Daca in trecut primele astfel de sapaturi erau mai degraba naturale, formate din roci calcaroase, astazi, situatia este cu totul alta. Tunelurile au devenit adevarate legaturi subpamantene, grandioase, care uimesc prin executie si rafinament. Printre acestea amintim: Tunelul Tamisei, Tunelul Carmel din Muntele Zion, Tunelul Channel, Tunelul Seikan, Tunelul Natural din Virginia si Tunelul Gotthard Base.
Tunelul Tamisei (Londra)
Nu este foarte impresionant, daca ne gandim ca are doar o lungime de 400 m si se afla la 20 m adancime, insa are o mare importanta istorica. A fost primul tunel din lume scufundat in apa, iar la saparea lui s-a folosit, in premiera mondiala, scutul tunelurilor. Construirea lui care a inceput in anul 1825 a fost o inovatie. In 1843 cand lucrarile au fost finalizate, Regina Victoria l-a proclamat pe inginerul proiectului, Marc Brunel, cavaler al coroanei pentru contributia sa inginereasca ce avea sa schimbe lumea. Pe sub Tamisa, in Londra, trec nu mai putin de 20 de tuneluri. Catalogat la momentul respectiv, a opta minune a lumii, tunelul ce lega cele doua ma-luri ale Tamisei, din capitala britanica, a devenit principala artera londoneza a timpului.
Tunelul Seikan (Japonia)
Pana nu cu mult timp in urma detinea suprematia in ceea ce priveste lungimea (53,85 km). Este situat in nordul Japoniei pe magistrala feroviara Shinkansen, care leaga orasul Tokio, situat pe insula Honshu, de orasele din cea mai nordica insula a tarii, Hokkaido, unind astfel, cele doua insule. Constructia acestui tunel feroviar a durat 19 ani (1964-1983), insa datorita unor accidente, functionarea lui deplina s-a produs in 1988. Tunelul se afla la 240 m sub nivelul marii si la 100 m sub fundul marii, fiind considerat, in prezent, ca fiind la cea mai joasa adancime din lume.
Tunelul Channel (Franta)
Aceasta constructie colosala leaga feroviar Franta de Anglia si are o lungime de aproximativ 50 km, dintre care 38 km sunt sub apa, lucrarile fiind finalizate in 1994, iar in 1996, Societatea Americana a Inginerilor Civili l-a considerat a fi una din cele sapte minuni ale lumii moderne. Sapat la adancimea medie de 40 m sub fundul marii, tunelul este format din trei galerii: doua tuneluri feroviare si o galerie de serviciu prin care circula vehicule speciale. Galeriile sunt luminate de 20.000 de neoane iar costul acestei grandioase lucrari a fost estimat la 16 miliarde de euro.
Tunelul Laerdal (Norvegia)
De departe, ramane cel mai spectaculos din lume, considerat fiind cel mai lung tunel rutier, cu o lungime de 24,5 km si leaga orasele Laerdal si Aurland din vestul Norvegiei. Pentru ca aceasta frumoasa lucrare, inceputa in anul 1995 si terminata cinci ani mai tarziu, sa poata fi realizata au fost necesare peste 5000 de explozii si s-au cheltuit peste 125 milioane de dolari. O adevarata opera de arhitectura. Traversarea tunelului dureaza cam 30 de minute. O bijuterie sapata in adancuri.
Ar fi multe de spus despre astfel de lucrari. Fie ele rutiere, feroviare, sau retele de metrou, tunelurile lumii au fascinat dintotdeauna.
IOANA FLORIA
Comentarii