• Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
magazin
Abonamente
Nici un rezultat
Toate rezultatele
vineri, 21 noiembrie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele
vineri, 21 noiembrie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele

Prima pagină » Panama – canalul construit cu sange

Panama – canalul construit cu sange

11 iulie 2007
in Istorii
A A

Cei ce au trait inca de la inceput cosmarul „ciumei rosii" stiu ca una dintre principalele modalitati prin care regimurile comuniste au scapat de oponenti a fost trimiterea lor la munca fortata, fie in galeriile de carbune, fie prin diverse santiere megalomanice, a caror inutilitate era evidenta. Dar cel mai adesea, oamenii a caror „vina" consta, de multe ori, doar in faptul ca nu aveau „originea sanatoasa", erau trimisi sa sape canale, de o necesitate indoielnica. Cel ce a brevetat aceasta idee a fost Stalin, iar ciracii sai din statele-satelit ale URSS, inclusiv Gheorghiu-Dej, i-au urmat curand exemplul, trimitand la aceste veritabile lagare de exterminare prin munca mii de detinuti politici. Putina lume stie astazi ca nu doar aceste canale, rod al imaginatiei bolnave a liderilor comunisti, si-au luat partea de jertfe, ci si constructii similare, realizate in lumea capitalista, care au facut un numar urias de victime, lider in acest macabru top fiind de departe canalul Panama.

Carol Quintul voia sa uneasca oceanele

Saparea canalului Panama a reprezentat unul dintre cele mai dificile proiecte ingineresti realizate vreodata, dar a avut un impact colosal asupra navigatiei dintre cele doua mari oceane, Atlantic si Pacific, desfasurata pana atunci exclusiv pe traseul lung si periculos, prin stramtoarea Drake. Astfel, dupa construirea canalului, un vapor care voia sa ajunga de la New York la San Francisco, trebuia sa strabata prin canal doar 9500 km si nu 22500 km, ca pana atunci, ocolind America de Sud pe la Capul Horn.

Ideea unui canal care sa strabata stramtul istm Panama dateaza inca din secolul XVI, cand imparatul Carol Quintul sugera ca o cale navigabila construita prin Panama ar fi usurat si scurtat considerabil voiajul navelor spaniole din si spre Ecuador si Peru, unind cele doua oceane. In 1698 aparea asa-numitul „plan Darien", lansat sub patronajul regelui Scotiei, pentru construirea unei rute de comert pe uscat, dar rapid ideea a fost abandonata. Abia pe la 1880, adica la un sfert de veac de cand prima cale ferata din Panama unea malurile celor doua oceane, a fost dat aici primul tarnacop, proiectul apartinand francezilor.

Ferdinand de Lesseps – „cioclul din Panama"

Insarcinat cu acest proiect de anvergura a fost talentatul inginer francez Ferdinand de Lesseps, aureolat de recent incheiata construire a canalului Suez. Dupa 13 ani de eforturi supraomenesti, esecul a fost insa total. Bolile, terenul dificil, ploile necontenite, ce transformau in rugina echipamentele moderne in doar cateva zile, l-au obligat pe Lesseps sa abandoneze, mai ales dupa ce presa franceza l-a acuzat de deturnare de fonduri, numindu-l totodata „cioclul din Panama", prin prisma faptului ca peste 20.000 de victime isi pierdusera viata, prada accidentelor, malariei si frigurilor galbene.

O noua tentativa, reusita insa, va fi facuta de Statele Unite si Panama, la inceputul secolului XX. Americanii au profitat de ajutorul dat statului Panama, pentru ca acesta sa se desprinda de Columbia, devenind independent, si au determinat autoritatile locale sa le concesioneze canalul, care a devenit astfel zona sub control SUA, americanii tragandu-si partea leului din tranzitul comercial. Desi prin introducerea unor masuri de igiena sporite, bolile n-au mai facut ravagii, totusi si de asta data, moartea si-a luat tributul, nu mai putin de 5609 muncitori pierzandu-si viata pana in 1914, cand canalul a fost inaugurat.

O constructie complexa

Astazi, canalul este una dintre cele mai circulate rute maritime din lume, peste 14.000 de vase trecand anual pe aici, dovada ca sacrificiile realizate la construirea lui au purtat noroc lucrarii, conferindu-i durabilitate. Marimea maxima a unui vapor care poate strabate fara dificultate canalul a dat chiar si o unitate de masura, panamaxul, si doar cateva vase de pe mapamond nu indeplinesc, din cauza dimensiunilor exceptionale, conditiile necesare traversarii canalului, lung de 77 km.

