Fabuloasa obsesie artistica a marelui creator de benzi de desene Frank Frazetta a fost taramul super-eroilor moderni de ambe sexe, in care barbatii si femeile au evadat stadioanele magnificilor atleti ai Olimpului. Opera lui Frazetta poate innobila cartile de basm ale copilariei, pentru a aprinde mai eficient imaginatia infantila. Dar acest mare artist al veacului trecut s-a adresat maturilor, carora le-a facilitat evadarile pe taramul fantasticului.
Frank Frazetta s-a nascut la New York, in 1928 si a murit in 2010. Din pacate, disparitia lui a scos la lumina un conflict de interese: opera sa sa fie scoasa la vanzare sau sa fie pastrata in muzeul omagial? Fiul sau cel mai mare a furat pur si simplu o parte din lucrari, tocmai pentru a le feri de comercializare. In cele din urma, conflictul s-a aplanat pe cale amiabila.
Un astfel de geniu creator de vise nu putea sa aiba decat o copilarie marcata de la varsta de opt ani de dorinta de a desena tot ceea ce-i trecea prin minte. Observandu-i talentul precoce, parintii l-au dat la Brooklyn Academy of Fine Arts inca de la opt ani, insa el isi aminteste ca acolo nu a invatat mai nimic. Abia la cincisprezece intra in atelierul unor experti in arta benzilor desenate (Baily si Giunta), care-l ajuta sa-si exprime din ce in ce mai convingator talentul si imaginatia. Asa ajunge viitorul mare artist sa fie cunoscut si chemat sa ilustreze reviste si carti si chiar sa inventeze povesti cu supereroi. Aceasta va fi si emblema operelor sale de maturitate : supereroi in actiune, superjustitiari care vin in sprijinul adevarului si al dreptatii celor multi.
Din acel moment (avea douazeci de ani), Frazetta isi scoate un „z” din semnatura pentru ca numele sau sa nu mai fie atat de „zimtos” si sa fie mai pe placul cititorilor sai. Lucrarile sale, foarte bine primite de public, lanseaza personaje fabuloase de genul Tarzan, Conan Distrugatorul si Johnny Comet, prin care Frazetta se distinge de alti autori de benzi desenate. Musculatura barbatilor si femeilor deopotriva este exceptionala, de parca toate personajele sale sunt descendente ale lui Hercule. In termeni moderni, parca toate sunt consumatoare de steroizi si-si petrec viata in salile de forta. Altfel privind lucrurile, am putea spune ca musculatura care l-a pasionat si pe Michelangelo in capodoperele sale – inclusiv in Capela Sixtina – este preluata de Frazetta si dusa la paroxism.
O data cu succesul de autor de arta fantastica, acest maestru al basmelor moderne si-a facut intrarea la Hollywood, fiind solicitat sa creeze afise pentru filme de mare audienta. Primul mare succes a fost cu „What’s new, pussy cat?” (1965), care i-a dus reputatia la apogeu… In ultimii ani ai vietii, minunatul desenator in penita s-a ambitionat sa lucreze cu mana stanga, fiind coplesit de o boala iremediabila. Una din lucrarile sale cu „Conan Distrugatorul” s-a vandut recent cu 1,5 milioane de dolari.
PAUL IOAN
Comentarii