In limbaj medical, atractia obsesiva si obsedanta a unor persoane catre autofotografierea cu telefonul mobil a primit un nume specific, dupa ce s-a constatat ca acest fenomen de mare amploare poate afecta sanatatea. Selfita (selfitis) este o problema psihica, iar persoanele care simt nevoia sa publice mereu fotografii cu propria persoana pe site-urile de socializare ar putea avea nevoie de ajutor, au atentionat mai multi psihologi din Marea Britanie si India, in urma unor noi cercetari, dupa cum relateaza publicatia The Telegraph.
Termenul a fost introdus pentru prima data in anul 2014 pentru a descrie pornirea obsesiva de a face „selfie”-uri si a le publica pe retelele de socializare, acest lucru sugerand ca Asociatia Americana de Psihiatrie ar lua in considerare clasificarea respectivului comportament ca boala mintala. In consecinta, o echipa de oameni de stiinta de la Nottingham Trent University (Marea Britanie) si Thiagarajar School of Management (India) au decis sa investigheze daca la baza acestui fenomen se afla o tulburare comportamentala.
La finalul cercetarilor, ei au confirmat ca selfita este un fenomen real si de asemenea a fost conceputa o scala denumita „Selfitis Behaviour Scale” (scala comportamentala pentru selfita) in vederea evaluarii gradului de severitate al acesteia. „In urma cu cativa ani, au aparut articole in media potrivit carora selfita urma sa fie clasificata drept tulburare psihica de catre Asociatia Americana de Psihiatrie, a declarat dr. Mark Griffiths, profesor la Departamentul de psihologie al Universitatii Nottingham Trent. Desi atunci s-a dovedit a fi o gluma, respectivul lucru nu insemna ca afectiunea selfita nu era reala. Iata insa ca acum am confirmat existenta ciudatei maladii si am conceput prima Selfitis Behaviour Scale pentru evaluarea acestei conditii.”
Scala, de la unu la o suta, a fost conceputa pe baza unui numar mare de focus grupuri pentru a determina factorii care conduc la aparitia selfitei si a fost testata pe 400 de participanti din India. Aceasta tara a fost aleasa pentru ca detine cei mai multi utilizatori de Facebook, dar si numarul cel mai mare de decese in randul persoanelor care incearca sa isi faca selfie-uri in locuri periculoase.
Concluziile studiului, publicate in „International Journal of Mental Health and Addiction”, au confirmat ca exista trei niveluri de selfita, dupa cum urmeaza:
– Selfita la nivel-limita cuprinde acele persoane care isi fac selfie-uri de cel putin trei ori pe zi, insa nu le publica pe retelele de socializare.
– In faza acuta a bolii, persoanele publica online selfie-urile.
– In cea de-a treia etapa a selfitei, cea cronica, utilizatorii de retele de socializare resimt o nevoie incontrolabila de a-si face fotografii si de a publica de cel putin sase ori pe zi.
Oamenii de stiinta au descoperit ca persoanele care sufera de selfita au nevoie de atentie si de multe ori manifesta o lipsa de incredere in sine. De asemenea, spera ca prin publicarea imaginilor cu ei insisi sa isi imbunatateasca statutul social si sa fie integrate intr-un grup.
„In mod tipic, cei care au aceasta conditie sufera de o lipsa de incredere in sine, cauta sa se «integreze» in randul celor din jurul lor si pot manifesta simptome similare cu alte comportamente de predispozitie la adictie, a declarat dr. Janarthanan Balakrishnan, cercetator asociat la Departamentul de psihologie de la Nottingham Trent.
Acum, existenta acestei tulburari pare sa fi fost confirmata si exista speranta ca vor fi efectuate cercetari viitoare pentru a intelege mai multe cu privire la modul si motivul pentru care oamenii dezvolta acest comportament potential obsesiv si ce poate fi facut pentru a-i ajuta pe cei mai afectati.”
Printre alte tulburari mintale asociate tehnologiei care au fost identificate in ultimii ani se numara nomofobia, frica de a nu fi in apropierea unui telefon mobil, tehnoferenta, interpunerea constanta a tehnologiei in viata de zi cu zi si cyberhondria, senzatia de rau dupa cautarea in mediul online a unor simptome de boala, noteaza The Telegraph.
ADRIAN-NICOLAE POPESCU
Comentarii