• Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
magazin
Abonamente
Nici un rezultat
Toate rezultatele
marți, 1 iulie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele
marți, 1 iulie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele

Prima pagină » Pagini negre si ciudate din istoria aviatiei

Pagini negre si ciudate din istoria aviatiei

24 aprilie 2003
in Glob
A A

          Concorde sfârsitul unei legende
          
          „Pasarea cu ciocul de otel”, pensionata înainte de soroc
          
          N ici nu s-a încheiat bine faza militara a razboiului din Irak, si Franta se vede nevoita sa renunte la zborurile supersonice ale aparatului franco-britanic Concorde, începând de la 1 octombrie, dupa 27 de ani de exploatare comerciala. Aceeasi masura este valabila si pentru British Airways.

          Concorde sfârsitul unei legende
          
          „Pasarea cu ciocul de otel”, pensionata înainte de soroc
          
          N ici nu s-a încheiat bine faza militara a razboiului din Irak, si Franta se vede nevoita sa renunte la zborurile supersonice ale aparatului franco-britanic Concorde, începând de la 1 octombrie, dupa 27 de ani de exploatare comerciala. Aceeasi masura este valabila si pentru British Airways. Air France va suspenda zborurile începând cu 31 mai, motivul oficial fiind „contextul economic si cererea scazuta de bilete”. Cu toate acestea, compania si-a pastrat un colac de salvare, precizând ca zborurile avionului Concorde ar putea fi reluate imediat, „daca situatia economica se va îmbunatatii vizibil”. Asta poate însemna, cu alte cuvinte, niciodata. Interesant este faptul ca situatia economica s-a înrautatit în ultimele luni, cum explica si Jean-Cyril Spinetta, Pdg al Air France, „fapt ce s-a tradus prin scaderea drastica a calatoriilor de afaceri”. Multi analisti vorbesc tot mai insistent, însa, despre pretul economic pe care Franta trebuie sa-l plateasca ca urmare a opozitiei ei fatise fata de declansarea razboiului din Irak, fapt ce a determinat „mânia” SUA. S-ar putea vorbi în cazul acestei foarte brusc anuntate decizii a Air France despre faptul ca avionul a intrat într-un con de umbra al interesului public dupa accidentul de la Gonesse (Val-d’Oise) din 25 iulie 2000. Daca acesta ar fi motivul, atunci Concorde ar fi primul caz din istoria aviatiei civile care este retras de pe piata din cauza unui singur accident! În fond aparatul Concorde s-a dovedit a fi, de-a lungul istoriei, cel mai sigur avion de pasageri. În acelasi timp, Concorde este si singurul aparat supersonic de calatori de pe planeta. Cu atât mai mult pensionarea lui brusca da de gândit. Retragerea lui de pe piata lasa loc aparatelor din dotarea companiilor americane care vor prelua segmentul lasat gol, ele la rândul lor fiind într-o accentuata recesiune, pe care administratia americana încearca sa o îndulceasca cu subventii de peste 30 miliarde dolari. „Este sfârsitul unei epoci fantastice a aeronauticii mondiale” a spus Rod Eddington, director general la British Airlines, care a adaugat, si el, ca în cazul deciziei de a retrage Concorde pe linia moarta este o „decizie comerciala prudenta”.
          
          
          Dedesubturi întunecate
          
          Istoria aviatiei cunoaste câteva exemple care vin sa confirme o acerba lupta comerciala între SUA si Europa. Putina lume stie ca Marea Britanie a construit primul bombardier din lume cu aripa delta propulsat cu doua motoare cu reactie, asta la începutul anilor 60. Este vorba despre modelul TSR-2, o adevarata bijuterie zburatoare, un avion de lupta de conceptie integral britanica, de la design-ul modelului pâna la propulsoare. El a fost construit în 5 exemplare, doua au fost testate în zbor si rezultatele au fost mai mult decât încurajatoare. Existau si comenzi, Australia oferindu-se sa cumpere ceva mai mult de 100 de aparate britanice. Printr-o decizie misterioasa, avioanele au fost distruse, împreuna cu toata documentatia, desenele si rezultatele testelor! 6 luni mai târziu aparea pe piata aparatul F-111, Australia redirectionând oferta spre SUA!
          Într-un documentar britanic difuzat pe Discovery Channel, misterul se dezleaga: Sub presiunea FMI, Guvernul Laburist a distrus avionul de lupta cu reactie TSR-2 în 1965, la câteva saptamâni dupa ce acesta îsi etalase calitatile în zborul inaugural din 27 decembrie 1964!
          Britanicii mai au la activ o amintire neagra în domeniul aviatiei. De data asta a aviatiei civile. Constructorul De Havilland a realizat, la nici zece ani dupa terminarea celui de-al doilea razboi mondial, primul avion cu reactie comercial. Modelul s-a numit Comet. Avionul s-a bucurat de un succes enorm, numai ca, dupa doi ani de exploatare, în cursul anului 1954, o serie de doua ciudate accidente în numai doua luni au întunecat viitorul mult prea stralucitor. Cercetarile facute la sol au stabilit o cauza a accidentelor: oficial, a fost vorba despre cedarea materialului în dreptul hublourilor (patrate) de pe fuselajul aparatului. Americanii s-au aratat interesati de preluarea unor date legate de motoarele cu reactie de productie britanica. Si astfel, o posibila dominatie britanica în domeniul avioanelor comerciale cu reactie avea sa fie de fapt sfârsitul unui vis. Britanicii, oficial tot din motive economice, si anume scaderea cererilor pentru biletele de calatorie, au fost nevoiti sa renunte la aparatul Comet, desi existau comenzi pentru 50 de aparate. Câteva luni mai târziu aparea pe piata mondiala un alt avion cu reactie pentru calatori, de productie americana. Producator? Boeing. Modelul 707.
          
