În ianuarie 2020, guvernul Regatului Unit, prin Royal Air Force, a declarat ca este hotarât sa puna la dispozitia publicului si restul de fisiere, anterior clasificate, privind observatii OZN raportate la o unitate OZN, timp de 50 de ani.
Un articol din februarie 2020, al companiei Fox News, comentând acest anunt, afirma ca majoritatea americanilor ar dori ca si guvernul SUA sa faca acelasi lucru. Astfel, potrivit firmei Piplsay, de cercetare a consumatorilor, care a intervievat 30.741 de americani, 61% dintre respondenti au dorit ca guvernul american sa declasifice asa-numitele „dosare X” din tara lor. Un procent similar, 58 la suta, a declarat ca sunt de parere ca guvernul american „investigheaza activ viata extraterestra”.
Detaliind sondajul, 63% dintre „Millennials” si cei din „Generatia X”, adica cei nascuti între anii saizeci si optzeci ai secolului trecut, au spus ca doresc ca SUA sa-si faca publice dosarele OZN, în timp ce 39% dintre cei chestionati au considerat ca „Zona 51” este un loc unde se desfasoara „misiuni extraterestre secrete”. Aproximativ 34 la suta dintre respondenti au afirmat ca Zona 51 este doar un teren de testare a aeronavelor, în timp ce 27 la suta au spus ca nu sunt siguri de raspuns.
Zona 51 a fost în centrul atentiei anul trecut, ca urmare a evenimentului „Storm Area 51” din septembrie. Desi mai mult de 2 milioane de oameni s-au înscris pe Facebook spunând ca vor participa la evenimentul viral, Las Vegas Review-Jurnal scria ca în dimi-neata de 20 septembrie, doar un grup, foarte divers, de aproximativ 100 de „vânatori de extraterestri”, s-a adunat la poarta din spate a zonei secrete, dintre care câteva persoane au fost arestate, asa cum informase anterior si Fox News.
Obiecte reale necunoscute
Poate parea surprinzator, dar numai 27 la suta dintre cei chestionati de Piplsay au spus ca cred ca OZN-urile sunt reale; 25 la suta au declarat ca sunt obiecte identificate gresit, în timp ce 9 si 5 la suta dintre respondenti au spus ca sunt înselatorii respectiv iluzii. Restul de 34 la suta au declarat ca nu sunt siguri.
Într-un sondaj Gallup din septembrie 2019, americanii au spus ca devin din ce în ce mai sceptici, ca guvernul ar sti mai multe decât a facut public, în privinta OZN-urilor. Un purtator de cuvânt al Academiei de Arta si Stiinte To The Stars (TTSA), co-fondata de fostul cântaret Tom DeLonge, a declarat, în septembrie 2019, pentru The New York Times, ca a obtinut „probe de materiale exotice din OZN-uri”, fara sa fi aparut si alte detalii. În octombrie, TTSA a semnat un acord cu armata americana pentru a studia presupusele „descoperiri” extraterestre.
Mai târziu, în aceeasi luna, US Navy a recunoscut ca trei videoclipuri OZN care au fost obtinute de DeLonge si publicate de The New York Times sunt obiecte reale „neidentificate”. Mai precis, Joseph Gradisher, purtatorul de cuvânt al US Navy, a declarat, pentru The Black Vault, un site web dedicat documentelor guvernamentale declasificate, ca „Marina considera ca fenomenele continute/descrise în cele trei videoclipuri sunt neidentificate”. Gradisher a adaugat ca ei „folosesc termenul de «fenomene aeriene neidentificate» întrucât acesta ofera descrip-torul de baza pentru observatiile aeronavelor/obiectelor neautorizate/neidentificate care au fost observate intrând/functionând în spatiul aerian al diferitelor zone de pregatire controlate militar”.
Videoclipurile în cauza, cu obiecte neidentificate, cunoscute public sub numele de „FLIR1”, „Gimbal” si „GoFast”, au fost lansate initial de New York Times si de TTSA. Între timp s-a stabilit ca primul videoclip a fost realizat pe 14 noiembrie 2004 de camera cu termoviziune a unui F-18. Al doilea videoclip a fost realizat pe 21 ianuarie 2015 si arata un alt vehicul aerian straniu, împreuna cu vocile pilotilor care comentau ciudatenia observatiei. Al treilea videoclip a fost realizat tot pe 21 ianuarie 2015, dar nu este clar daca înfatiseaza acelasi obiect sau unul diferit.
Un raport, publicat în revista Popular Mechanics, citeaza interviuri cu cinci veterani ai Marinei militare care au discutat ceea ce au experimentat la acea vreme, în timp ce navigau pe USS Princeton, pe 14 noiembrie 2004, în largul coastei din sudul Californiei, în apropierea portavionului USS Nimitz.
