• Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
magazin
Abonamente
Nici un rezultat
Toate rezultatele
marți, 25 noiembrie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele
marți, 25 noiembrie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele

Prima pagină » Frumusetea socanta

Frumusetea socanta

2 mai 2022
in Amprente ale spiritualitatii
A A

Sintagma ce constituie titlul acestui articol evoca o idee constituita intr-o tulburatoare parabola transfigurata de secole in celebrul mit faustian, folosita relativ frecvent, mai degraba metaforic, in domeniul cat se poate de pragmatic al arhitecturii moderne.

 Daca de la originile omului social a construi insemna a asigura adapost si protectie, treptat, arhitectura s-a transformat intr-o magistrala arta intemeiata pe reguli preponderent divine, aflandu-se intr-o permanenta evolutie si variatie, chiar cu extravagante permise pana la limita iesirii din logica fireasca a stiintelor care – vrand-nevrand – o coordoneaza.

 Un singur exemplu edificator in acest sens ar fi ceea ce putem numi sfidarea gravitatiei sau echilibrul imposibil. Turnul din Pisa reprezinta astfel un „accident” spectaculos, insa incepand din secolul trecut au fost imaginate, proiectate si construite cladiri care, in logica traditionala supusa legilor fizicii, nu ar trebui sa existe!

 Incepand cu Le Corbusier, numele unor arhitecti „uriasi” au depasit identitatea si granitele unui anume teritoriu geografic, devenind practic planetare. In prezent, pe toate continentele exercita o seductie absolut justificata fie si simpla mentionare a catorva cabinete de arhitecti, precum Zaha Hadid, Jean Nouvel, Norman Foster, Franck Gehry, Renzo Piano, Liebeskind, Herzog et De Meuron.

 Proiectele din aceasta categorie nicaieri consemnata, ce ar redefini frumusetea neobisnuita, socanta pana la nebuneasca, a arhitecturii respective se caracterizeaza prin propuneri totalmente indraznete in formele lor imprevizibile, in „ingredientele” utilizate (titan, carbon, sticla si polimeri variati, noile betoane, alaturi de traditionalele caramizi, lemn si piatra naturala).

 Un numar mare din aceste proiecte – cum ar fi Centrul Pompidou din Metz – sunt lucrate pe calculatoare si prin modelizare, conferind constructiilor calitati grafice suple ce raspund unor logistici cvasi-organice. Inscrierea evidenta in modernitate, atat a formelor, cat si a materialelor, pare sa legitimeze astazi orice proiect, ca semn al unei lumi in permanenta constructie.

 Arhitectii si-au cautat intotdeauna mecena ai lor in scopul de a putea experimenta manierele de creatie cele mai inraznete, deseori gratie comenzilor de vile ultramoderne, proiecte libere pentru protectorii curiosi. Aceste cladiri, uneori relativ modeste, constituie ocazia de a construi prototipuri, opere programatice, situate frecvent in afara aglomerarilor citadine.

 Totodata, indraznelile arhitecturale se regasesc si in cladirile functionale sau industriale, acolo unde normele si conservatorismele estetice sunt slabe, iar cele urbane mai relaxate: poduri, gari, birouri, depozite etc.

 Exista o legatura intre reabilitarile spectaculoase ale locurilor de distinctie de clasa ale vechilor regimuri (palate, castele) si construirea noilor cladiri, care se supun acelorasi logici, toate se regasesc in ideea de edificare a unor locuri de prestigiu rezervate de la bun inceput initiatilor.

 Odata cu construirea Fundatiei Guggenheim din Bilbao s-a nascut un nou obiect arhitectural si cultural: curiozitatea arhitecturala spectaculoasa cu pretext artistic. Fara indoiala, exista aici o relatie nedeclarata, dar foarte solida, intre acest rarisim „a indrazni” si faptul ca aproape intotdeauna mecena acestor cazuri sunt colectionari de arta cu averi fabuloase si cei mai instariti oameni ai lumii.

 Frank Gehry, arhitect si plastician canadian de origine evreiasca, isi lasa structurile de titan, sticla si transparenta sa prolifereze, desfasurand forme irationale, dar si plasandu-si creatiile ca pe niste mesaje arhitecturale minunate.

 Surprinzator sau nu, destinatiile traditionale conteaza putin la aceste cladiri, care nu sunt utilizate decat intr-o mica parte a volumului lor, indicand astfel si o functie artistica cel putin egala cu cea arhitecturala. In logica aceluiasi principiu al spectacolului functioneaza si operele arhitectei irakiano-britanice Zaha Hadid, identificabile imediat si argumentand aproape explicit supranumele ei, de „Regina curbei”.

 In concluzie, frumusetea cladirii nu rezida deloc in rigoarea si subtilitatea destinatiilor, nici in inventia formala capabila sa rezolve prin economie si tehnica provocarile si indeciziile, ci intr-o libertate abila aflata la dispozitia utilizatorului, oricine ar fi el.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU

ShareTweet
Articolul precedent

Mogao Ku – pesterile fara egal

Urmatorul Articol

Biserica Izvorul Tamaduirii

Articole Similare

Amprente ale spiritualitatii

Biserica Sfânta Ecaterina

18 noiembrie 2025

Biserica Sfânta Ecaterina din Bucuresti, cunoscuta drept paraclis al Facultatii de Teologie...

Amprente ale spiritualitatii

Schitul Dobrusa

11 noiembrie 2025

Asezamântul, cu obste de calugari si hramul „Intrarea in Biserica a Maicii...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Almas

27 octombrie 2025

Asezata pe valea paraului Almas, manastirea cu acelasi nume, cu obste de...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Saraca

15 octombrie 2025

Aflata în judetul Timis, în plina câmpie banateana, în localitatea Semlacu Mic,...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Pissiota

6 octombrie 2025

Aflata in comuna Poenarii Burchii, judetul Prahova, Manastirea Pissiota, cu obste de...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Putna

23 septembrie 2025

Numita de marele Eminescu „Ierusalimul Neamului Românesc”, Manastirea Putna este prima si...

Urmatorul Articol

Biserica Izvorul Tamaduirii

Cea mai “veche” aurora boreala

Buze seducatoare

Comentarii

Articole Noi

Astazi in istorie

20 noiembrie 284 d.Hr. – Diocletian este proclamat împarat

23 noiembrie 2025

Pe 20 noiembrie 284 d.Hr., la Nicomedia, un moment crucial a marcat...

Citeste mai departe
Blitz

De la figuranti la superstaruri: povesti uimitoare ale actorilor

23 noiembrie 2025

Actori faimosi care si-au început cariera muncind din greu, ca simplu figuranti?...

Citeste mai departe
Blitz

Fragilitatea Eternului

23 noiembrie 2025

O expozitie-eveniment, unica în România, „Fragilitatea Eternului. De la Pompeii la Grand...

Citeste mai departe
Consultatii fara plata

Omul contemporan, între post si abuzul alimentar

23 noiembrie 2025

Celebrul filosof Arthur Schopenhauer ne amintea un adevar comun, atât de banal...

Citeste mai departe
Femina Club

Agresiunile sezonului rece

23 noiembrie 2025

Iarna, când temperaturile scad si aerul devine din ce în ce mai...

Citeste mai departe
Femina Club

Sufleu de legume

23 noiembrie 2025

1 morcov, 1 patrunjel, o telina mica, câteva pastai fasole verde, 2...

Citeste mai departe
  • Contact
  • Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Nici un rezultat
Toate rezultatele
  • Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.