• Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
magazin
Abonamente
Nici un rezultat
Toate rezultatele
marți, 19 august 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele
marți, 19 august 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele

Prima pagină » Viitorul apartine spatiuluiPilotii spatiali

Viitorul apartine spatiuluiPilotii spatiali

14 iulie 1999
in Glob
A A

  Mai multi cititori ne-au pus întrebarea: cât de mult diferã mecanica zborului spatial de tehnica zborului atmosferic? Se stie cã navele cosmice folosesc motoare rachetã pentru marea majoritate a manevrelor de zbor, spre deosebire de aeronave, care evolueazã în oceanul aerian folosind interfata dintre fenomenul aerodinamic al sustentatiei si propulsia asiguratã de motoare care, pentru a functiona, au nevoie de aerul atmosferic. Totodatã, desi avioanele moderne sunt prevãzute cu o automaticã perfectionatã a comenzilor, pilotul „simte” reactia mediului în care evolueazã aparatul pe care-l conduce, dupã „eforturile” exercitate de mediul în miscare relativã pe suprafetele de comandã ale aparatului pe care-l piloteazã, ceea ce în spatiu nu poate exista.
  Mai multi cititori ne-au pus întrebarea: cât de mult diferã mecanica zborului spatial de tehnica zborului atmosferic? Se stie cã navele cosmice folosesc motoare rachetã pentru marea majoritate a manevrelor de zbor, spre deosebire de aeronave, care evolueazã în oceanul aerian folosind interfata dintre fenomenul aerodinamic al sustentatiei si propulsia asiguratã de motoare care, pentru a functiona, au nevoie de aerul atmosferic. Totodatã, desi avioanele moderne sunt prevãzute cu o automaticã perfectionatã a comenzilor, pilotul „simte” reactia mediului în care evolueazã aparatul pe care-l conduce, dupã „eforturile” exercitate de mediul în miscare relativã pe suprafetele de comandã ale aparatului pe care-l piloteazã, ceea ce în spatiu nu poate exista… Mai mult, în spatiu, pentru a modifica, corespunzãtor programului de zbor, directia de evolutie a unui vehicul spatial trebuie pornitã, la momentul potrivit si doar atunci când întregul vehicul spatial posedã o „atitudine” corespunzãtoare fatã de repere considerate fixe cum ar fi unele stele, micro-motoare rachetã, a cãror functionare are o duratã bine stabilitã si a cãrei depãsire poate provoca chiar dezastre!… Problema se complicã foarte mult atunci când se cere ca douã astfel de aparate sã se întâlneascã pe o orbitã comunã, iar la cuplarea acestora – situatie cu grad mare de precizie – dificultãtile cresc de zeci de ori. Cauza? Dificultãtile de apreciere cu mare precizie a pozitiilor, vitezelor si directiilor de evolutie ale acestor aparate care evolueazã cu viteze cosmice, dar ale cãror viteze relative sunt deosebit de mici, pentru evitarea ciocnirilor, extrem de periculoase în cazul unor aparate care zboarã cu… 28000 km/orã! Parcã pentru ca lucrurile sã fie si mai complicate, termeni consacrati în navigatia aerianã, cum ar fi viteza nominalã, viteza ascensionalã, anvelopa de zbor etc., devin complet inutilizabili, fiind înlocuiti de altii cu totul noi, cum sunt viteza orbitalã, acceleratia de start, presiunea dinamicã maximã, miscarea relativã etc.; au apãrut si unele întrebãri la care rãspunsul „clasic” poate introduce confuzii; de exemplu, notiunile de „sus” si „jos”! Astfel, pentru precizarea pozitiei în spatiu, pilotul unui aparat de zbor spatial trebuie sã apeleze la programul com-puterului de bord, care este neapãrat corelat cu receptorul unui sistem spatial de navigatie folosind sateliti specializati; dar dacã este vorba de zborul spre un alt astru, situat la sute de mii sau chiar sute de milioane de kilometri de Terra? În aceste cazuri, pozitia vehiculului spatial pilotat trebuie stabilitã cu o precizie care uneori depãseste imaginatia matematicianului… Un exemplu este, credem, edificator: o eroare de circa 16 m la pãrãsirea orbitei circumterestre pentru intrarea navei spatiale pe o traiectorie interplane-tarã spre Marte, de exemplu, poate provoca (dacã nu se vor face corectii pe parcurs!) o abatere a vehiculului Pãmânt – Marte atât de mare încât acesta va trece pe lângã tintã la… 80000 km! O situatie oarecum aparte o reprezintã pilotarea navetelor spatiale, al cãror aparat de zbor orbital („Orbiterul”) este independent de infrastructura de la sol, desi naveta decoleazã ca o rachetã si aterizeazã ca un planor! Vom reveni asupra lor în continuare…(Va urma)
     

ShareTweet
Articolul precedent

Vesnicia zdrobitoare

Urmatorul Articol

Celebrarea unui copac minune

Articole Similare

Glob

Scrierea femeilor

18 august 2025

O profesoara traseaza cu delicatete cu o pensula, într-un atelier din provincia...

Glob

Leii „domestici” suprapopuleaza Thailanda

11 august 2025

Populatia de lei în captivitate a explodat în ultimii ani în Thailanda,...

Glob

Misterele vremii spatiale

11 august 2025

Imagini fara precedent ale Soarelui, obtinute de sonda solara Parker, apartinând NASA,...

Glob

Monument funerar mayas

10 august 2025

O echipa de arheologi a descoperit în Belize mormântul primului conducator al...

Glob

Microbi din trecut

10 august 2025

De ce durau epidemiile de ciuma atât de mult? Era lepra deja...

Glob

Colectie neobisnuita

14 iulie 2025

Arheologii care efectueaza sapaturi în perimetrul unui vechi fort roman de lânga...

Urmatorul Articol

Celebrarea unui copac minune

Plante de aur

Energiile agresoare

Comentarii

Articole Noi

Astazi in istorie

14 august 1688 – S-a nascut „Regele Sergent”

18 august 2025

Frederic Wilhelm I a fost rege al Prusiei între 1713 si 1740...

Citeste mai departe
Blitz

„Cacealmaua”: 7 Oscaruri pentru o… escrocherie memorabila!

18 august 2025

În anul 1973, într-o perioada în care cinematografia americana era în plina...

Citeste mai departe
Blitz

România Agfacolor. 1940-1948

18 august 2025

Expozitia exterioara de fotografie „România Agfacolor. 1940-1948”, dedicata începuturilor fotografiei color în...

Citeste mai departe
Consultatii fara plata

Ceaiul si inima

18 august 2025

Majoritatea consumatorilor de ceai au convingerea ca acesta le aduce doar beneficii,...

Citeste mai departe
Femina Club

Vitaminele tenului

18 august 2025

Este un adevar ce nu poate fi ignorat acela ca sunt foarte...

Citeste mai departe
Femina Club

Sufleu de mazare

18 august 2025

600 g mazare boabe, 150 unt, o lingura faina alba, o ceasca...

Citeste mai departe
  • Contact
  • Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Nici un rezultat
Toate rezultatele
  • Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.