Escaladarea violentelor si cresterea pericolului terorist, in ultimii ani, a generat in lume o situatie incordata dar pe de alta parte a oferit subiecte scriitorilor si realizatorilor de filme. De la atentatele care au zguduit America, in septembrie 2001, s-au turnat zeci de pelicule avand ca subiect terorismul si lupta contra lui. Ultima din aceasta serie, pe care o puteti urmari si pe ecranele din tara noastra, este Body of Lies, un thriller ce are toate ingredientele succesului: actiune incitanta, actori faimosi si un regizor pe masura.
Pe muche de cutit
Pentru inceput, sa spunem ca omul care a avut ideea realizarii acestei pelicule este Ridley Scott, un regizor care cocheteaza de mult cu productiile despre crize si razboaie moderne, cunoscut pentru opiniile sale pacifiste si al carui precedent film de profil, Black Hawk Down a starnit multe controverse. La fel de controversat este si Body of Lies, intrucat prezinta adevarata fata a luptei cu teroristii, un conflict dur, sangeros si purtat adesea, in numele Binelui, cu mijloace dintre cele mai brutale. Dialogurile ii apartin unui alt maestru al filmelor de spionaj, William Monahan (laureat cu Oscar pentru rolul din The Departed – Cartita) iar in rolul principal il vom regasi pe starul din ultrapremiatul The Departed, Leonardo di Caprio.
De asta data, di Caprio este Roger Ferris, un agent CIA activand sub acoperire, in Iordania, cu misiunea de a-l prinde pe un temut terorist, Al Salim – asemanarea acestui personaj cu Osama Bin Laden este evidenta inca din primele minute ale actiunii si, culmea ironiei, el este interpretat de un actor israelian, Alon Abutbul! Dar tentativele facute de Ferris pentru a se infiltra in reteaua acestuia esueaza, intrucat individul este de o viclenie diabolica si parca are capacitatea de a presimti primejdia. De peste Atlantic, Ferris este dirijat de creierul operatiunii, Ed Hoffman (Russel Crowe), care vede tot ce se intampla prin intermediul unui vehicul telecomandat de tip UAV (Unmanned Aerial Vehicle). Este a doua oara cand cei doi se intalnesc pe ecran, dupa colaborarea din Mai iute ca moartea (1995).
Hoffman este un individ fara scrupule, ce duce, practic, o viata dubla, ordonandu-i lui Ferris cele mai sadice actiuni in vreme ce le pregateste, zambitor, micul dejun copiilor sai. Pentru acest rol, musculosul „Gladiator” a fost nevoit sa se ingrase cu 25 kilograme, devenind aproape obez! Hoffman Ed este acela care va propune superiorilor sai o misiune aparent sinucigasa – infiltrarea lui Ferris in randurile teroristilor, intrucat depistarea lor prin mijloace conventionale, precum inregistrarea convorbirilor telefonice sau interceptarea mesajelor pe Internet nu mai este posibila – fundamentalistii au revenit la metode traditionale – comunicarea prin viu grai sau mesajele cifrate, scrise pe hirtie.
Capcana pentru teroristi
De mare ajutor in misiunea sa ii va fi lui Ferris seful serviciilor secrete iordaniene (GID), Hani Salaam, interpretat de Mark Strong – actorul a fost ales sa joace tocmai datorita prestatiei de exceptie intr-un alt film de gen, Syriana. Dar teroristii afla despre „cartita” si planurile CIA esueaza, intr-un carnagiu oribil, din care pana si Ferris scapa mai mult mort decat viu. In spital, el se indragosteste de o frumoasa asistenta, Aisha (actrita de origine iraniana Golshifteh Farahani) si pune la cale o noua metoda de a-l prinde pe Al Salim.
O metoda deloc curata si vorbind de la sine despre „masurile neconventionale” pe care CIA a fost acuzata ca le foloseste: va fi inscenat un atentat la baza militara americana de la Incirlik, in Turcia, Ferris folosind cadavre neidentificate de la morga, pe care le imbraca in uniforme de soldati americani. Al Salim este fascinat cand aude la stiri despre acest atentat si vrea sa intre in legatura cu gruparea necunoscuta care l-a revendicat. Doar ca in fruntea gruparii se afla un inofensiv arhitect iordanian, Omar Sadiki, pe care americanii l-au ales sa joace rolul liderului unei celule teroriste. Va lasam sa vedeti singuri daca aceasta capcana va da sau nu rezultate, spunandu-va doar ca secventele finale ale filmului nu sunt recomandate firilor slabe, intrucat ploua, efectiv, cu sange si tuna cu explozii!
O abordare realista a „razboiului nevazut”
Inspirat de romanul „Penetrarea”, al editorialistului David Ignatius, de la Washington Post, filmul lui Ridley Scott este fara indoiala o reusita, chiar daca unii critici l-au acuzat ca pune o povara prea mare pe Leo di Caprio si Russell Crowe, cele doua vedete acaparand, efectiv, toata epica. Altii au criticat cinismul cu care sunt prezentati „capii” agentiei americane, ce accepta riscul de a-si sacrifica oamenii pentru misiuni de o reusita indoielnica. Mai ales Hoffman este portretizat ca un „killer”, pentru care nimeni nu este inocent iar distrugerile si macelurile sunt perfect justificate, cata vreme vor duce la salvarea vietilor unor americani sau la apararea intereselor americane in Orientul Mijlociu.
„Am incercat doar sa prezentam realitatea cruda si sa aratam laturile negative ale ambelor parti: politica externa a Statelor Unite si situatia din Orientul Mijlociu. N-am lansat, neaparat, acuzatii. Cred ca e doar o abordare realista a unui razboi din zilele noastre, un razboi la care participa si Statele Unite si de aici toate problemele care au aparut”, spune DiCaprio.
Initial, regizorul a intentionat sa filmeze in Dubai dar autoritatile din aceasta tara au refuzat sa permita venirea echipei, motivand subiectul „delicat” al filmului, ce putea starni antipatii de nedorit. Ca atare, pana la urma s-a filmat in Statele Unite si in Maroc. In ciuda distributiei de exceptie si a veteranului de la „mansa” – l-am numit aici pe Scott, pelicula nu s-a bucurat de un prea mare succes in Statele Unite, obtinand, in primele luni de la lansare, incasari de doar 40 milioane dolari, in conditiile in care bugetul sau a fost de 70 milioane. O fi un semn ca americanii s-au saturat atat de mult de razboaie incat nu vor sa le mai vada nici in cinematografe?
GABRIEL TUDOR
Comentarii