Amestec de Occident si Orient, de clasic si modern, de Islam si de Crestinism, Istanbulul, orasul aflat pe doua continente, scaldat de apele Bosforului si ale Marii Marmara, este presarat cu simboluri, care mai de care mai solemne si mai penetrante pentru cei care le contempla. Pe langa Topkapi si Sfanta Sofia pe langa Moscheea Albastra si Marele Bazar pe langa Cornul de Aur si Palatul Dolmabahce, orasul te imbie cu multimea parcurilor, statuilor, fantanilor si turnurilor dintre care, cel mai vestit este, fara indoiala, Turnul Galata. Aflat in cartierul cu acelasi nume, in partea de nord a Cornului de Aur, turnul a fost construit in 1349, cand genovezii si-au extins granitele. Pe locul respectiv, in secolul al VI-lea se inaltase un alt turn numit "turnul lui Iisus", denumire preluata si in documentele genoveze. Scrierile bizantine il numeau insa Megolas Purgoi, insemnand "Bastionul cel Mare".
Constructia a fost ridicata pe un teren stancos si argilos, deasupra unor ziduri de piatra. Se crede ca la intrare exista un pod cu lanturi, ca la multe alte constructii medievale. In interior au fost gasite urmele unui canal cu o latime de 0,72 metri, situat la o inaltime de 1,50 metri fata de sol. Turnul are un diametru de 8,95 metri la nivelul solului si o inaltime de 69,90 metri.
Grosimea zidurilor este si ea impresionanta. Scarile care urca pana la etajul al treilea sunt din piatra si au fost construite in perioada bizantina. Sunt plasate in interior si au o forma semicirculara. Apoi scarile sunt din lemn si au fost montate in exterior fiind construite in perioada otomana. De la etajul al IV-lea aspectul turnului este diferit fata de etajele inferioare ceea ce demonstreaza faptul ca a fost ridicat in perioada otomana. La etajul al V-lea sunt plasate sapte turnuri iar scarile intre al saptelea si al optulea nivel au fost construite in timpul sultanului Mahmut al II-lea. Etajele respective au fost ridicate si fortificate dupa 1446 si o lunga perioada turnul a fost folosit ca inchisoare. Dupa 1874 a devenit turn de pompieri iar de la sfarsitul secolului al XIX-lea s-a inscris pe lista principalelor obiective turistice.
Intre 1959-1960 insa, amprenta timpului era atat de puternic-distrugatoare incat prezenta chiar riscul de prabusire. De aceea in 1975 a fost supus unor serioase reparatii si restaurari respectandu-se caracteristicile din timpul lui Mahmut al II-lea. Cu acest prilej a fost refacut acoperisul, conform desenelor originale si au fost restaurate balcoanele de unde cei care ajung aici pot contempla orasul de la mare inaltime fata de nivelul marii. La etajele de sus se afla un elegant restaurant oferind o atmosfera specific orientala, o cafenea turceasca si o taverna generoasa.
Intregul cartier este legat de vechiul oras prin doua poduri: Podul Galata si Podul Attatürk. Este un cartier al marilor afaceri, un loc unde in ultimul secol si-au fixat sediul o serie de banci. Aici se afla si o multime de restaurante si hoteluri de lux, teatre si cinematografe si chiar cladirile unor consulate. Nimic nu poate diminua insa istoria straveche a orasului fie el mai nou sau mai vechi. In apropierea vestitului turn se afla Muzeul Naval in care pot fi vazute atat hartile lui Piri Reis cat si o multime de turnuri si corabii vechi. In aceeasi zona se inalta si Muzeul Militar, unde pe langa exponate poate fi admirat zilnic un spectacol traditional. In jurul orei 15,00 o formatie populara, ai carei membri sunt imbracati in costume traditionale, intepreteaza muzica militara spre deliciul celor care vin aici special sa-i asculte.
IRINA STOICA
Comentarii