Conceptul de tren Maglev difera foarte mult de imaginea traditionala pe care o avem despre acest mijloc de transport, fiindca nu ruleaza pe sinele de fier binecunoscute, vagonul neavand roti!
De altfel, insasi denumirea sa indica aceasta particularitate de baza: trenuri „Maglev” – „care se deplaseaza levitand pe o perna magnetica”.
De aici deriva numeroase avantaje pentru calatori: datorita frecarii fizice mult diminuate, viteza de deplasare este incomparabil mai mare decat cea a trenurilor clasice (circa 430 km/ora!), disconfortul pe parcurs este eliminat considerabil si – un aspect ce tine de viitorul supertehnologizat – nu are mecanic sau pilot. In plus, levitatia sa in mers determina o greutate redusa asupra caii de deplasare, ceea ce implica si costuri mai mici la construirea de poduri, tuneluri si trasee noi.
Noul prototip supranumit „super-glont tren maglev” a fost prezentat pe o mica parte din lungimea pistei de testare din Chengdu, China. El a fost creat de oamenii de stiinta de la Universitatea Southwest Jiaotong, care cred ca vehiculul lor ar putea circula cu viteza unui avion cu reactie. Este un tren de levitatie magnetica de noua generatie, mai ieftin si mult mai rapid decat optiunile actuale, capabil sa ruleze cu peste 600 km/ora.
China a inceput in 2016 dezvoltarea unui program de proiectare a unor trenuri Maglev, in luna mai 2019 fiind prezentat un vagon construit la uzina Quigdao. Obiectivul este ca prima linie pentru aceste trenuri sa fie gata in 2025, pe o distanta de 175 km, intre Shanghai si Hangzhou, iar durata calatoriei sa fie de 20 de minute. Ulterior, linia ar putea fi prelungita cu inca 150 km pana la Ningbo.
Oficialii chinezi au declarat ca aceste trenuri cu levitatie magnetica ar putea fi un mijloc de transport mai rapid decat avionul, chiar si pe distante mai mari de 1000 km. Inconvenientul proiectului sunt costurile de constructie a caii de rulare, ce pot ajunge la 150 milioane de dolari/km, ceea ce ridica o mare problema in amortizarea investitiei, dar si costurile energetice rezultate ca urmare a vitezei de rulare.
In Japonia se construieste cea mai lunga linie pentru trenurile Maglev, de 280 km, intre Tokyo si Nagaya, care ar trebui finalizata pana in 2027, iar durata calatoriei va fi de numai 40 de minute. Desi linii de Maglev au fost deschise in Germania si Anglia (inchise ulterior), in prezent trenuri cu levitatie magnetica ruleaza in China, Coreea de Sud si Japonia.
ADRIAN-NICOLAE POPESCU
Comentarii