• Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
magazin
Abonamente
Nici un rezultat
Toate rezultatele
miercuri, 25 iunie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele
miercuri, 25 iunie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele

Prima pagină » Stoparea crizei energetice mondiale?

Stoparea crizei energetice mondiale?

15 martie 2006
in Stiinta
A A

Daca ideea propusa de neobositul nostru colaborator brailean, inginerul Gheorghe JALBA, sta in picioare si se va aplica in mod concret, pe scara larga, s-ar produce o schimbare majora in existenta intregii omeniri. Pentru ca, inca odata, este vorba despre reducerea consumului de combustibil fosil, intr-un mod mai mult decat spectaculos.

De exemplu, un autoturism care acum consuma 10 litri de benzina la 100 km, in viitorul apropiat ar ajunge la numai 2 litri! Este sau nu viabila solutia de mai jos? Ii invitam pe cititorii care se simt competenti sa comenteze ideea expusa (intr-o formula mult „comprimata”, din motive de spatiu), sa ne scrie.

 Conform legilor fizicii, exista doua categorii opuse de actiuni: cea a solicitarilor active, din care fac parte si fortele centrale, precum forta de atractie gravitationala (acestea pot genera energie de miscare, cu conditia sa deplaseze un corp de masa oarecare, producand astfel lucru mecanic); cea a solicitarilor pasive, consumatoare de energie cinetica, precum fortele si momentele de frecare, rezistente ale mediului, reactiuni inertiale etc. Ca exemplu, ing. Jalba analizeaza deplasarea unui atlet sub aspect energetic si ajunge la concluzia ca modul de alergare ideal este acela in care indoirea genunchilor e compensata de rularea pe varful talpii, astfel incat centrul de masa al alergatorului sa ramana permanent la aceeasi distanta fata de sol.

 Autovehiculele care ruleaza pe pneuri elastice se comporta ca un alergator ideal, deoarece pe o suprafata neteda centrul lor de masa pastreaza distanta constanta fata de sol. In situatia data, greutatea lor poate produce energie de miscare? „Ne aflam intr-o situatie-limita, ignorata pana acum teoretic, in sensul ca nu forta (greutatea) deplaseaza corpul, ci corpul deplaseaza punctul de aplicatie al fortei. Mai concret, sa observam cauciucurile unui vehicul, care se deformeaza permanent, succesiv, pe intreaga lor circumferinta, in cursul deplasarii. Ce potential are, dar mai ales poate fi captata si utilizata aceasta energie pentru deplasarea vehiculului?”

 „Pneurile reprezinta sisteme mecanice inchise, avand in vedere faptul ca acestea nu fac schimb de masa cu exteriorul, dar asupra lor actioneaza greutatea masinii (o forta activa, deci), care se deformeaza continuu (se deplaseaza centrul lor de masa). Aceasta actiune nu modifica energia interna a pneurilor, deoarece fortele de presiune rezultate circula pe curbe inchise, situatie in care lucrul mecanic al lor devine egal cu zero, ciclic. Rezulta ca, in cazul autovehiculelor, pentru a se capta si utiliza energia gravitationala produsa de actiunea greutatii lor asupra pneurilor, trebuie indeplinite mai intai doua conditii: 1 – directionarea (polarizarea) energiei produse de actiunea greutatii vehiculului; 2 – pneurile pe care se ruleaza sa ramana sisteme inchise”.

 Asa-numita „roata sonica” (vezi „Teoria sonicitatii”, a ing. Gogu Constantinescu) este solutia propusa de Gh. Jalba pentru indeplinirea conditiilor mentionate. „Luand in calcul o deformare radiala maxima, a unui pneu in contact plan cu solul, de numai 16 mm, rezulta un numar de 9 sectoare unghiulare de cate 40ş. Folosind o banda elastica circulara, ce va substitui ca efect presiunea aerului din pneu, se vor monta 9 generatoare sonice (pistoane, membrane etc.), agentul de lucru fiind un lichid convenabil. In timpul deplasarii, centrul de masa nu trebuie sa oscileze pe verticala, atunci cand vehiculul parcurge o suprafata plana, orizontala. Mai sunt de indeplinit si alte conditii: evitarea fenomenului de rezonanta, cea a degenerarii marimii energiei sonice etc.”

