• Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
magazin
Abonamente
Nici un rezultat
Toate rezultatele
marți, 1 iulie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele
marți, 1 iulie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele

Prima pagină » Frumusetea socanta

Frumusetea socanta

2 mai 2022
in Amprente ale spiritualitatii
A A

Sintagma ce constituie titlul acestui articol evoca o idee constituita intr-o tulburatoare parabola transfigurata de secole in celebrul mit faustian, folosita relativ frecvent, mai degraba metaforic, in domeniul cat se poate de pragmatic al arhitecturii moderne.

 Daca de la originile omului social a construi insemna a asigura adapost si protectie, treptat, arhitectura s-a transformat intr-o magistrala arta intemeiata pe reguli preponderent divine, aflandu-se intr-o permanenta evolutie si variatie, chiar cu extravagante permise pana la limita iesirii din logica fireasca a stiintelor care – vrand-nevrand – o coordoneaza.

 Un singur exemplu edificator in acest sens ar fi ceea ce putem numi sfidarea gravitatiei sau echilibrul imposibil. Turnul din Pisa reprezinta astfel un „accident” spectaculos, insa incepand din secolul trecut au fost imaginate, proiectate si construite cladiri care, in logica traditionala supusa legilor fizicii, nu ar trebui sa existe!

 Incepand cu Le Corbusier, numele unor arhitecti „uriasi” au depasit identitatea si granitele unui anume teritoriu geografic, devenind practic planetare. In prezent, pe toate continentele exercita o seductie absolut justificata fie si simpla mentionare a catorva cabinete de arhitecti, precum Zaha Hadid, Jean Nouvel, Norman Foster, Franck Gehry, Renzo Piano, Liebeskind, Herzog et De Meuron.

 Proiectele din aceasta categorie nicaieri consemnata, ce ar redefini frumusetea neobisnuita, socanta pana la nebuneasca, a arhitecturii respective se caracterizeaza prin propuneri totalmente indraznete in formele lor imprevizibile, in „ingredientele” utilizate (titan, carbon, sticla si polimeri variati, noile betoane, alaturi de traditionalele caramizi, lemn si piatra naturala).

 Un numar mare din aceste proiecte – cum ar fi Centrul Pompidou din Metz – sunt lucrate pe calculatoare si prin modelizare, conferind constructiilor calitati grafice suple ce raspund unor logistici cvasi-organice. Inscrierea evidenta in modernitate, atat a formelor, cat si a materialelor, pare sa legitimeze astazi orice proiect, ca semn al unei lumi in permanenta constructie.

 Arhitectii si-au cautat intotdeauna mecena ai lor in scopul de a putea experimenta manierele de creatie cele mai inraznete, deseori gratie comenzilor de vile ultramoderne, proiecte libere pentru protectorii curiosi. Aceste cladiri, uneori relativ modeste, constituie ocazia de a construi prototipuri, opere programatice, situate frecvent in afara aglomerarilor citadine.

 Totodata, indraznelile arhitecturale se regasesc si in cladirile functionale sau industriale, acolo unde normele si conservatorismele estetice sunt slabe, iar cele urbane mai relaxate: poduri, gari, birouri, depozite etc.

 Exista o legatura intre reabilitarile spectaculoase ale locurilor de distinctie de clasa ale vechilor regimuri (palate, castele) si construirea noilor cladiri, care se supun acelorasi logici, toate se regasesc in ideea de edificare a unor locuri de prestigiu rezervate de la bun inceput initiatilor.

 Odata cu construirea Fundatiei Guggenheim din Bilbao s-a nascut un nou obiect arhitectural si cultural: curiozitatea arhitecturala spectaculoasa cu pretext artistic. Fara indoiala, exista aici o relatie nedeclarata, dar foarte solida, intre acest rarisim „a indrazni” si faptul ca aproape intotdeauna mecena acestor cazuri sunt colectionari de arta cu averi fabuloase si cei mai instariti oameni ai lumii.

 Frank Gehry, arhitect si plastician canadian de origine evreiasca, isi lasa structurile de titan, sticla si transparenta sa prolifereze, desfasurand forme irationale, dar si plasandu-si creatiile ca pe niste mesaje arhitecturale minunate.

 Surprinzator sau nu, destinatiile traditionale conteaza putin la aceste cladiri, care nu sunt utilizate decat intr-o mica parte a volumului lor, indicand astfel si o functie artistica cel putin egala cu cea arhitecturala. In logica aceluiasi principiu al spectacolului functioneaza si operele arhitectei irakiano-britanice Zaha Hadid, identificabile imediat si argumentand aproape explicit supranumele ei, de „Regina curbei”.

 In concluzie, frumusetea cladirii nu rezida deloc in rigoarea si subtilitatea destinatiilor, nici in inventia formala capabila sa rezolve prin economie si tehnica provocarile si indeciziile, ci intr-o libertate abila aflata la dispozitia utilizatorului, oricine ar fi el.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU

ShareTweet
Articolul precedent

Mogao Ku – pesterile fara egal

Urmatorul Articol

Biserica Izvorul Tamaduirii

Articole Similare

Amprente ale spiritualitatii

Biserica Domneasca din Pitesti

30 iunie 2025

Reper al orasului si monument istoric, Biserica Domneasca din Pitesti este închinata...

Amprente ale spiritualitatii

Biserica „Sfântul Mina” – Vergu

16 iunie 2025

Emblematica pentru viata spirituala a Capitalei, Biserica „Sfântul Mina” – Vergu din...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Surpatele

26 mai 2025

Aflata în judetul Vâlcea, comuna Frâncesti, satul Surpatele, manastirea cu acelasi nume,...

Amprente ale spiritualitatii

Catedrala Sfântul Spiridon Nou

5 mai 2025

Aflata pe Calea Serban Voda din Bucuresti, Biserica Sfântul Spiridon Nou –...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Brebu – Caras Severin

16 aprilie 2025

Manastirea Brebu, din satul cu acelasi nume din judetul Caras-Severin, este un...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Durau

1 aprilie 2025

Dat fiind ca doar cu câteva zile în urma, pe 25 martie,...

Urmatorul Articol

Biserica Izvorul Tamaduirii

Cea mai “veche” aurora boreala

Buze seducatoare

Comentarii

Articole Noi

Astazi in istorie

26 iunie 363 d.Hr. – Moartea împaratului roman Iulian Apostatul

30 iunie 2025

În vara anului 363 e.n., împaratul Flavius Claudius Iulianus, cunoscut în istoriografia...

Citeste mai departe
Blitz

Malefici, dar geniali

30 iunie 2025

În filme, din punct de vedere al inteligentei, victimele ocupa de cele...

Citeste mai departe
Blitz

Sezatoare traditionala

30 iunie 2025

Muzeul „Vasile Pârvan” Bârlad (Str. Vasile Pârvan, Nr. 1) organizeaza pe 28...

Citeste mai departe
Consultatii fara plata

Rujeola, o boala cu potential letal

30 iunie 2025

Cunoscuta ca una dintre infectiile virale relativ frecvente în copilarie, în primul...

Citeste mai departe
Femina Club

Leac redutabil

30 iunie 2025

Suparatoarea acnee are în propolis un remediu valoros. S-a demonstrat ca propolisul...

Citeste mai departe
Femina Club

Ostropel cu aripioare

30 iunie 2025

1 kg aripioare, 125 ml ulei, 2 cepe, 1 morcov, o jumatate...

Citeste mai departe
  • Contact
  • Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Nici un rezultat
Toate rezultatele
  • Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.