          Concorde a avut un frate
          
          Fratele vitreg al aparatului franco-britanic s-a numit TU-144. „Konkordski” era un frate geaman, dar din mame diferite, daca s-ar putea spune asa. Câte asemenea aparate au existat în fosta URSS nu se stie cu exactitate, dupa unele surse este vorba despre 17 aparate, cert este ca el n-a apucat sa zboare pe liniile internationale, deoarece atunci când a fost prezentat la Târgul aviatic „Le Bourget” din Paris, pe 3 iunie 1973, avionul s-a prabusit în conditii misterioase sub privirile a peste 200.000 de spectatori. De atunci, Concorde a ramas singurul avion supersonic de pasageri din lume, profilul lui de pasare gratioasa, care sfideaza legile gravitatiei, a continuat sa existe pe cerul planetei pentru a se retrage acum, în al treilea an al mileniului 3, dupa aproape trei decenii de exploatare, fara a lasa în locul lui un alt avion supersonic de pasageri. Sau cine stie, exista peste Ocean, un proiect de avion supersonic pentru pasageri…
          

ShareTweet
Articolul precedent

Friptura de vaca

Urmatorul Articol

Ciorba din maruntaie de miel

Articole Similare

Glob

Hiperimunitate la serpi

30 iunie 2025

Tim Friede avea moralul la pamânt dupa atacurile teroriste din 11 septembrie...

Glob

Pariu „nebunesc”

23 iunie 2025

Construirea unei capele romanice, a unui claustru si, apoi, a unei mari...

Glob

Pâine straveche

16 iunie 2025

O pâine a carei vechime a fost estimata la aproximativ 5.000 de...

Glob

De ce dintii umani sunt sensibili la frig si la durere?

9 iunie 2025

Poate pentru ca ei sunt mostenirea unor organe senzoriale care aveau, la...

Glob

Copiii, rol esential în societatile preistorice

2 iunie 2025

Un nou studiu realizat de o echipa de cercetatori israelieni a ajuns...

Glob

Tortilla conservata fara refrigerare

26 mai 2025

Aplecata peste un microscop, cercetatoarea Raquel Gomez priveste microorganismele care permit conservarea...

Urmatorul Articol

Ciorba din maruntaie de miel

Crap special

Biftec haiducesc

Comentarii

Articole Noi

Astazi in istorie

26 iunie 363 d.Hr. – Moartea împaratului roman Iulian Apostatul

30 iunie 2025

În vara anului 363 e.n., împaratul Flavius Claudius Iulianus, cunoscut în istoriografia...

Citeste mai departe
Blitz

Malefici, dar geniali

30 iunie 2025

În filme, din punct de vedere al inteligentei, victimele ocupa de cele...

Citeste mai departe
Blitz

Sezatoare traditionala

30 iunie 2025

Muzeul „Vasile Pârvan” Bârlad (Str. Vasile Pârvan, Nr. 1) organizeaza pe 28...

Citeste mai departe
Consultatii fara plata

Rujeola, o boala cu potential letal

30 iunie 2025

Cunoscuta ca una dintre infectiile virale relativ frecvente în copilarie, în primul...

Citeste mai departe
Femina Club

Leac redutabil

30 iunie 2025

Suparatoarea acnee are în propolis un remediu valoros. S-a demonstrat ca propolisul...

Citeste mai departe
Femina Club

Ostropel cu aripioare

30 iunie 2025

1 kg aripioare, 125 ml ulei, 2 cepe, 1 morcov, o jumatate...

Citeste mai departe
  • Contact
  • Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Nici un rezultat
Toate rezultatele
  • Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.