Aflati in cautarea vestigiilor orasului Abdul Rassul, cea mai mare piata de sclavi din Etiopia si a legendarului oras Gendebelo, arheologii fac o serie de descoperiri. Desi sperantele de la inceputul programului au fost doar partial confirmate, ei sunt convinsi ca extinderea santierelor arheologice va aduce noi informatii legate de cultura si istoria cetatilor etiopiene din Evul Mediu.
Continuandu-si periplul prin Etiopia, cercetatorii descopera faptul ca intre secolele VII si X o parte a populatiei a ridicat numeroase tumulus de mare anvergura. Prezenta unora dintre acestea in apropierea cetatilor musulmane recent descoperite arunca o noua raza de lumina asupra cercetarilor.
Regasirea unor tumulus identice pe inaltul platou si in zonele devenite musulmane ar putea demonstra originea comuna a populatiilor care vor fi mai tarziu crestinizate sau islamizate.
Sapaturile din situl Nora au mai pus in evidenta un fapt surprinzator. La o adancime de 60 de centimetri a fost degajat un sediment steril rezultat probabil din cenuse vulcanice. O surpriza pentru cercetatori care nu banuiau ca Etiopia ar fi fost marcata de activitate vulcanica. Probabil ca legendarul oras Gendebelo se afla sub cenusa acestora.
Echipa de arheologi a facut noi investigatii in situl Abdul Rassul, care a fost cea mai mare piata de sclavi din Etiopia, si in orasele Aleyyn Amba si Ankober, unde poetul francez Arthur Rimbaud isi aducea caravanele venite din Harar, in secolul XIX. In aceste orase drumurile sunt intesate de o multime toropita de caldura coplesitoare, de magari care transporta baloti cu cereale, de femei care poarta pe umeri canistre cu apa. Spre seara, odata cu primele semne de racoare, pot fi vazute palcuri de siluete care mesteca frunze de khat euforizante, locuri in care altadata se concentrau caravanele cu sclavi. O parte dintre ei erau vanduti pe inaltele platouri, in timp ce o alta lua drumul Peninsulei Arabice sau era imbarcata pentru a traversa Oceanul Indian.
In secolul al XVI-lea a avut loc o migratie a populatiei cu totul inexplicabila. Populatia oromo, venita din sud-estul Etiopiei, astazi constituind grupul dominant al tarii, s-a instalat in toate zonele ocupate de crestini si musulmani, producand schimbari majore in cultura Etiopiei. Stergand chiar „memoria” populatiilor autohtone. Orasele musulmane sunt distruse, cetatile Nora, Asbäri si Mäsal sunt abandonate. Cercetatorii incearca sa identifice epoca in care elitele au inceput sa devina crestine, (in Regatul Axum, din nordul tarii, care s-a convertit la crestinism incepand cu secolul IV, Etiopia devenind una dintre primele tari crestine din lume, dupa Armenia) modul in care populatiile crestine si musulmane convietuiau dar mai ales sa identifice urmele legendarului oras Gendebelo.
DORIN MARAN
Comentarii