În Piata Unirii din Oradea, aproximativ 600 de dansatori din 20 de ansambluri folclorice bihorene vor reînvia începand din 2 octombrie, în fiecare marti si joi, „dansul la tura”, obicei oradean care a avut loc în perioada 1970-1990, cand tinerii se adunau pentru a juca si a socializa în Pasajul Vulturul Negru.
„Prin «Higheghe si vin», o initiativa unica în tara, ne dorim sa readucem în actualitate bucuria simpla a jocului, a întalnirii si a traditiilor autentice, transmise din generatie în generatie. Este o initiativa menita sa reînvie frumusetea traditiilor bihorene si un mod de a transmite noilor generatii o parte din folclorul nostru identitar, prin punerea acestora în contact direct cu ceea ce înseamna costumul si dansul popular traditional bihorean, cu diversitatea lor, dar si a muzicii”, a declarat initiatorul acestui proiect, managerul Centrului de Cultura al Judetului Bihor, Liviu Butiu.
Dansatorii vor readuce la viata dansul traditional din diverse zone etnofolclorice ale judetului Bihor, informeaza Agerpres.
Dansul va fi deschis oricui doreste sa participe, cu conditia de a purta cel putin o piesa vestimentara traditionala bihoreana, pentru a mentine unitatea si frumusetea initiativei.
Seara va debuta cu o parada a portului popular, ce va porni din spatele Teatrului de Stat si se va îndrepta catre Piata Unirii, unde un „birau al dantului” va deschide oficial evenimentul. Instrumentul vedeta al serii va fi vioara cu goarna (higheghe), specifica zonei Bihorului, alaturi de tarafuri traditionale, precum: Taraful lui Stangaciu, Taraful lui Cristi Labos si Taraful lui Zbiciu, care vor acompania jocul.
Spiritul toamnei va fi întregit de „Asociatia Agricultorilor din Valea Ierului”, care a invitat mai multe crame locale sa se alature evenimentului, oferind publicului ocazia de a descoperi savoarea vinurilor si musturilor bihorene.
Organizatorii transmit ca „Higheghe si vin” este o invitatie la participare si bucurie colectiva, iar oradenii si turistii sunt asteptati sa intre în hora traditiilor bihorene, sa se lase purtati de sunetul tarafurilor traditionale si sa celebreze toamna cu un pahar de vin autentic din Valea Ierului.
Spada calaului
Un artefact rar expus publicului si încarcat de simbolism istoric, spada calaului din Cluj, constituie piesa centrala a expozitiei „Rerum Criminalium. Regimul pedepselor si torturii în Transilvania medievala”, vernisata la Muzeul Judetean de Istorie si Arta Zalau (str. Unirii, nr. 9).
Evenimentul, gazduit de Beciul Cultural al muzeului, ofera vizitatorilor o incursiune inedita în istoria justitiei medievale, dincolo de stereotipurile promovate de filme sau literatura.
Expozitia, realizata în parteneriat cu Muzeul National de Istorie a Transilvaniei, aduce în prim-plan modul în care pedepsele si tortura erau reglementate prin legi, privilegii si proceduri, nu doar aplicate arbitrar.
„Pedeapsa capitala în Evul Mediu sau dreptul de a acorda pedeapsa capitala se numea Ius Gladii, adica «dreptul spadei». Ce însemna asta? Dreptul de a da pedeapsa capitala era unul exclusiv, apartinand regelui. Regele era singurul care avea drept de viata si de moarte asupra supusilor. Însa, regele era unul singur si regatul era mare. Si atunci, el delega acest drept oraselor, guvernatorilor de comitate si anumitor aristocrati”, a explicat arheologul Andrei Farcas, curatorul expozitiei. Potrivit acestuia, condamnarea la moarte se aplica în cazuri de omucidere, înalta tradare sau refuzul participarii la o campanie militara.
„Pentru oamenii de rand se recurgea la spanzuratoare. Pentru nobili, de regula, se ajungea la decapitare. La fel si pentru oraseni, în general pentru oamenii liberi. Aici avem spada calaului din orasul Cluj. E din secolul al XVI-lea, cel mai probabil produsa într-un atelier german. Sub garda se disting trei semne de mester. Aproape de varf se vede o ascutire accentuata, deci a fost folosita”, a precizat specialistul.
Expozitia abordeaza teme esentiale precum functionarea sistemului judiciar medieval din Transilvania, privilegiul aplicarii pedepsei capitale sau rolul tehnicilor de tortura în contextul legal si social al vremii, informeaza Agerpres.
De asemenea, publicul va putea afla detalii despre alte metode de executie utilizate în epoca, precum tragerea în teapa sau arderile pe rug, practici raspandite în Europa medievala.
Conceputa ca o experienta imersiva, expozitia îsi propune sa ofere o perspectiva echilibrata asupra uneia dintre cele mai controversate teme ale Evului Mediu – justitia si instrumentele sale, dincolo de cliseele si imaginile raspandite de cultura populara.
Intrarea este libera, iar expozitia poate fi vizitata pana în 31 octombrie 2025.
NICUSOR DINCA
Comentarii