Amsterdam, aceasta „a doua Venetie” europeana, va beneficia in curand de o inventie revolutionara in domeniul transportului pe apa de pasageri combinat cu o serie intreaga de alte capacitati de lucru.
Proiectul Roboat (denumirea combina cuvintele englezesti care inseamna „robot” si „ambarcatiune”) a fost lansat la apa, la modul concret, prin doua barci-robot autonome care se deplaseaza pe caile navigabile ale capitalei olandeze.
Pentru inceput, ele functioneaza ca taxiuri pe apa, dar carcasa universala a fost conceputa astfel incat sa ii poata fi schimbata puntea superioara in functie de operatiunea de efectuat. Prin interconectare, mai multe astfel de ambarcatiuni pot alcatui de pilda un pod plutitor, pot livra marfuri in puncte dinainte programate sau pot colecta deseurile depozitate in tomberoane inteligente.
Vasul Roboat are un design futurist atractiv, de la forma si contururi, pana la culorile disponibile (primele vehicule sunt in nuante negru si gri placute privirii). Totusi, nu numai latura estetica a fost urmarita prin aceste caracteristici, ci si functionalitatea. Mai exact, in timp ce ambarcatiunile clasice au anumite structuri si dotari in conformitate cu activitatea pentru care sunt destinate, la Roboat doar coca poate fi considerata „corpul unic”, puntea superioara cunoscand variante diferite ce se pot inlocui atunci cand operatiunile de efectuat o impun.
De pilda, daca intr-o zi Roboat a functionat ca taxi (capacitatea maxima este de cinci persoane), iar peste o zi va fi folosit la colectarea deseurilor, puntea se va schimba in scopul dorit.
Cel mai impresionant aspect legat de acest proiect este modul de navigare si de lucru, in lipsa unui profesionist uman. Inteligenta artificiala isi spune cuvantul aici: pachetul de senzori include mai cunoscutele GPS si lidar, camere video cu imagine completa, pe 360 de grade, scanere – toate aflate in permanenta conexiune cu aparatura similara de pe uscat.
Astfel, un Roboat poate ocoli orice obstacol, inclusiv pe cele inca neidentificate conform unui cod prestabilit (dar ce va fi introdus ulterior in memoria sistemului), iar la andocare, bratele actionate automat si sistemele de prindere sunt ghidate astfel incat operatiunile sa se desfasoare corect si in deplina siguranta.
Un element important in plus: sistemul Roboat, aflat acum in etapa primelor probe in conditii reale, nu are nevoie decat de un operator uman la 50 de unitati. Practic, un oras ca Amsterdam poate fi gestionat astfel – sa spunem – nu de mii de operatori, ci de 10-20, in functie de solicitari si de asemenea dotari.
ADRIAN-NICOLAE POPESCU
Comentarii