Contrar asteptarilor, canalul Panama nu este o simpla linie navigabila, din Atlantic in Pacific, ci cuprinde mai multe lacuri si canale artificiale, ca si doua randuri de ecluze. Un alt lac artificial, Alajuela, reprezinta un rezervor, de unde se pompeaza apa in canal.

Pleaca americanii, vin chinezii!

Dupa al doilea razboi mondial, guvernele din Panama nu s-au mai aratat la fel de binevoitoare fata de Statele Unite, multi panamezi sustinand ca americanii ar trebui sa imparta profitul comercial cu ei. Protestele studentesti s-au intensificat, asa incat Administratia de la Washington a fost nevoita sa inconjoare zona cu un gard de protectie si sa-si intareasca prezenta militara aici. Negocierile incepute intre cele doua parti s-au incheiat cu semnarea, la 7 septembrie 1977, a acordului Torrijos-Carter, intre presedintii de atunci ai Panama si SUA.

Potrivit acestui acord, statul panamez urma sa reia controlul asupra canalului pe 31 decembrie 1999, fapt care a si avut loc, la data stabilita, in cadrul unei ceremonii de anvergura. La ora actuala, guvernul panamez a oferit un contract de operare a porturilor canalului, pe 25 ani, firmei chinezesti Hutchinson Whampoa, cu sediul la Hong Kong, firma al carui proprietar este magnatul Li Ka Shing, cel mai bogat om din Asia.

GABRIEL TUDOR

ShareTweet
Articolul precedent

Un paralitic, vindecat de icoana apostolului Barnabas!

Urmatorul Articol

Calul troian a fost de fapt un seism?

Articole Similare

Istorii

Pelorus Jack, „ultimul aristocrat al apelor de la Antipozi”

18 noiembrie 2025

În apele tumultuoase ale Insulei de Sud a Noii Zeelande, unde golfurile...

Istorii

„Leaganul pisicii” sau miraculoasa salvare

11 noiembrie 2025

În noaptea de 18 spre 19 noiembrie 1421, o furtuna puternica a...

Istorii

Cum a „clonat” Stalin arma secreta a Americii?

11 noiembrie 2025

În anii de dupa sfârsitul celui de-al Doilea Razboi Mondial, Uniunea Sovietica...

Istorii

Dezastrul de la Halifax

27 octombrie 2025

În dimineata zilei de 6 decembrie 1917, orasul Halifax, situat în provincia...

Istorii

Generalul condamnat de propria constiinta

27 octombrie 2025

În istoria zbuciumata a celui de-Al Doilea Razboi Mondial, putini generali japonezi...

Istorii

Asediul Spartei din anul 272 î.Hr.

15 octombrie 2025

Sparta, orasul razboinicilor fara ziduri, ramâne o emblema a curajului si disciplinei...

Urmatorul Articol

Calul troian a fost de fapt un seism?

Cele sapte minuni ale lumii moderne

Cu barca

Comentarii

Articole Noi

Astazi in istorie

13 noiembrie 1002 – Masacrul din ziua Sfântului Brice

18 noiembrie 2025

13 noiembrie 1002 a devenit o zi întunecata în istoria Angliei medievale,...

Citeste mai departe
Blitz

Când rolurile devin o eticheta: actori care au definit un singur gen

18 noiembrie 2025

Într-o lume cinematografica obsedata de versatilitate, exista actori care si-au construit maretia...

Citeste mai departe
Blitz

Cetatea Alba Carolina

18 noiembrie 2025

În urma cu 310 ani, în 4 noiembrie 1715, a fost pusa...

Citeste mai departe
Consultatii fara plata

Stop cardiac sau atac de cord?

18 noiembrie 2025

Relativ frecvent între cele doua probleme de sanatate mentionate se pune semnul...

Citeste mai departe
Femina Club

Remedii rapide

18 noiembrie 2025

Ideal ar fi ca îngrijirea cotidiana sa confere tenului dumneavoastra hidratare suficienta,...

Citeste mai departe
Femina Club

Budinca de ciuperci

18 noiembrie 2025

500 g ciuperci, 100 g margarina sau unt, 50 g faina (2...

Citeste mai departe
  • Contact
  • Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Nici un rezultat
Toate rezultatele
  • Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.