• Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
magazin
Abonamente
Nici un rezultat
Toate rezultatele
joi, 13 noiembrie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele
joi, 13 noiembrie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele

Prima pagină » Geniul constructorilor romani (2)

Geniul constructorilor romani (2)

2 mai 2013
in Minuni ale lumii
A A

Apeductele au ajuns pana in castelele construite in zonele inalte ale Romei si ale altor orase. Distributia apei sub presiune era binevenita, locuitorii nemaifiind pusi in situatia de a sapa puturi adanci, cu eforturi considerabile. Apeductele erau construite, alternativ, pe orizontala si in panta pentru a asigura scurgerea apei. Imbinarea conductelor in zona sectiunilor in care planul devenea inclinat presupunea o tehnica eficace de nituire care sa asigure o etanseitate perfecta. Totul erau calculat in asa fel incat presiunea apei sa ajunga la aproximativ 2 bari si sa asigure necesarul de apa cetatenilor, in permanenta, indiferent de anotimp.

 In castelul din Pompei aflat la 34 de metri deasupra celei mai joase zone, presiunea apei a sistemului de distributie ajungea la doi bari (in conditiile actuale nu depaseste 5 bari) indiferent de anotimp. Sistemul de apeducte se va extinde pe masura dezvoltarii oraselor si a industriei.

 Geniul constructiv al romanilor si-a pus amprenta si asupra constructiei de tuneluri, unele fiind sapate de-o parte si de alta a unui munte – reducandu-se costurile si timpul de efectuare a lucrarilor – care se reuneau in spatele acestuia. De retinut faptul ca realizarea uneltelor necesare a fost inspirata in mare parte din cele proiectate de savantii greci, Heron din Alexandria fiind cel mai ingenios.

 Dintre toate lucrarile civile realizate de romani, podurile folosite pentru amenajarea drumurilor si instalarea apeductelor sunt cele mai impresionate. Au fost construite aproximativ 1600, multe dintre ele fiind functionale si azi. (Cel mai lung, construit sub domnia lui Constantin I, peste Dunare, avea o lungime de 2,5 kilometri!) Podurile erau fixate pe socluri din blocuri uriase din stanci fasonate, legate cu crampoane din lemn sau din metal, asigurandu-se astfel coeziunea ansamblului.

 In unele cazuri se foloseau structuri de caramizi legate cu mortar sau structuri din beton, fabricat din var, cenusa vulcanica, pietris si tigla sfaramata, dupa o reteta egipteana. Betonul era folosit si pentru fixarea stalpilor podurilor. In raurile in care adancimea apei le permitea, constructorii ridicau cofraje din lemn in care turnau beton pentru fixarea stalpilor de sustinere ai podului, cu ajutorul unor masinarii. Intre blocurile de sustinere erau amplasate crampoane de lemn sau metal pentru a asigura stabilitatea acestora in cazul in care se produceau seisme ori surparea terenului de sub fundatia uneia dintre structuri. S-a constatat faptul ca cele mai multe poduri au rezistat in urma acestor fenomene, in special a seismelor. Inca o dovada a geniului constructorilor romani.

DORIN MARAN

ShareTweet
Articolul precedent

Combaterea colesterolului „rau”

Urmatorul Articol

Watteau si farmecul vietii

Articole Similare

Minuni ale lumii

Regina insulelor Dalmate

11 noiembrie 2025

Supranumita „Saint Tropezul croat”, insula Hvar (Croatia), din Marea Adriatica, emana un...

Minuni ale lumii

Palatul vânturilor

11 noiembrie 2025

Un amestec uluitor de constructie si cultura complexa, o structura cu o...

Minuni ale lumii

Paradisul salbatic

27 octombrie 2025

În unele locuri de pe planeta, consideram ca recunoastem parti mici din...

Minuni ale lumii

Raiul din curbura Carpatilor

27 octombrie 2025

Zona Subcarpatilor de curbura, este bogata in atractii naturale care patrund deseori...

Minuni ale lumii

Oaza de munte

15 octombrie 2025

Notiunea de oaza sugereaza implicit o „insula” de viata, vegetatie si mai...

Minuni ale lumii

Bijuterie atemporala

6 octombrie 2025

Eternitatea nu poate fi masurata, este de fapt o notiune abstracta, însa...

Urmatorul Articol

Watteau si farmecul vietii

Ierusalim, orasul Domnului

Adevarate bijuterii arhitecturale: statiile de metrou

Comentarii

Articole Noi

Astazi in istorie

6 noiembrie 1494 – S-a nascut sultanul Soliman Magnificul

11 noiembrie 2025

Soliman Magnificul, cunoscut si sub numele de Soliman I, a fost unul...

Citeste mai departe
Blitz

Filme de Oscar despre laureatii cu… Nobel!

11 noiembrie 2025

De la savanti care au schimbat cursul stiintei pâna la lideri care...

Citeste mai departe
Blitz

Tinutul Momârlanilor, Tara dintre Jiuri

11 noiembrie 2025

Cunoscuta si ca Tinutul Momârlanilor, o denumire de suflet pentru locuitorii zonei,...

Citeste mai departe
Consultatii fara plata

Cea mai frecventa boala articulara

11 noiembrie 2025

Osteoartrita se caracterizeaza printr-o „durere mecanica”, din ce în ce mai accentuata...

Citeste mai departe
Femina Club

Pasi esentiali

11 noiembrie 2025

Un adevar ce nu poate fi ignorat este acela ca pielea din...

Citeste mai departe
Femina Club

Pateuri cu sardele

11 noiembrie 2025

Un pachet cu aluat de pateuri. Umplutura: o conserva cu sardele, piper....

Citeste mai departe
  • Contact
  • Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Nici un rezultat
Toate rezultatele
  • Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.