Vorbind despre noile discipline scolare propuse de unii si altii, pentru anii care vin, sau din acest an, Presedintele Academiei Romane scria in postarea sa de pe Facebook: „Aceste noi discipline scolare (in numar de 12-13), propuse si enumerate aici fara epuizarea listei, odata acceptate – ele au toate o ratiune de a fi – ar conduce la 12-13 ore pe saptamana (daca am socoti ca o singura ora saptamanal este de ajuns) sau la 24-26 de ore pe saptamana (daca fiecarei materii i s-ar rezerva cate doua ore). In prima varianta, ar mai ramane cateva ore saptamanal pentru materiile clasice, care ar urma si ele sa se rezume la cate o singura ora pe saptamana. In varianta a doua, cu 24-26 de ore deja ocupate, ar trebui renuntat la matematica, limba si literatura romana, limbi straine, fizica, biologie, chimie, istorie, geografie, educatie fizica etc.”, mai scrie Presedintele Academiei Romane, care mai adauga ca „opozitia dintre planurile de invatamant considerate clasice si aplicate inca, in oarecare masura, in prezent, si programele scolare propuse recent este una falsa, aparenta”, sustine presedintele Academiei Romane.
Si explicatia este simpla: „Contrapunerea, de exemplu, a istoriei fata de protectia mediului este total lipsita de logica, fiindca cele doua realitati se completeaza si, uneori, se suprapun. Cunoasterea prezentului oamenilor care au trait in trecut (adica invatarea istoriei) inseamna pentru orice elev dobandirea experientei de viata, in cadrul careia intra si prote-jarea planetei, a apelor, a padurilor, a aerului. La istorie se invata cum si de ce a inceput poluarea mediului, cand s-au vazut primele semne negative, ce masuri s-au luat, unde s-a ajuns pana astazi cu tulburarea echilibrului natural”.
Ce sa mai vorbim despre noua materie „educatie sexuala”, preconizata pentru scoala romaneasca? Nu doar ca e o prostie, dar lipseste o metoda de calitate si lipsesc si cei care sa o predea competitiv, sprijiniti de studii pedagogice certificate.
„A crede ca disciplinele «clasice» trebuie acum abolite sau reduse drastic, pentru ca ne obliga la aceasta modernitate, societatea trepidanta in care traim, schimbarile naucitoare reprezinta cel putin o mare naivitate” si „cateodata si o lipsa acuta de logica”.
Si asta pentru ca „scoala noastra nu are nevoie acum neaparat de schimbarea numelui materiilor, de introducerea de noi discipline incheiate cu medii trimestriale (semestriale), de crutarea memoriei elevilor, ca sa le fie mintea odihnita. Daca crede cineva ca fetele minore nasc inainte de vreme sau ca isi incep viata sexuala prea repede sau ca nu respecta igiena sau ca sunt surprinse traversand strada in afara trecerilor de pietoni etc. pentru ca nu invata la scoala nimic despre sex, despre nasteri, despre curatenie sau despre circulatia pe drumurile publice, se insala amarnic.
Ele fac toate aceste lucruri fiindca provin – in mare masura – din familii dezorganizate, pentru ca nu merg deloc la scoala sau pentru ca abandoneaza scoala dupa o clasa sau doua. Adica, pentru ca nu beneficiaza deloc de educatie organizata”, mai argumenteaza Ioan-Aurel Pop.
In fine, nimeni nu spune ca scoala trebuie sa fie inchisa intr-un bob de chihlimbar, ca o fosila. Au trecut cateva decenii de schimbare de paradigma, traim alte vremuri, dar asa cum scrie si Presedintele Academiei Romane „scoala este obligata sa tina pasul cu viata, dar nu aruncand peste bord valorile reale in favoarea unora iluzorii. Iar programele europene, nationale sau locale de educatie sunt foarte importante, dar nu de ele ducem lipsa in primul rand, ci de aplicarea legilor existente, de scoaterea educatiei din statutul de cenusareasa, de tratarea cu seriozitate a scolii. Altminteri, vom distruge fara bombe si pandemii, dar pas cu pas, acest popor”.
GEORGE CUSNARENCU
Comentarii