In aprilie 2020, Pentagonul a declasificat trei videoclipuri, din 2004 si 2015, care aratau obiecte neidentificate, cu aspect de farfurie si un „comportament inteligent”.
Departamentul Apararii a spus ca lanseaza oficial videoclipurile pentru a clarifica orice conceptie gresita a publicului, subliniind insa ca este vorba, literalmente, despre „fenomene aeriene neidentificate” (FAN) si nu neaparat despre presupuse nave spatiale extraterestre.
Intrucat FAN pot pune in pericol zborurile, dar pot fi si noi dezvoltari tehnologice ale unei tari adverse, senatorul Marco Rubio a inaintat, pe 17 iunie 2020, un raport in acest sens, in contextul Legii de autorizare a serviciilor de informatii pentru anul fiscal 2021, pe care Congresul SUA urma sa-l adopte.
Dezvoltari tehnologice
Marco Rubio (n.1971) este senator republican pentru Florida. In 2016, el a candidat, fara succes, chiar la nominalizarea republicana pentru functia de presedinte al Statelor Unite. Din 18 mai 2020, el este presedintele actant al Comitetului de informatii al Senatului si Presedintele Comitetului Senatului pentru Intreprinderile Mici.
Asa cum spune raportul sau: „Comitetul sprijina eforturile grupului operativ pentru fenomenele aeriene neidentificate, care activeaza la Oficiul de Informatii Navale, pentru a standardiza colectarea si raportarea fenomenelor aeriene neidentificate, pentru investigarea oricarei legaturi pe care acestea le-ar putea avea cu guverne straine ad-verse si pentru amenintarea pe care le reprezinta la adresa activelor si insta-latiilor militare ale SUA. Cu toate acestea, Comitetul ramane ingrijorat de faptul ca nu exista un proces complet unificat si cuprinzator in cadrul guvernului federal pentru colectarea si analizarea informatiilor privind fenomenele aeriene neidentificate, in ciuda potentialelor amenintari. Comitetul intelege ca informatiile relevante pot fi sensibile; cu toate acestea, Comitetul considera ca schimbul de informatii si coordonarea din cadrul Comunitatii de Informatii a fost inconsecventa, iar aceasta problema a dus la o lipsa de atentie din partea conducerii superioare”.
Prin urmare, Comitetul cere Oficiului de Informatii Navale ca, in consultare cu secretarul Apararii si cu sefii altor agentii pe care directorul si secretarul le considera relevante, „sa prezinte, in termen de 180 de zile de la data adoptarii Legii, Comitetelor de informatii si servicii armate ale Congresului, un raport cu privire la fenomenele aeriene neidentificate (cunoscute si sub numele de «vehicule aeriene anormale»), inclusiv obiecte aeriene observate care nu au fost identificate.
In plus, Comitetul recomanda ca raportul sa includa: 1. O analiza detaliata a datelor privind fenomenele aeriene neidentificate si raportarea informatiilor colectate sau detinute de Oficiul de Informatii Navale, inclusiv raportarea datelor si informatiilor detinute de grupul operativ pentru fenomenele aeriene neidentificate; 2. O analiza detaliata a datelor despre fenomene neidentificate colectate din: a. informatiile geospatiale; b. informatiile de date; c. informatiile umane; si d. informatiile de masurare si semnalizare; 3. O analiza detaliata a datelor FBI, care au fost obtinute din investigatiile asupra intruziunilor fenomenelor aeriene neidentificate in spatiul aerian restrans al Statelor Unite; 4. O descriere detaliata a unui proces interagential pentru asigurarea colectarii in timp util a datelor si analiza centralizata a tuturor raportarilor de fenomene aeriene neidentificate pentru guvernantii federali, indiferent de serviciul sau agentia care a achizitionat informatiile; 5. Identificarea unui responsabil oficial pentru procesul descris la punctul 4; 6. Identificarea potentialului aerospatial sau a altor amenintari pe care le prezinta fenomenele aeriene neidentificate la adresa securitatii nationale si evaluarea ipotezei daca aceasta activitate a fenomenelor aeriene neidentificate poate fi atribuita unuia sau mai multor adversari straini; 7. Identificarea oricaror incidente sau modele care indica faptul ca un potential adversar ar fi putut obtine capabilitati aerospatiale avansate care ar putea pune in pericol fortele strategice sau conventionale ale Statelor Unite; si 8. Recomandari privind colectarea crescuta de date, imbunatatirea activitatilor de cercetare si dezvoltare, precum si de finantare suplimentara si dotare cu alte resurse”. Raportul se va prezenta sub forma neclasificata, dar poate include o anexa clasificata.