Unul dintre acesti barbati, Gary Voorhis, a spus ca statea de vorba cu câtiva tehnicieni radar, când i-a auzit vorbind despre „traiectorii fantoma” si „ecouri parazite” pe sistemul radar al instalatiilor de ultima generatie Cooperative Engagement Capability (CEC) si AEGIS Combat System, care controleaza întreaga capacitate de lupta a complexului de nave, avioane, rachete, torpile etc. Au urmat activitati de verificare si recalibrare, dar rezultatul a fost doar ca, în loc sa dispara, misterioasele ecouri au devenit mai clare. Uneori – spunea Voorhis – obiectele erau la o altitudine de circa 20 km, alteori la circa 9 km, deplasându-se cu o viteza de vreo 185 km/ora. Imaginile lor radar nu corespundeau aeronavelor cunoscute; nu aveau cod de transponder, nici IFF (identificare „prieten sau dusman”).
Specialistul principal în operatiuni, Kevin Day, a declarat, în filmul documentar „The Nimitz Encounters”, ca meseria lui era „sa mânuiasca radarele si sa identifice tot ce zbura pe cer”. În jurul datei de 10 noiembrie 2004, la aproximativ 100 de mile de coasta San Diego, Day a observat tinte ciudate pe radar. Apareau în grupuri de cinci pâna la 10, cam la altitudinea de 8,5 km, si se deplasau spre sud. În cele din urma, Marina a trimis avioane de lupta pentru a arunca o privire asupra obiectului, unul reusind sa-l înregistreze pe videoclip – faimoasul „FLIR1” alb-negru care a fost lansat public în 2017.
În noiembrie 2019 s-a publicat un raport exploziv care vorbea de implicarea a doi „indivizi necunoscuti”, care ar fi cerut mai multor ofiteri navali care au asistat la evenimentul OZN din 2004, sa stearga probele. Voorhis a spus ca, la un moment dat, pe lantul sau de comanda i s-a cerut sa predea toate înregistrarile de date pe care le avea pe sistemul AEGIS catre „doua persoane necunoscute” care au venit cu un elicopter. P.J. Hughes, de pe un avion de avertizare timpurie E-2 Hawkeye, aflat în zbor, la mare distanta, în momentul observatiei, a spus si el ca ofiterul sau comandant a cerut sa-i predea hard disk-urile securizate ale aeronavei. Apoi acesta le-a dat la „doi ofiteri anonimi”, pe care nu-i mai vazuse pâna atunci si nu stia cum au ajuns acolo.
Interferente inexplicabile
La începutul anului 2019, US Navy a emis noi linii directoare, clasificate, privind modul de raportare a unor astfel de cazuri „ca raspuns la zborurile aeronavelor necunoscute, avansate, în apropierea grupurilor de lovitura ale Marinei sau a altor formatii militare sensibile”. De asemenea, Departamentul Apararii a transmis informatii, în iunie 2019, vicepresedintelui Comitetului de Informatii al Senatului, Mark Warner, democrat de Virginia, ca si altor doi senatori, în cadrul eforturilor crescute pentru informarea politicienilor privind întâlnirile US Navy cu aeronave neidentificate.
Potrivit publicatiei Politico, purtatorul de cuvânt al lui Warner a mentionat ca senatorul era interesat mai ales de problemele de siguranta a pilotilor navali în conditiile acestor „interferente inexplicabile”. Emisarul a spus ca au fost solicitate mai multe informatii si în contextul stirilor ca Marina si-a revizuit procedurile de raportare de catre personalul sau a observatiilor de aeronave neobisnuite.
Christopher Mellon, fost subsecretar adjunct, pentru Informatii, al Departamentului Apararii, a spus, pentru un serial TV: „Stim ca OZN-urile exista. Aceasta nu mai este o problema. Problema este de ce sunt aici? De unde provin si care este tehnologia din spatele acestor dispozitive pe care le observam?… Pilotii care vad aceste nave sunt absolut fascinati si asta se vede clar în declaratiile lor publice… Sunt interactiuni cu vehicule controlate inteligent care opereaza în si în jurul instalatiilor militare ale Statelor Unite, de unde si îngrijorarea… Au fost întâlniri aproape de coliziune, astfel încât exista o problema de siguranta. În plus, e si o problema vitala de securitate nationala, prin faptul ca suveranitatea noastra este încalcata de vehicule de origine necunoscuta”. El a adaugat ca SUA nu este singura tara care are interactiuni cu aceste obiecte. Oamenii, ca si militarii, spunea Mellon, sunt frustrati de lipsa unor actiuni ale guvernului. Ar trebui, cel putin, ca personalul militar din prima linie sa aiba dreptul de a spune ce anume se întâmpla.
DAN D. FARCAS
Comentarii