Cand este pomenit numele lui Caravaggio, personalitatea acestui urias novator al picturii ar putea fi caracterizata prin trei cuvinte: tenebre (tenebrismul sau clar-obscurul este noutatea magnifica pregatitoare a barocului), furie (personalitatea sa vulcanica i-a determinat dese accese de violenta) si ghilotina. Desi acest instrument al pedepsei capitale a triumfat in timpul Revolutiei franceze, vom folosi acest simbol pentru trei dintre cele mai dramatice capodopere ale sale: "Judita il decapiteaza pe Holofern", "David si capul lui Goliat" si "Salomea purtand capul lui Ioan Botezatorul".
In localitatea Caravaggio de langa Milano s-a nascut (1571) Michelangelo Merisi. Celalalt Michelangelo, Buonarroti, murise de sapte ani. Cu toate acestea, posteritatea il va distinge acordandu-i porecla localitatii de bastina. Orfan de la opt ani, Caravaggio se va urca pe treptele unei afirmari rapide, chiar tumultuoase, dar firea sa, cuprinsa parca de un fel de agitatie permanenta si pofta insatiabila de viata, l-a determinat sa fie un nestatornic. Se spune ca lucra pana la epuizare, uitand de lumina zilei cu saptamanile, apoi disparea in escapade dubioase, in compania unor personaje atasate orgiilor bachice. De aici si conflictele violente, interventiile politiei si incrierea lui drept infractor la magistratura…
Un astfel de spirit, cu un talent dumnezeiesc (precum al inaintasului Michelangelo), Caravaggio si-a exteriorizat furia de viata prin tenebrele care-i domina lucrarile ca o iscalitura pentru eternitate. Inclestarea personajelor sale, limbajul gestual teatralizat si petele de lumina ivite din neant peste chipurile crispate sau destinse reprezinta tensiunea psihica a autorului. N-as putea spune ca "ghilotina" a fost o obsesie, dar v-as ruga sa comparati noutatea dramatica adusa de Caravaggio scenei in care eroina evreica Judita (femininul de la Juda) il decapiteaza pe Holofern, capetenia asirienilor care voia sa-i cotropeasca tara. "Executia" o vom intalni deseori inaintea lui: Luca Cranach cel Batran, Andea Mantegna, Giorgione, Tiziano, Hans Baldung si la Buonarroti (Capela Sixtina). Dar daca la cei mai multi maestri iese in evidenta portretul eroinei (uneori nud), la Caravaggio apare gestul vijelios al sabiei care va desprinde capul de trup. Chipul Juditei este incruntat, dar mana delicata este ferma, neinduratoare…
O alta "ghilotina" rascolitoare este "David cu capul lui Goliat". O cercetare atenta a fizionomiilor i-a dus pe unii critici spre o concluzie extraordinara: ambele sunt autoportrete ale autorului. David este Caravaggio la finele adolescentei, iar Goliat este acelasi geniu la maturitate. Povestea biblica paleste si intelegem de ce David priveste cu compasiune capul victimei sale. Este tristetea imbatranirii, intr-o parabola uluitoare.
"Salomea purtand capul lui Ioan Botezatorul" surprinde scena de dupa "executie", cu o eroina dezgustata de situatia in care se afla. Decapitat la ordinul lui Irod, Salomea ar fi fost implicata sentimental si ar fi suferit dupa aceea (dupa unii autori)… Nu putem sa nu evidentiem tragismul coplesitor al compozitiilor lui Caravaggio (in foarte scurta noastra prezentare) fara a aminti despre "Crucificarea lui Petru". Crucea rasturnata si eforturile calailor, chipul suferind al apostolului martirizat sunt de un realism care ne impresioneaza la maximum… A trait cat un geniu, 39 de ani, iar osemintele i-au fost identificate abia in 2010, la Porto Ercole, Toscana.
PAUL IOAN
Comentarii