Teatrele continua sa existe aievea, chiar daca nu înca în sala dedicata acestei arte, si nu doar în lumea virtuala, unde a fost obligat sa se refugieze în situatia inedita creata de pandemia actuala.
Dam în aceasta saptamana exemplul Teatrului care se numeste pur si simplu Unteatru (e de laudat faptul ca nu i-au pocit numele maimutarindu-l în limba engleza, dupa „modelul” altor institutii de cultura din Romania) si care în aceasta vara, atipica pentru cultura, sarbatoreste zece ani de activitate. Unteatru si-a propus si a reusit sa prezinte, între 17 si 26 iulie, „o selectie a celor mai bune spectacole ale stagiunii curente, productii invitate din tara, evenimente pentru cei mici si povesti puse pentru prima data în scena”, nu online, ci în aer liber, la Roaba de Cultura (iata ca exista creativitate lingvistica si în limba romana) din Parcul Herastrau.
Un comunicat transmis Agerpres, de organizatorii acestei initiative cultural-artistice îi asigura pe spectatori, si au fost destui, ca în programul de o saptamana au fost incluse „texte clasice, spectacolele-experiment, premierele absolute si concerte ale celor mai îndragiti artisti”.
„10 ani plini de bucurie si de pasiune. Acum ne putem numi Unteatru matur. Cu iubiri mature, cu relatii trainice, cu experienta satisfactiilor si a esecurilor din tot acest deceniu. Multumim Unteatru, multumim oamenilor Unteatru, din spate si de pe scena”, scriau regizorii Andrei si Andreea Grosu, fondatorii companiei Unteatru. La unison, uram si noi artistilor de la Unteatru, „la cat mai multe decenii de magie”.
Trecand în revista evenimentul prezent de Unteatru la Roaba de Cultura merita sa pomenim mai întai spectacolul Singuratatea pietrelor de Flavius Lucacel, care a deschis Zilele Unteatru 10. Spectacolul regizat de Norbert Boda, prezentat în premiera pe 17 iulie, „prezinta lumea vazuta prin ochii lui Sandy – un copil care percepe diferit tot ce se întampla în jurul sau si încearca sa descopere astfel definitia fericirii”.
Tot în premiera, Catinca Draganescu, creatoarea platformei GO WEST, a adus pe scena, la aceasta editie, cea de-a treia parte a trilogiei despre migratie, spectacolul Domeniul luptei, care a fost urmarit la Roaba de Cultura pe 25 iulie.
O prezenta constanta la Zilele Unteatru, trupa de teatrul Aualeu (excelenta titulatura autohtona) au adus cu ei, la editia aniversara, cateva dintre cele mai apreciate productii ale teatrului independent din Timisoara. Pe 24 iulie a fost prezentat deja faimosul spectacol Miorita, jucat pe scenele din întreaga tara, iar piesa Ferma animalelor a fost prezentata a doua zi.
În finalul editiei aniversare a Zilelor Unteatru a fost prezentata premiera oficiala a spectacolului Noaptea bufonilor, în care regizorul Alexa Visarion „a creat o versiune scenica proprie dupa texte de Cehov si Shakespeare cu dorinta si ambitia de a-i aduce împreuna pe cei doi dramaturgi care au exprimat, fiecare în stilul sau, existenta tragi-comica a fiintei umane”.
O alta institutie de cultura care a coborat în strada a fost si Opera Nationala Romana Iasi care a prezentat o serie de spectacole în mai multe spatii inedite din oras. Astfel, vineri 17 iulie, a fost programata o Gala de Opera si Balet, un spectacol cu muzica si dans sustinut de solistii, baletul, corul si orchestra Operei iesene, în curtea Teatrului National. Pe 18 iulie, Gradina Botanica „Anastasie Fatu” a fost gazda reprezentatiilor Operei Nationale Romane Iasi, pentru un Recital de opera – Seara italiana si o noua Gala de Opera si Balet pe 19 iulie.
În conditii vitrege, iata, teatrul nu se preda.
GEORGE CUSNARENCU
Comentarii