Aceste „punti” care unesc maluri sau localitati au fost si vor fi, intotdeauna o provocare pentru constructori si proiectantii lor. Unele dintre ele, considerate adevarate bijuterii, au capatat faima, „ascunzand”, de multe ori, povesti frumoase, inscriindu-se, de-a lungul timpului, printre cele mai cautate locuri. Fie ca este vorba despre Podul Curcubeu (Tokio), Podul Vasco da Gama (Portugalia), Podul Turnului (Londra), Podul Charles (Carol) din Praga, Podul Niagara sau altele, istoria lor este interesanta.
Podul Londrei
A fost construit pentru a traversa Tamisa. Pana la ridicarea podului Putney, in 1729, London Bridge era singurul pod de peste Tamisa. Cel care exista in prezent a fost inaugurat in 1973 si este ultimul din succesiunea de poduri ce au fost construite aici si au purtat acelasi nume. Denumirea de Podul Londrei este deseori data, in mod eronat, Podului Turnului (Tower Bridge), situat tot peste Tamisa, dar langa care se afla Turnul Londrei. Acesta este un pod mobil si suspendat ce lasa navele sa navigheze pe rau si a fost construit intre ani 1888-1894. Istoria Podului Londrei este lunga si complicata, iar prima atestare a podului saxon apare intr-un document de pe la 1016 cand pe sub pod ar fi trecut corabiile regelui Knut cel Mare in razboiul pe care l-a purtat cu Edmund al II-lea al Angliei pentru recapatarea tronului. Au urmat incendii, distrugeri, insa podul a fost mereu si mereu refacut, astfel ca nu a disparut niciodata. Astazi, zona dintre Podul Londrei si Podul Turnului situata pe malul sudic al Tamisei este o zona de facilitati pentru afaceri.
Podul Vasco da Gama (Lisabona)
Are lungimea de 17 km, latimea de 30 m, fiind cel mai lung pod din Europa, iar fundatia depaseste 85 m sub nivelul marii, fiind construit sa reziste vanturilor cu o viteza de pana la 250 km/h si cutremurelor de mare magnitudine. Este un pod suspendat care traverseaza raul Tagus, legand astfel orasele Sacavem si Montijo. Numele i-a fost dat in onoarea exploratorului Vasco da Gama. Constructia a inceput in 1995 iar inaugurarea a avut loc in 1998, la 500 de ani de la descoperirea de catre Vasco da Gama a caii maritime dintre Europa si India.
Podul Golden Gate (San Francisco)
Acesta leaga orasul San Francisco de Sausalito, fiind situat peste stramtoarea Golden Gate ce face legatura intre Oceanul Pacific (la vest) si Golful San Francisco (la est) si a fost inaugurat la 27 mai 1937, lucrarile fiind incepute in 1933. Lungimea totala a podului este de 2737m si a devenit celebru pentru faptul ca a fost prima constructie uriasa suspendata la peste 150 m deasupra apei, devenind foarte repede simbolul orasului San Francisco. De-a lungul timpului, podul a fost inchis, din cauza vantului puternic, in mai multe randuri: 1951, 1982, 1983, 1996 si 2005. In 1982 viteza vantului a fost atat de mare incat podul s-a clatinat. Opera a inginerului Joseph Baermann Strauss, Golden Gate se distinge, printre altele, si prin culoarea sa numita „Orange International”, aleasa, in special, pentru ca marinarii sa-l poata vedea in conditii nefavorabile.
Rainbow Bridge (Tokio)
Numit si Podul Curcubeu, constructia lui a inceput in anul 1987, a fost finalizata in 1993. Are lungimea de 798 m. Turnurile de sustinere sunt de culoare alba, iar lampile introduse pe firele de sustinere ale podului sunt luminate in rosu, alb, verde, creand astfel, pe timpul noptii, impresia unui curcubeu.
Devenite celebre in toata lumea, atat cele amintite dar si altele, podurile „leaga” intre ele ceea ce natura a separat.
IOANA FLORIA
Comentarii