Alice din tara Minunilor tehnicii se prezintã ziaristilor, elegantã si plinã de culoare..
Alice din tara Minunilor tehnicii se prezintã ziaristilor, elegantã si plinã de culoare… între degetul mare si cel arãtãtor al constructorului ei, roboticianul Roland Siegwart, de la Institutul Federal de Tehnologie din Lausanne, Elvetia. Are cam 2 cm x 2 cm x 1,5 cm dimensiuni si face parte din armata de nanoboti – „cuburi de zahãr”, pe care creatorii ei se pregãtesc sã o lanseze în industriile lumii. Alice se deplaseazã si executã diverse manevre folosindu-se de un mecanism… de ceasornic – deh! elvetienii… – si o baterie electricã minusculã, are patru senzori sensibili la radiatii infrarosii (cãldurã), poate transmite informatii cãtre suratele ei din „armata de cuburi de zahãr”, ba chiar, aflatã în formatie, îsi poate alege un sef, adicã o nanobotitã care sã conducã actiunea la care este pusã: cercetarea si studiul terenului pe care se deplaseazã, de pildã, ba chiar si cartarea lui, prin intermediul unui computer central care monitorizeazã Alice-le dinamice ale lui Siegwart.
Phantom este altceva: un periferic de computer. Adicã un mecanism care, în cazul de fatã, seamãnã cu o lampã de birou, interfatatã – conectatã – cu un computer puternic si interactionând cu imaginile pe care computerul le genereazã. Este, dacã vreti, un „mouse” (soricel cu care se miscã cursorul pe ecran) si nu mai este bidimensional, desenat ci a intrat de-adevãratelea în altã dimensiune! Nu mai lucreazã doar pe axa absciselor (Ox, vã amintiti?) si ordonatelor (Oy) ci „iese” în spatiu, prin ceea ce în matematica de scoalã se numeste axa Oz. Phantom a fost gândit, proiectat si construit de specialistii în computeristicã de la compania SansAble Technologics, din Woburn, Massachussets, SUA, în ideea cã omul si computerul trebuie sã interactioneze, sã-si conjuge eforturile intelectuale. Este, spun creatorii lui, pasul urmãtor dupã inventarea „mouse”-lui, clapeta prin care utilizatorii de PC-uri trimit sãgeata-cursor cãtre „sertarele” ecranului. Folosind noul periferic, tehnologul lucreazã acum în adâncimea imaginii de pe monitor, chiar simtind la mânã, la degete, deplasarea, transferatã pe cursor. Beneficiarul tehnologiei va fi, probabil, ceea ce se numeste acum CAD, adicã proiectarea asistatã de calculator (Computer Aided Design), care simplificã enorm schemele si paginile de proiect (un proiect care se respectã nu mai este astãzi prezentat pe nesfârsite si uriase foi de calc ci, fireste, pe o dischetã sau un set de dischete, pe care beneficiarul proiectului le dezvoltã pe PC-ul de acasã), le face mai concrete si dã posibilitatea proiectantului sã intervinã oricând pe ele, corectând sau adãugând elemente noi, dupã nevoie. Urmãtorul beneficiar: tehnologia CAM, adicã manufacturarea ajutatã de calculator (Computer Aided Manufacturing), adicã fabricile robotizate, unde Phantom va permite, probabil, interventia specialistului direct în sofisticatele masinãrii ultraautomatizate.
Phantom s-a vândut pânã acum în 600 de exemplare, ne informeazã superdesteptii de la SensAble Technologies si a fost cumpãrat mai ales de… sculptori, dar si de ingineri proiectanti de la companii ca Adidas, Disney, Lego, Honda, Hasbro, stârnind pretutindeni valuri de entuziasm. Va fi folosit pe scarã tot mai largã, spun creatorii lui, la proiectarea de clãdiri, echipament sportiv, containere supersofisticate, proteze de sold si danturã si, de ce nu, opere de artã – tridimensionale, fireste. Dupã care „revolutia hapticã” – haptic fiind un termen care defineste interactiunea dintre simtul tactil si perceptia pozitiei – va cuprinde întreaga activitate a lumii, sunt de pãrere Phantom-istii, de îndatã ce relatia CAD-CAM, deci legãtura dintre computer si robotul executor va fi perfectã: bisturiul digital, pentru chirurgi, laborantul-robot, pentru experimentatorii din atelierele, centrale si institutele de cercetare lucrând cu medii viciate sau periculoase, teleroboticienii, implicati în fel de fel de actiuni de filmare sau interventie mecanic-electricã – toti vor „vota” pentru Phantom-ele plecate din Woburn. Cãci lumea digitalã care se deseneazã la orizont este aceea în care, exact ca în povestile demiurgului Philip K. Dick, virtualul si realul se vor amesteca si, probabil, se vor confunda, lansându-l pe Homo sapiens în universuri pe care acum nici nu le bãnuim.
În asteptarea zapezii de altadata
Mos Craciun si spiridusii lui din regiunea finlandeza Laponia sunt ocupati sa...
Comentarii