Este o poveste de dragoste cuprinzand razboiul, sclavia, tradarea si tragedia, fiind mai degraba un film avertisment decat o poveste de dragoste. Scarlett O’Hara (Vivien Leigh) este frumoasa si rasfatata fiica a unui proprietar de plantatie din sud, care incepe o poveste de dragoste cu Rhett Butler (Clark Gable), un barbat frumos si fara scrupule.
Cei doi se potrivesc perfect unul cu celalalt. Ea este egocentrica, manipulatoare si lipsita de empatie. El este un afemeiat incorigibil, care urmareste doar propria placere. In timpul razboiului, familia lui Scarlett isi pierde plantatia si se confrunta cu foametea, in timp ce Rhett face o avere din contrabanda.
El admira rezistenta ei in fata saraciei, dar povestea lor de dragoste se strica inainte de a deveni un cuplu. Ea ii respinge avansurile timp de ani de zile, urmarind un alt barbat pe care nu-l poate avea.
Ignorand faptul ca Rhett este potrivit pentru ea de la inceput, ea pierde ocazia de a avea o viata fericita si simpla alaturi de el. Cand in sfarsit isi da seama ca el este singura persoana pe care a iubit-o cu adevarat este prea tarziu, caci relatia lor i-a distrus pe toti cei din jurul lor. Plin de epuizare si amaraciune, Rhett o paraseste pe Scarlett pentru a vedea daca mai exista „farmec si gratie” si altundeva in lume.
Varsta inocentei
Filmul lui Martin Scorsese urmareste idila nefericita dintre un avocat respectat, interpretat de Daniel Day-Lewis, si o femeie divortata cu spirit liber, interpretata de Michelle Pfeiffer.
Newland Archer (Day-Lewis) este logodit cu o tanara si frumoasa socialista pe nume May (Winona Ryder), o femeie cu maniere impecabile care ii completeaza statura sociala. Dar abordarea sa lipsita de pretentii fata de viata este pusa la indoiala atunci cand face cunostinta cu contesa Olenska (Pfeiffer), o verisoara care s-a casatorit cu un nobil european si s-a mutat peste ocean.
Despartita de sotul ei si traind din nou la New York, ea este un obiect de fascinatie si ostracizare pentru fostul ei cerc social, care o vede ca pe o straina scandaloasa si periculos de liber-cugetatoare.
Cei doi se indragostesc cu pasiune, dar intr-o lume in care fiecare inflexiune si fiecare gest este cercetat pentru a gasi subtexte, sunt nevoiti sa-si ascunda sentimentele pentru a evita ruina sociala.
Intr-o scena, el ii descheie manusa si ii saruta incheietura mainii, un moment de un erotism incredibil. Desi Archer viseaza cu ochii deschisi ca vrea sa fuga cu contesa, ea este mai realista in privinta circumstantelor lor si se asigura ca aventura lor nu merge mai departe. Desi povestea lor de dragoste nu se consuma niciodata, este una dintre cele mai pasionale si seducatoare aventuri amoroase descrise pe marele ecran.
GABRIEL TUDOR
Comentarii