Monumentul culturii florentine din secolul XV, Leonardo da Vinci (n.1452), „este precursorul vehiculelor care se pot deplasa pe alte planete”.
Monumentul culturii florentine din secolul XV, Leonardo da Vinci (n.1452), „este precursorul vehiculelor care se pot deplasa pe alte planete”. Aceasta afirmatie – hazardata la prima vedere – a aparut într-un recent articol al revistei „Science” si apartine lui Paolo Galluzzi, directorul Muzeului de istorie a stiintei din Florenta. Este vorba de întelegerea, dupa multi ani de interpretari nereusite, a unei schite a maestrului renascentist contemporan cu ilustrul nostru domnitor, Stefan cel Mare.
Pictor, sculptor, „inginer de uscat si de ape”, „strateg pe timp de pace si razboi”, anatomist, botanist si „compozitor de edificii”, da Vinci a lasat printre schitele sale vizionare (elicopter, care blindate de asalt, submarin etc.) si un fel de masinarie ale carei elemente esentiale – doua resorturi metalice comprimate în doua tambururi – nu fusesera întelese pâna acum. Asa cum reiese din revista suspomenita, se pare ca este meritul unui colectiv de cercetatori de la „Centrul Armand Hammer de studii asupra operei lui Leonardo” din Los Angeles de a deslusi destinatia acelei „jucarii”. Colectivul, condus de Carlo Pedretti, a reusit sa recompuna pe calculator întregul dispozitiv si apoi sa realizeze o macheta de lemn a primului automobil fara motor din istoria umanitatii.
Dotat cu trei roti, cu o cârma (volan) si pus în miscare prin destinderea celor doua arcuri, automobilul lui Leonardo, asa cum a fost reconstituit, a fost capabil sa se deplaseze autonom pe distanta de patruzeci de metri! Deci acum cinci secole, acest geniu universal nu numai ca anticipa un mecanism cu miscare independenta, dar se pare ca – asa cum sustin unii istorici – l-ar fi pus în actiune cu prilejul „Sarbatorilor Paradisului” organizate la Parma de catre înaltii nobili care-l solicitau neîncetat pe „florentinul bun la toate”. Mintea lui novatoare se manifesta si ca decorator si regizor al unor astfel de spectacole, probabil pentru relaxare. În acele vremuri – finele secolului XV -, Leonardo primise o grea lovitura morala: statuia ecvestra a lui Francisco Sforza, la care lucrase saptesprezece ani, fusese distrusa în mod deliberat.
Leonardo da Vinci (neantizat în 1519) mai are în miraculosul sau „Carnet pentru schite” unele desene a caror destinatie nu este înca lamurita. Deocamdata, revelatia anului 2004 în ceea ce-l priveste este acest automobil propulsat de arcuri si conceput pe vremea când oficialii Bisericii romano-catolice se opuneau proiectului lui Columb, considerând ca Pamântul este un fel de tava si în vestul Atlanticului s-ar putea afla Infernul… Cine a fost de fapt Leonardo da Vinci?
În asteptarea zapezii de altadata
Mos Craciun si spiridusii lui din regiunea finlandeza Laponia sunt ocupati sa...
Comentarii