De-a lungul anilor au existat proiecte dintre cele mai sofisticate. Creatorii lor, arhitecti si ingineri constructori au conceput in detaliu cum vor arata noile orase, convinsi fiind ca vor depasi in grandoare capodopere urbanistice ale umanitatii. Din pacate, aceste orase nu vor putea fi vazute vreodata, pentru simplul motiv ca nu au mai fost construite. Cateva dintre proiectele oraselor fara viitor au fost: Dongtan (China), Triton City (SUA), Broadacre (SUA), Orasul lui Hitler (Germania), Succesul lui Seward, Booze city (SUA) si multe altele, ale caror planuri de constructie erau foarte indraznete, dar s-au dovedit imposibil de realizat.
Booze city
Acest proiect a fost visul unui barbat care iubea bautura si spera sa construiasca un oras-statiune, concentrat complet pe alcool. Era prin anii '50 cand Mel Johnson, care in tinerete cutreierase aproape intreaga lume pentru a vedea cele mai mari orase (Paris, Barcelona, Havana, Dublin, New York, etc.) dar nici unul nu i s-a parut perfect deoarece alcoolul nu era atat de iubit si venerat cat ar fi dorit el.
Parasind studiile incepute la Harvard si pentru a se inrola in armata, la finalul Celui de-al Doilea Razboi Mondial si-a concentrat toate eforturile pentru fondarea orasului BoozeTown. Orasul lui Mel a fost gandit in cel mai mic detaliu. Cu zeci de baruri si cluburi de noapte, toate cu "teme" alcoolice diferite, cu strazi ce-ar fi facut aluzie tot la denumirea unor bauturi, un trotuar miscator!!! (probabil in mintea celor ametiti) dar si un sistem de autobuze electrice menite sa-i duca acasa pe cheflii sau in alt bar.
Tot orasul ar fi fost "ocupat" de… indragostitii paharului. Ba mai mult metropola ar fi avut si o moneda proprie "boozeBucks". In mijlocul orasului ar fi trebuit construit un zgarie-nori in forma unui pahar de Martini, unde proprietarul si-ar fi instalat locuinta si birourile. Zis si facut, insa Johnson, chiar daca gasise mai multe locuri ideale pentru infiintarea noului centru urban, nu s-au aratat interesati de proiect mari investitori. Asa se face ca in 1960, Mel si-a abandonat visul iar nu dupa mult timp, a fost internat intr-un spital de boli nervoase cu diagnosticul de schizofrenie paranoida.
Triton City
Conceput prin anii '60, indraznetul proiect a fost "opera" omului de stiinta, ecologist, filozof si vizionar, Buckminster Fuller. Utopia plutitoare Triton City, formata din unitati tetrahedrice intercorelabile cu o capacitate de 5000 locuitori fiecare, ar fi trebuit initial sa fie instalata in golful Tokyo. Cum insa investitorul japonez a decedat subit in 1966, Departamentul pentru Dezvoltare Urbana al Statelor Unite l-a angajat pe Fuller sa continue proiectul care nu a fost niciodata pus in practica. Triton City ar fi fost doar modulul de baza al unei structuri usor de marit care sa poata gazdui milioane de oameni, fara sa-si schimbe forma. Chiar daca planurile orasului vizionarului Fuller nu s-au materializat niciodata, exista unii care au incercat sa se inspire din proiectul cu pricina, cum ar fi insula artificiala Kansai, dar care insa, paleste in fata proiectului lui Fuller.
Orasul lui Hitler
Welthauptstadt Germania (World Capital Germania) se inchipuia a fi "bijuteria" Celui de-ai Treilea Reich, Adolf Hitler fiind convins ca Germania va deveni centrul Europei. Bantuit de grandomanie si delir, Hitler intentiona ca noul oras sa depaseasca in splendoare capitale ale lumii, precum Londra, Paris sau Washington. Proiectul includea un stadion cu o capacitate de peste 400.000 locuri, un Arc de Triumf, (dar mult mai mare decat cel din Paris), o piata gigantica inconjurata de cladirile guvernului iar ca simbol al orasului ar fi fost Volkshalle, cu o cupola proiectata chiar de Hitler impreuna cu arhitectul Albert-Speer. Cum insa razboiul a inceput, planurile s-au dat peste cap.
Broadacre
Proiectat de unul dintre cei mai faimosi si respectabili arhitecti ai vremii, Frank Lioyd Winght, in anul 1932, orasul, in viziunea marelui arhitect, trebuia sa fie "aerisit" si intins foarte mult, astfel incat fabricile, cladirile de birouri sau cele municipale trebuiau despartite intre ele de parcuri imense, cu peluze si copaci. In plus, arhitectul se gandise si la un transport in comun extrem de redus, ceea ce a atras critici din partea opozantilor acestui proiect. Nimic din ceea ce a gandit si semnat Winght nu a fost pus in practica.
Multe alte proiecte de ridicare a unor noi centre urbane au existat dar, fiind, probabil, prea de neinteles, au trebuit abandonate.
IOANA FLORIA
Comentarii