Am amintit despre filmul Neidentificat al regizorului Bogdan Apetri atunci cand am trecut in revista productiile lansate in premiera nationala la TIFF 2021. Revin acum la acest film si incerc sa punctez cateva idei extrase din interviul lui Bogdan Apetri pentru Agerpres.
Vorbind despre filmul sau, o coproductie Romania-Cehia-Letonia selectata in competitia oficiala a Festivalului de Film de la Varsovia din 2020, care ruleaza in cinematografele din tara de la inceputul lunii august, Apetri spune ca pentru el si echipa a fost o provocare continua.
Din interviu am aflat si eu ca Bogdan Apetri a plecat in SUA pentru a studia film, in anul 2000, culmea paradoxului, „deoarece in acel an au fost zero filme romanesti” si preda la Universitatea „Columbia” din New York.
„Ma sperie faptul ca, spre deosebire de orice altceva, cum ar fi a scrie un scenariu (tot timpul poti sa rupi pagina, sa o arunci la cos si sa mai scrii ceva) la film esti acolo, pe platou, actorul interpreteaza intr-un fel, tu decizi sa misti camera intr-un fel si va ramane pe vecie (…) Se joaca toate cartile in momentul respectiv”, spune Apetri, si „tot ce conteaza la film e ce ramane pe panza si asta e o provocare si o sperietura. Ce ramane pe panza ramane si dupa ce mori”.
La intrebarea care nu putea lipsi si anume „care e diferenta dintre productia de film din SUA si cea din Romania?”, Apetri marturiseste ca e vorba despre doua lumi diferite: „In America, totul este privat. Daca cineva iti da un dolar, asteapta doi sau trei. Nu e o chestie ca te ajuta statul. Acolo nu e niciun ajutor. Totul e capitalism pur”, nu ai timp sa stai pe ganduri.
Pentru cei care vor o „tara ca afara”, pe buna dreptate, Apetri descrie o realitate nefardata: „Trebuie sa faci un film in 20 de zile (…) In Romania mi se pare ca ai mai mult timp. Ai mai mult timp sa te gandesti cum sa filmezi. De foarte multe ori, in America nu te mai gandesti cum sa filmezi, in America problema devine sa filmezi. Ai 20 de zile, alergi cat poti in toate partile si ajung filmele sa semene foarte mult. |sta, dupa parerea mea, e marele dezavantaj al filmelor americane – sistemul asta militarizat de a face filme (…), in Romania e mai maleabil putin”, marturiseste cineastul. „Filmele romanesti, poate unele dintre ele, sunt mai inventive, pentru ca sistemul insusi de a face filme e mai maleabil decat in America.”.
Foarte interesante si remarcile sale despre „Neidentificat”, al doilea sau film de lungmetraj. Vorbind despre unul din personajele-cheie care este de etnie roma, Apetri afirma ca in acest caz etnia este inspirata din realitate. „Are legatura cu realitatea. Am fost avocat, am terminat Dreptul, drept penal, si expresii, povesti, ticuri… le-am pus in film (…) Nu judec oamenii. Daca vine un politist si spune ceva rau, el nici nu-si da seama ca e ceva rau… Poate sa spuna un banc cu tendinte rasiste si totul e ok. Asta nu a fost in inima filmului”, spune cineastul.
Miracol, al treilea lungmetraj al regizorului va face parte din competitia Festivalului International de Film de la Venetia, si face parte, alaturi de Neidentificat dintr-o trilogie a carei actiune se desfasoara in orasul natal al regizorului, Piatra Neamt. „Am vrut de mult sa fac o poveste impartita in trei filme care sa nu aiba legatura intre ele si sa fie intr-un oras mic, ca un univers inchis”. O trilogie asteptata de publicul marilor ecrane.
GEORGE CUSNARENCU
Comentarii