 Pentru un vehicul avand o greutate totala egala cu 2500 kgf, care se deplaseaza cu viteza de 30 m/s, rezulta ca prin functionarea celor 9 generatoare sonice se poate dezvolta o putere teoretica de 90 c.p. Cum randamentul instalatiilor sonice este foarte ridicat iar eventualele socuri cauzate de denivelarile soselei pot fi preluate si inmagazinate energetic prin intermediul condensatorilor sonici, este foarte probabila o economie de carburant mult peste 50%, iar in unele cazuri eliminarea totala a folosirii acestuia pe zeci de kilometri – sustine Gh. Jalba. Sa mai adaugam ca domnia sa ne-a declarat ca dispune de o schema sonica functionala si ca are in vedere solutii similare si pentru propulsia navelor marine, aeriene si cosmice. Se va incumeta cineva sa probeze ideea cu totul de exceptie a inginerului brailean? Si daca da, cu ce efecte pe plan mondial? Asteptam deocamdata reactii la propunerea prezentata mai sus.

Autor: ADRIAN-NICOLAE POPESCU

ShareTweet
Articolul precedent

Curatenia de primavara

Urmatorul Articol

Topirea ghetarilor polari va declansa un nou potop

Articole Similare

Spectacolul cunoasterii

Gelul electric care vindeca ranile

23 iunie 2025

Dezvoltat din ingrediente naturale, un nou tip de gel ar putea deveni,...

Spectacolul cunoasterii

De ce a disparut omul de Neanderthal?

16 iunie 2025

Primii reprezentanti ai speciei Homo sapiens ar fi putut beneficia de protectie...

Spectacolul cunoasterii

Un analgezic ar putea înlocui opioidele

9 iunie 2025

O descoperire promitatoare de la Universitatea Duke ofera speranta pentru milioane de...

Spectacolul cunoasterii

Cea mai înalta piramida sau forma de relief naturala?

2 iunie 2025

O „colina” ciudata, care se înalta din mijlocul padurii tropicale amazoniene, cunoscuta...

Spectacolul cunoasterii

Robotul care sustine fizic persoanele vârstnice

26 mai 2025

În conditiile în care populatia îmbatrâneste într-un ritm accelerat, sprijinul oferit persoanelor...

Spectacolul cunoasterii

Misterul Marelui Tumul de la Vergina

19 mai 2025

În 1977, arheologii au facut o descoperire uimitoare în timp ce efectuau...

Urmatorul Articol

Topirea ghetarilor polari va declansa un nou potop

Agentii C.I.A., pionieri ai grefelor faciale

OZN luminos sau steaua Antares

Comentarii

Articole Noi

Astazi in istorie

19 iunie 1953 – Executia sotilor Rosenberg

23 iunie 2025

În seara zilei de 19 iunie 1953, închisoarea Sing Sing din New...

Citeste mai departe
Blitz

Tom Cruise, actor si cascador

23 iunie 2025

Într-o epoca în care efectele speciale generate pe calculator domina industria cinematografica,...

Citeste mai departe
Blitz

Milenii de exploatare a sarii

23 iunie 2025

Rezultatele a 20 de ani de cercetare arheologica în vechea zona de...

Citeste mai departe
Consultatii fara plata

Urgente pe canicula

23 iunie 2025

Este foarte limpede ca transformarile climatice anuntate de meteorologi au si o...

Citeste mai departe
Femina Club

„Secretele” rujurilor

23 iunie 2025

Pentru a fi... senzuale, netede si catifelate, buzele se îngrijesc la fel...

Citeste mai departe
Femina Club

Rizoto cu limba de vitel

23 iunie 2025

O ceasca orez, o limba de vitel, o ceapa, 1 morcov, 1...

Citeste mai departe
  • Contact
  • Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Nici un rezultat
Toate rezultatele
  • Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.