Se întampla si altora! În orice enciclopedie (altele decât cea româneasca), atunci când vine vorba despre primii inventatori care au izbândit sa zboare cu un aparat mai greu decât aerul, se afla la loc de cinste fratii Wright, iar despre Traian Vuia nu se sufla o vorba (ca si despre Henri Coanda si primul sau avion cu reactie). Dar iata ca si în Marea Britanie s-a petrecut un fenomen asemanator.
Se întampla si altora! În orice enciclopedie (altele decât cea româneasca), atunci când vine vorba despre primii inventatori care au izbândit sa zboare cu un aparat mai greu decât aerul, se afla la loc de cinste fratii Wright, iar despre Traian Vuia nu se sufla o vorba (ca si despre Henri Coanda si primul sau avion cu reactie). Dar iata ca si în Marea Britanie s-a petrecut un fenomen asemanator. „Amnezia” istoricilor aeronauticii a fost corectata abia în acest an, când se împlinesc 150 de ani de la primul zbor al unui planor monoplan. Autorul marii performante a fost Sir George Cayley.
Nascut în 1773, Cayley s-a dovedit un împatimit al zborului cu aparate mai grele decât aerul. Astfel, la numai 23 de ani el proiecteaza un soi de elicopter cu elice contrarotative, pe care l-a si construit – ca prototip, fara sa aiba vreo tentativa de zbor. S-ar fi putut spune ca celebra schita a lui Leonardo da Vinci l-a inspirat. Numai ca acest tip de aparat necesita un motor, iar zborul ar fi fost imposibil de realizat cu tehnica de atunci. Dar în anul 1796, Cayley facea prima schita a vreunui aparat de zbor cu sanse de a pluti în aer, si anume un planor. Convins ca proiectul sau are mari sanse de a realiza practic un zbor, marele inventator englez studiaza în continuare cu îndârjire conditiile tehnice privind dimensiunile aripilor, pozitia centrului de greutate, elementele de stabilitate etc., aducând deosebit de importante elemente stiintifice care vor fi folosite mai târziu.„Cobaii” au ramas în umbra
Dupa mai multe decenii de cercetari – perioada în care a facut si proiectul unui aparat dotat cu motor cu abur si a publicat primul „Tratat asupra navigatiei aeriene” (1810) – George Cayley construieste în 1849 un planor cu dimensiuni care permiteau sa aiba un om la bord. Cine ar fi trebuit sa fie acel pilot? Inventatorul, desigur. Dar se pare ca acesta ori avea rau de înaltime, ori nu prea credea în siguranta aparatului. Asa se face ca la bordul acelui planor s-a aflat un baiat de 10 ani! Cobaiul n-a patit nimic, astfel încât, pentru credibilitatea inventiei sale epocale, în 1853 îl obliga pe birjarul cu care calatorea sa se urce la bord si sa testeze planorul de mari dimensiuni. Omul era paralizat de frica, dar pâna la urma a cedat. Si astfel, anul 1853 a intrat în istoria aeronauticii ca fiind anul în care s-a facut primul zobor cu un aparat mai greu decât aerul, fara motor, adica „planorul Cayley”.
Istoricul zbor nu s-a soldat cu ranirea pilotului de circumstanta, însa nici numele baiatului de 10 ani si nici cel al birjarului nu sunt cunoscute. Cu toate acestea, Sir George Cayley a intrat în galeria aeronauticii drept primul mare teoretician si realizator al visului mitologic de învingere a gravitatiei si imitarea pasarilor. Cercetatorii care au adus la lumina inventiile si inovatiile sale au descoperit si faptul ca urmasii lui Cayley (sunt citati Wlliam Henson si John Stringfellow) s-au inspirat copios din lucrarile sale teoretice… Oare când enciclopediile de profil din lume vor pune la loc de cinste, acolo unde li se cuvine, pe marii inventatori români ai aeronauticii?
În asteptarea zapezii de altadata
Mos Craciun si spiridusii lui din regiunea finlandeza Laponia sunt ocupati sa...
Comentarii