• Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
magazin
Abonamente
Nici un rezultat
Toate rezultatele
marți, 1 iulie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele
marți, 1 iulie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele

Prima pagină » Cealalta fata a seductiei

Cealalta fata a seductiei

31 iulie 2023
in Amprente ale spiritualitatii
A A

Sandro Botticelli: numele magistralului pictor florentin – pe numele real Alessandro di Mariano di Vanni Filipepi – care a trait într-o epoca de ample si violente framântari politice si sociale (1445-1510) îl legam de seducatoarele sale tablouri Primavara si Nasterea lui Venus, dar si de câteva lucrari cu subiect religios.

 Sta în firea umana sa caute în lume frumosul, stralucirea, formele si imaginile placute privirii, care se transmit prin subconstient în suflet, iar cele doua capodopere mentionate se subordoneaza nemijlocit esteticii – nu doar a lumii, ci mai ales acelei estetici a existentei umane simbolizate prin definitie de chipurile feminine.

 Contururile curbe, blânde, culorile calde, linistea interioara transmisa de privirile tinerelor din aceste tablouri, lumina care învesmânteaza discret trupurile lor goale care însa nu au nimic vulgar în expunerea lor – ce altceva pot sugera acestea, daca nu esenta notiunii de iubire, de atractie curata, de romantism autentic profund?!

 Alaturi de Venus, sensibila zeita a celui mai nobil sentiment uman, cele trei gratii prinse într-un dans al vitalitatii, înfasurate în valuri stravezii, alcatuiesc prin portretizarea idealizata a femeii una dintre cele mai vibrante imagini erotice, absolut magnifica.

 Unii dintre iubitorii artelor vizuale se opresc aici cu privirea asupra pictorului Botticelli, coplesiti de „savoarea” vizuala a mentionatelor lucrari. Cu greu se iese din acest stereotip, dupa ce se releva faptul ca acelasi pictor este si autorul unor tablouri ce pot fi caracterizate printr-un cuvânt ce da fiori: cruzime. Violenta, crime înfioratoare, incitare la razboi – iata alte subiecte prezente în opera aceluiasi remarcabil Sandro Botticelli.

 Fara îndoiala, unii resping ideea de valoare estetica a abordarii prin arta a subiectelor de acest gen, însa ele reprezita „contragreutatea” ce justifica existenta celor seducatoare.

 Botticelli reprezinta o punte de trecere si un punct de sprijin între arta medievala de mica profunzime a imaginii si acel spirit renascentist oarecum rebel, care impune o varietate aparte a nuantelor cromatice, un dinamism incontestabil si, nu în ultimul rând, aventurarea privirii dincolo de planul apropiat, în detaliile si tainele decorului. Printr-o extensie interioara, în subconstientul si inconstientul fiintei noastre, acestea pot reprezenta o efigie a demonicului din noi, diametral opus sfinteniei primite de la Creatorul divin.

 Artistul florentin era perfect constient de aceasta realitate a lumii, obiectiva si totodata subtila, atunci când a realizat seria de patru panouri Povestea lui Nastagio degli Onesti. A doua imagine, poate cea mai cruda din ciclu si din pictura clasica (potrivit criticului Gabriel Montois), se intituleaza Pedepsirea lui Guido degli Anastagi si a iubitei sale (c. 1483). Naratiunea plastica are la origine povestea din „Decameronul” lui Boccaccio – o capodopera a literaturii universale, de aceasta data – pe care blândul pictor o ilustreaza cu un simt extrem de ascutit al dualitatii caracterului uman.

 Oribila scena nu mai are în comun, cu idilicele unduiri feciorelnice din tablourile sale reprezentative, decât poate acea semetie aproape aroganta a copacilor drepti, ce nu sugereaza neaparat o padure, ci exemplare vegetale individuale – fara îndoiala, alte ipostaze ale orgoliului si cinismului uman revarsat dincolo de marginile omenescului.

 Accentuam ideea ca acelasi artist care a creat o efigie a seductiei feminine naturale, simple, a fost capabil sa transmita prin aceleasi mijloace si sentimentul de tensiune, de teroare, indus într-un spatiu atemporal de pornirile atavice ale omului însetat de putere, de bogatie si – ca într-o înlantuire cu aparenta logica – de a vedea suferinta si sânge.

 În legatura directa cu aceasta latura a personalitatii artistice a lui Botticelli, remarcam ca o mare parte din succesul lui a venit din relatia cu cel mai puternic om de stat al Florentei, Lorenzo de Medici, care i-a comandat multe lucrari, adesea religioase si uneori foarte personale.

 Dupa ce Lorenzo si fratele sau Giuliano au fost atacati în public în timpul unei tentative de lovitura de stat, Botticelli a pictat executia conspiratorilor, precum si un portret memorabil al lui Giuliano, care nu a supravietuit atacului.

 O atmosfera la fel de apasatoare si de amenintatoare, care de fapt amplifica certitudinea ca cel care a reusit sa o transfere în spatiul artei îsi merita cu prisosinta locul în galeria marilor pictori din toate timpurile.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU

ShareTweet
Articolul precedent

Oamenii de la “capatul lumii”

Urmatorul Articol

Manastirea Stelea

Articole Similare

Amprente ale spiritualitatii

Biserica Domneasca din Pitesti

30 iunie 2025

Reper al orasului si monument istoric, Biserica Domneasca din Pitesti este închinata...

Amprente ale spiritualitatii

Biserica „Sfântul Mina” – Vergu

16 iunie 2025

Emblematica pentru viata spirituala a Capitalei, Biserica „Sfântul Mina” – Vergu din...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Surpatele

26 mai 2025

Aflata în judetul Vâlcea, comuna Frâncesti, satul Surpatele, manastirea cu acelasi nume,...

Amprente ale spiritualitatii

Catedrala Sfântul Spiridon Nou

5 mai 2025

Aflata pe Calea Serban Voda din Bucuresti, Biserica Sfântul Spiridon Nou –...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Brebu – Caras Severin

16 aprilie 2025

Manastirea Brebu, din satul cu acelasi nume din judetul Caras-Severin, este un...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Durau

1 aprilie 2025

Dat fiind ca doar cu câteva zile în urma, pe 25 martie,...

Urmatorul Articol

Manastirea Stelea

“Proiecte” de bioinginerie în natura

Marinata de peste

Comentarii

Articole Noi

Astazi in istorie

26 iunie 363 d.Hr. – Moartea împaratului roman Iulian Apostatul

30 iunie 2025

În vara anului 363 e.n., împaratul Flavius Claudius Iulianus, cunoscut în istoriografia...

Citeste mai departe
Blitz

Malefici, dar geniali

30 iunie 2025

În filme, din punct de vedere al inteligentei, victimele ocupa de cele...

Citeste mai departe
Blitz

Sezatoare traditionala

30 iunie 2025

Muzeul „Vasile Pârvan” Bârlad (Str. Vasile Pârvan, Nr. 1) organizeaza pe 28...

Citeste mai departe
Consultatii fara plata

Rujeola, o boala cu potential letal

30 iunie 2025

Cunoscuta ca una dintre infectiile virale relativ frecvente în copilarie, în primul...

Citeste mai departe
Femina Club

Leac redutabil

30 iunie 2025

Suparatoarea acnee are în propolis un remediu valoros. S-a demonstrat ca propolisul...

Citeste mai departe
Femina Club

Ostropel cu aripioare

30 iunie 2025

1 kg aripioare, 125 ml ulei, 2 cepe, 1 morcov, o jumatate...

Citeste mai departe
  • Contact
  • Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Nici un rezultat
Toate rezultatele
  • Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.