Acest anunt reprezinta, intre altele, si o confirmare a faptului ca ONI urmareste in continuare, intr-un mod sistematic, aparitiile neidentificate. Oficialii din Pentagon au spus anterior ca a existat un program in acest sens, dar s-a incheiat in 2012. Dar exista informatii neoficiale, din surse sigure, ca Pentagonul a colectat si a raportat informatii despre incidente cu „vehicule aeriene anomale” si dupa aceasta data. Iata ca recent Pentagonul a anuntat si existenta unui organism de ancheta cunoscut sub numele de „Unidentified Aerial Phenomenon Task Force” (Grupul operativ pentru fenomene aeriene neidentificate), in cadrul Oficiului de Informatii Navale.
Reamintesc, in acest sens, cititorilor ca Pentagonul, sub presiunea crescanda din partea Congresului, a declarat pe 14 august ca a infiintat un nou organism de nivel inalt pentru a investiga rapoartele despre „fenomene aeriene neidentificate” in urma multiplelor incidente din ultimii ani, cu OZN-uri care au intrat in spatiul aerian militar al SUA.
Grupul operativ pentru fenomene aeriene neidentificate a fost creat de secretarul adjunct al apararii, David Norquist, pe 4 august, ridicand astfel la un nivel superior un efort care, in 2018, era deja sub controlul Oficiului de Informatii Navale, au spus oficialii. Scopul grupului operativ (care nu este clasificat, dar se ocupa de probleme clasificate) este de a standardiza colectarea si raportarea observatiilor privind vehiculele aeriene inexplicabile si de a impartasi aceste informatii cu publicul. El va investiga si orice legaturi pe care aceste obiecte le-ar putea avea cu guvernele straine nealiate si amenintarea pe care o reprezinta pentru activele militare americane.
Intrebari legitime
Intr-un interviu din iulie 2020 al lui Marco Rubio pentru CBS, el spunea: „Ceea ce consider interesant pentru mine in toate acestea, ca si motivul pentru care consider subiectul acesta important, este ca avem niste lucruri care zboara peste bazele noastre militare si peste locurile in care desfasuram exercitii militare si nu stim ce sunt si nu sunt ale noastre. Deci, este legitim sa intrebam. As spune, sincer, ca daca este ceva din afara acestei planete, aceasta ar putea fi de fapt o varianta mai buna decat faptul ca am fi martori la un salt tehnologic atins de chinezi sau de rusi sau de un alt adversar care are posibilitatea sa realizeze acest gen de activitate. Dar linia de baza este ca exista lucruri care zboara peste baze militare si nu stim ce sunt pentru ca nu sunt ale noastre si prezinta, potential, tehnologii pe care nu le avem la dispozitie. Ele sunt un risc pentru securitatea nationala, deci un lucru pe care ar trebui sa il analizam. Aceasta este premisa cu care incep”.
„Exista deci – a continuat Rubio – cineva care zboara in spatiul aerian, unde nimeni altcineva nu are voie sa zboare si nu stim cine este si nu este ceva ce avem noi. Trebuie sa stim ce este. Nu inteleg de ce nu am dori sa stim despre ce este vorba. Poate exista o explicatie complet banala pentru asta. Trebuie sa aflam si asta este de fapt ceea ce intrebam si cerem (Oficiului de Informatii Navale) – sa faca publice cat mai mult posibil din aceste informatii, deoarece nimic din ele nu se incadreaza, de fapt, in modelul informatiilor care ar trebui clasificate.
Parerea mea personala – a continuat senatorul – este aceea ca anumiti oameni din marile guverne, putini, au stiut multe despre OZN-uri inca din anii 40, cand au inceput investigatiile oficiale. Pur si simplu mi-e greu sa cred ca de atunci nu s-a invatat nimic, avand in vedere avansul sistemelor de senzori multispectrali sofisticati si de monitorizare detinute de guvernul SUA (cum ar fi retelele radar, satelitii spion si reteaua de sisteme de observare operate de Agentia Nationala de Securitate si de Oficiul National de Recunoastere).
DAN D. FARCAS
Comentarii