• Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
magazin
Abonamente
Nici un rezultat
Toate rezultatele
miercuri, 2 iulie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele
miercuri, 2 iulie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele

Prima pagină » De ce a pierdut Zeppelin razboiul

De ce a pierdut Zeppelin razboiul

12 iunie 2014
in Istorii
A A

Contele german Ferdinand Graf von Zeppelin (1838-1917) a fost un pionier al aviatie mondiale si numele sau a fost dat faimoaselor dirijabile, utilizate in misiuni civile si militare. Aparatul sau de zbor a participat in Primul Razboi Mondial, dar l-a pierdut o data cu Imperiul German. Apoi si-a dorit o glorie civila si aproape ca a obtinut-o, traversand Atlanticul cu mii de pasageri. Dar „Dezastrul Hindenburg” din 1937 a pus capat definitiv carierei sale.

De la dezamagire la tragedie

 Din 1910, dirijabilele au inceput sa fie folosite ca aparate de zbor comerciale si pana in 1914, la izbucnirea razboiului, ele facusera peste 1.500 de zboruri. Inainte de Primul Razboi Mondial, zeppelinele fusesera privite cu mare speranta, caci puteau reprezenta o arma noua impotriva unui inamic care nu avea un asemenea aparat de zbor urias. Numai ca dupa primele „experimentari” in care zeppelinele au fost folosite ca bombardier, generalii germani si-au dat seama ca misiunile de atac pe care le pot executa sunt limitate. Ele erau vulnerabile fata de conditiile meteo (viteza vantului era chiar fatala) si fata de fortele antiaeriene care le puteau distruge foarte usor, la altitudini joase. Daca zburau la altitudini mari, precizia bombardamentelor scadea vertiginos.

 Cu toate acestea, Flotila aerului din Germania le-a folosit pentru aruncarea de bombe asupra unor tinte speciale din Europa. Astfel, sunt atacate Antwerp, Ličge, Varsovia si chiar Parisul – cel mai primejdios a fost bombardamentul din 2 septembrie 1914, cand s-au lansat acolo peste 1.800 kg bombe. Ultimele misiuni asupra capitalei franceze s-au desfasurat in ianuarie 1916. Zeppelinul a fost prezent si-n Romania: un camp petrolifer de langa Ploiesti a fost bombardat la 4 septembrie 1916… Paralel cu actiunile militare, in razboi nemtii s-au folosit de dirijabile si pentru zboruri speciale secrete, cum ar fi transportul diplomatilor in diverse tari pentru negocieri.

 Tinta principala a Germaniei era pe atunci Regatul Unit. Numai ca actiunile militare asupra bazelor engleze nu au avut efectul dorit, iar artileria antiaeriana a doborat multe aparate. Dupa incheierea Primului Razboi Mondial, prin restrictiile dure puse nemtilor, acestia nu mai puteau fabrica aparate de razboi. Astfel, firmele de zeppeline au construit aparate mai mici, pentru transport civil. Dar din 1926 a fost permisa construirea unui aparat special numit „Graf Zeppelin” (in onoarea inventatorului, care murise inainte de terminarea razboiului). Variantele acestuia puteau avea peste 236 metri lungime, cinci motoare Maybach pentru o viteza maxima de 128 kilometri pe ora. Un astfel de aparat a inconjurat Pamantul in 1929, in 21 de zile. Dar la 6 mai 1937, cariera zeppelinelor a luat sfarsit. Aparatul numit „LZ 129 Hindenburg” (in onoarea fostului presedinte al Germaniei), dupa un an de zboruri, s-a prabusit in New Jersey, SUA, 36 de persoane murind in catastrofa. Desi ancheta oficiala nu a gasit urme de sabotaj, s-a zvonit ca era mana lui Hitler, cu interese comerciale obscure.

In era moderna

 O firma constructoare de aparate de zbor, urmasa firmelor Zeppelin care au functionat la inceputul secolului XX, a realizat in anii 1990 „NT Zeppelin” (New Technology). Se faceau zboruri de pasageri in California, dar activitatea a incetat din lipsa de sponsori.

PAUL IOAN

ShareTweet
Articolul precedent

Obiecte a caror origine nu poate fi explicata

Urmatorul Articol

Big Bang-ul, o Teorie Paradoxala a Genezei Universului

Articole Similare

Istorii

Neverosimilul meci de sah

30 iunie 2025

În vara anului 1924, în inima fostului Imperiu Tarist transformat în tânara...

Istorii

Sakae Oba, „vulpea din Saipan”

23 iunie 2025

Fidelitatea si obedienta militarilor japonezi care au luptat în cel de-al Doilea...

Istorii

Statuia judecata pentru crima

16 iunie 2025

În lumea Greciei antice, justitia nu se oprea doar asupra oamenilor: uneori...

Istorii

Pham Xuan An, maestrul spionajului vietnamez

9 iunie 2025

Una dintre cele mai fascinante si enigmatice figuri ale Razboiului din Vietnam,...

Istorii

Audie Murphy, cel mai decorat soldat american

2 iunie 2025

Audie Leon Murphy s-a nascut pe 20 iunie 1925, în Kingston, Texas,...

Istorii

Naufragiul care a dus la întemeierea Africii de Sud

26 mai 2025

Pe 16 ianuarie 1647, o flota formata din trei nave olandeze –...

Urmatorul Articol

Big Bang-ul, o Teorie Paradoxala a Genezei Universului

Tema: „CASSANDRA”

19 iunie 1623 - S-a nascut Blaise Pascal

Comentarii

Articole Noi

Astazi in istorie

26 iunie 363 d.Hr. – Moartea împaratului roman Iulian Apostatul

30 iunie 2025

În vara anului 363 e.n., împaratul Flavius Claudius Iulianus, cunoscut în istoriografia...

Citeste mai departe
Blitz

Malefici, dar geniali

30 iunie 2025

În filme, din punct de vedere al inteligentei, victimele ocupa de cele...

Citeste mai departe
Blitz

Sezatoare traditionala

30 iunie 2025

Muzeul „Vasile Pârvan” Bârlad (Str. Vasile Pârvan, Nr. 1) organizeaza pe 28...

Citeste mai departe
Consultatii fara plata

Rujeola, o boala cu potential letal

30 iunie 2025

Cunoscuta ca una dintre infectiile virale relativ frecvente în copilarie, în primul...

Citeste mai departe
Femina Club

Leac redutabil

30 iunie 2025

Suparatoarea acnee are în propolis un remediu valoros. S-a demonstrat ca propolisul...

Citeste mai departe
Femina Club

Ostropel cu aripioare

30 iunie 2025

1 kg aripioare, 125 ml ulei, 2 cepe, 1 morcov, o jumatate...

Citeste mai departe
  • Contact
  • Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Nici un rezultat
Toate rezultatele
  • Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.