Dan-Silviu Boerescu era considerat pâna la a trece la conducerea revistei Playboy cel mai frenetic si mai prolific critic literar si faptul ca era si tânar însemna deja foarte mult, stârnind invidii mai ales din partea celor care se credeau critici literari consacrati, traind numai din renumele unei meserii abandonate. Sa nu uitam ca Dan-Silviu Boerescu a tinut, de unul singur, timp de aproape trei ani cea mai buna revista autentic literara, nu doar cu numele, Art-Panorama.
El este însa si initiatorul unui proiect literar foarte interesant pe care l-a putut realiza cu ajutorul editurii Allfa. Despre toate acestea a fost vorba în întâlnirea de vineri de la Club A pe care editura amintita a organizat-o pentru un fel de premiera: lansarea celei de-a patra antologii de proza sub titlul „Cele mai bune povestiri 1999", o antologie care urmeaza sa apara în câteva saptamâni. A fost însa un bun prilej pentru ca initiatorul acestui proiect sa fie prezent, ca de altfel si actualul director al editurii Allfa, scriitorul Augustin Fratila (din pacate, n-a fost prezent si prozatorul Razvan Petrescu, fostul coordonator al editurii si nasul acestei colectii), alaturi de criticul Alex Stefanescu, scriitorul Mihai Galatanu, prozatorul si realizatorul tv Catalin Tîrlea si câtiva scriitori dintre cei antologati de-a lungul a patru ani. Dan-Silviu Boerescu a si fost cel care a vorbit cel mai mult despre originile proiectului numit „Cele mai bune povestiri". Modelul a fost cel american, cunoscut fiind ca în SUA se editeaza anual câte o antologie de proza numita Best Short Stories, unde de-a lungul anilor au aparut toti marii scriitori americani contemporani. Dan-Silviu Boerescu a marturisit ca selectia cât de cât obiectiva a fost facuta citind toate revistele literare în care prozatorii au publicat povestiri pe parcursul unui an, o munca serioasa, de cunoscator real al fenomenului literar contemporan. Dintre cei antologati unii sunt scriitori consacrati, cum e de pilda Mircea Horia Simionescu, altii apartin generatiei 80, ceilalti fiind noii sositi pe terenul prozei în ultimii ani. Ambitia tânarului critic literar este de a-i vedea pe tinerii scriitori, antologati de el începând din anul 1996, devenind repere ale prozei românesti. Un deziderat perfect posibil. Sa nu uitam ca acelasi lucru l-a avut în vedere si un alt critic si istoric literar, conducator al cenaclului „Junimea", Ov. S. Crohmalniceanu, atunci când lansa pe piata, era anul 1983, celebra, de acum, antologie intitulata Desant. Multi din cei prezenti atunci în Desant au devenit prozatori de luat în seama în deceniile care au urmat. Revenind la lansarea neobisnuita a celei de-a patra antologii de povestiri, sa amintim ca prima din serie s-a numit „Chef cu femei urâte" (tradusa si în limba germana), au urmat, în 1997, „Iubiri subversive", si „Plaja nudistilor", în 1998. Antologia Cele mai bune povestiri din 1999, aflata acum sub tipar, se numeste „Don Quijote, prostituata si alte personaje". De remarcat interesul editurii Allfa pentru proza scurta si pentru promovarea scriitorilor tineri care-si gasesc tot mai greu un drum spre cartea tiparita, o idee pe care a tinut sa o sublinieze directorul Augustin Fratila. Faptul ca avem prozatori foarte buni a fost si constatarea lui Catalin Tîrlea care a lansat butada „nivelul prozei actuale românesti depaseste cu mult nivelul criticii literare". Ca e vorba despre un dezinteres sau o temporara apatie a criticii ramâne sa se vada în anii care vin. Deocamdata, editura Allfa vrea sa permanentizeze întâlnirile de la „Club A", subiectul de discutie ramânând starea prozei românesti.
Comentarii