Manta Un nou concept, o adevarata revolutie în tehnologia aeronautica, este pe punctul de a-si lua zborul: MANTA, adica „Multi-Axis No-Tail Aircraft” (avion fara coada, fara ampenaj, pe mai multe axe).
In mai putin de un deceniu, mai exact în 2007, primul avion de lupta operational, X-44 MANTA (litera X desemneaza toate avioanele americane experimentale), va avea un aspect extrem de plat, totul rezumându-se doar la fuselaj, aripa si „cochilia” din plexiglas a postului de pilotaj.
Manta Un nou concept, o adevarata revolutie în tehnologia aeronautica, este pe punctul de a-si lua zborul: MANTA, adica „Multi-Axis No-Tail Aircraft” (avion fara coada, fara ampenaj, pe mai multe axe).
In mai putin de un deceniu, mai exact în 2007, primul avion de lupta operational, X-44 MANTA (litera X desemneaza toate avioanele americane experimentale), va avea un aspect extrem de plat, totul rezumându-se doar la fuselaj, aripa si „cochilia” din plexiglas a postului de pilotaj. Schimbarile de directie – în sus sau jos, la dreapta sau stânga – nu vor mai fi efectuate cu ajutorul suprafetelor verticale si orizontale existente azi în partea posterioara a oricarui aparat de zbor, ci doar prin „simpla” reorientare, pe axa dorita, a jeturilor de gaz care ies din efuzoarele reactoarelor aparatului. Astfel, în loc ca forta de tractiune a motoarelor sa se exercite doar în lungul axei avionului, asa cum este cazul în prezent la toate avioanele cu motor turboreactor, jetul de aer supraîncalzit va fi redirectionat cu ajutorul unor voleti mobili, astfel încât aparatul îsi va schimba extrem de rapid, cvasi-instantaneu, traiectoria zborului. Pe lânga avantajul esential al obtinerii unei extraordinare manevrabilitati a aparatului, un alt avantaj, deloc de neglijat: „amprenta” radar a avionului va fi mult mai slaba, datorita disparitiei suprafetelor si unghiurilor pe care acestea le fac cu fuselajul. Urmatoarea etapa o va constitui realizarea unor avioane care nu vor mai avea nevoie de voleti pentru redirectionarea fluxului reactiv, ci vor utiliza o noua tehnica – „efuzoarele fluide”. Devierea jetului de aer cald va fi obtinuta injectând aer sub presiune la iesirea jetului din efuzor. Astfel, sunt eliminati voletii si mecanismele de actionare a acestora – deci avionul va avea o greutate mai mica – si va creste „invizibilitatea” termica a aparatului. Concernul american General Electric a brevetat deja un astfel de „efuzor fluid” care va echipa un turboreactor de un tip nou. În prezent, un program finantat de NASA si concernul Boeing a pus la punct un avion experimental fara pilot, X-36 (în fotografie), telecomandat, de mici dimensiuni (5,4 m lungime, 1 m înaltime, 3 m anvergura, masa de 550 kg), propulsat de un reactor adecvat. Dar nu numai avioanele de vânatoare si bombardament vor fi beneficiarele noului concept revolutionar. Acelasi concern Boeing lucreaza în prezent la un cvadri-turbopropulsor cu aripa basculanta care va fi lipsit, de asemenea, de ampenajul posterior. Botezat „Notail ATT” („Advanced Theatre Transport”), proiectul îsi propune sa realizeze un avion a carui unica aripa, care sustine patru mo-toare cu elice, sa poata fi basculata la 45 de grade. Va fi un avion hibrid, pe jumatate avion, pe jumatate elicopter, extrem de usor de manevrat la decolare si aterizare. În regim de croaziera, aripa îsi va recapata pozitia în plan paralel cu axa fuselajului. Schimbarea directiei va fi obtinuta prin „jonglarea” cu forta de tractiune a motoarelor din stânga sau dreapta. Iar urcarea sau coborârea se vor face prin pozitionarea aripii. Si totul va fi sub controlul unui foarte sofisticat sistem informatic de pilotaj. Înca nu este cunoscuta replica motoristilor si constructorilor rusi si europeni la provocarile de peste ocean, dar preocuparile acestora nu pot fi decât sensibil aceleasi, chiar daca înca sunt tinute sub valul celui mai adânc secret sau sunt experimentate undeva, în tinuturi pustii unde nici musca nu patrunde… fara permis!
Hominizii au învatat mersul biped în copaci?
În încercarea de a întelege cum si de ce primii stramosi ai...
Comentarii