Cele mai expresive transpuneri vizuale ale "Metamorfozelor" lui Ovidiu apartin italianului Antonio Allegri, cunoscut in istoria picturii universale drept Correggio (1489-1534). A fost cel mai important pictor al scolii din Parma, care si-a luat supranumele dupa mica localitate lombarda in care s-a nascut. Tatal sau a fost comersant, iar Antonio Allegri a dovedit toata viata o modestie rara.
Si din acest motiv, nu se stiu foarte multe despre copilaria si adolescenta sa. Cert este ca in jurul varstei de douazeci de ani, Correggio era deja familiarizat cu pictura clasica (Lorenzo Costa, Francesci Francia etc.). Talentul sau remarcabil incepe sa fie pus in valoare prin comenzile primite in tinerete din partea clerului din Mantua si din localitatea natala. Piesele sale de altar impresioneaza si, treptat, devine artist independent. În felul acesta reuseste sa se intretina prin lucrari religioase exceptionale – cele mai multe dedicate Fecioarei Maria.
Desi a avut foarte buni prieteni printre manieristi (cel mai cunoscut fiind Michelangelo Anselmi), Correggio si-a urmat cu genialitate propriile idei artistice si a devenit – asa cum afirma majoritatea criticilor – un pionier al stilului rococo. Inventivitatea sa s-a facut remarcata si prin modul in care si-a imaginat unele scene biblice. Numeroase edificii religioase din Parma (si nu numai) sunt adevarate capodopere ale Renasterii italiene si au influentat mari maestri ai secolului XVI si XVII. Cu toate acestea, in timpul vietii Correggio nu s-a bucurat de o faima extraordinara, poate si din cauza modestiei cu care maestrul isi ducea viata. A fost casatorit doar zece ani, cu Girolama Francesca di Braghetis, care a murit in 1529.
Pentru marele public, care nu poate admira operele religioase ale bisericilor din Parma, Correggio este mai cunoscut datorita seriei sale de picturi de inspiratie mitologica. Sansa de a se evidentia si in privinta subiectelor profane i-a oferit-o un mare nobil, Federico II de Gonzagua, care voia sa-si amenajeze o uriasa incapere a palatului sau din Matua cu teme din "Metamorfoze", de Ovidius Publius Naso (43 i.Ch. – 17 d.Ch.) – faimosul poet latin exilat la Tomis-Constanta. Acea colectie de legende fusese terminata de Ovidiu in anul 8 d.Ch., chiar inainte de a fi pedepsit de catre Augustus.
Din pacate – dupa unii istorici – colectia mitologica a lui Correggio a fost oferita regelui Carol V, iar ulterior multe lucrari s-au raspandit in toata Europa. În principalele opere inspirate din "Metamorfoze", maestrul a dovedit o mare sensibilitate pentru nudul feminin, fie ca este vorba de Venus, Danae, Leda sau Io. Totodata, imaginatia lui Correggio ne farmeca si astazi, fiecare ipostaza aleasa punand in evidenta esenta fiecarei legende. De altfel, nudul din "Mercur, Venus si Cupidon" este o adevarata lectie de glorificare a trupului feminin, lectie preluata de multi dintre reprezentantii de seama ai barocului si romantismului…
Poate aceste prezentari diafane ale femeii-zeita ascund si o nostalgie dupa singura femeie din viata artistului, sotia sa Girolama. Dupa disparitia acesteia, maestrul a ramas singur, in pofida aprecierii de care se bucura din partea unor doamne din inalta societate parmegiana. Zeitele lui Correggio sunt si astazi modele de finete si voluptate.
PAUL IOAN
Comentarii