Data viiitoare cand urmariti un film, iar unul dintre actori începe sa planga, puneti-va urmatoarea întrebare: actorul este atat de talentat încat lacrimeaza la comanda, traind rolul ca si cum ar reflecta propria lui drama, sau regizorul foloseste vreo tactica secreta pentru a-l face sa planga?
Judecand dupa cazurile pe care le vom descrie în continuare, se pare ca exista, într-adevar, regizori capabili sa-si determine actorii sa faca adevarate atacuri de panica pe platourile de filmare, doar ca „tactica lor secreta” este pur si simplu teroarea…
Alfred Hitchcock
Desi a fost fara nicio îndoiala unul dintre cei mai mari regizori ai tuturor timpurilor, Alfred Hitchcock avea si o latura malefica, pe care niciun actor nu voia sa o cunoasca. Dar nu toti cei ce au lucrat sub bagheta lui au fost atat de norocosi încat sa nu faca cunostinta si cu „psihopatul Al”. Tippi Hedren, de pilda, a fost de-a dreptul terorizata de Hitchcock în 1963, la filmarile pentru celebra pelicula „Pasarile”.
Pentru ca groaza actritei sa atinga paroxismul, Hitchcock a cerut echipei de filmare ca, fara stirea lui Tippi, sa lanseze asupra frumoasei actrite ciori, porumbei si turturele vii, pe langa pasarile „de decor”, miscate cu ajutorul efectelor speciale.
Rezultatul a fost ca Tippi a avut o reactie de soc, fiind zgariata, ciupita si invadata efectiv de zecile de pasari, fara ca vreunul dintre membrii echipei sa îndrazneasca sa-i sara în ajutor. Scena este una dintre cele mai dramatice din istoria filmelor horror, iar lacrimile si groaza întiparita pe chipul actritei sunt reale.
Stanley Kubrick
Cele 13 luni cat au durat filmarile la ecranizarea romanului „The Shining”, al lui Stephen King, au fost un cosmar pentru actrita Shelley Duval. Pentru a releva cat mai bine angoasele personajului interpretat de ea, regizorul Stanley Kubrick a tratat-o permanent cu ostilitate, în fata echipei de filmare si a celorlalti actori, aducand-o în pragul nebuniei.
Pana si Jack Nicholson, partenerul din film al lui Shelley, a fost socat de tratamentul la care era supusa colega sa. Din cauza abuzurilor la care era supusa, Shelley plangea ore în sir si a trecut printr-o perioada de depresie, însa rolul jucat de ea a fost absolut perfect.
Otto Preminger
Regizor evreu de origine austriaca, imigrat în Statele Unite dupa o cariera extraordinara ca „maestru al filmului noir”, Otto Preminger avea un talent deosebit, chiar daca deloc „corect politic” de a obtine întotdeauna ce voia de la actorii sai.
La filmarile de la „Exodul” (1967) – o cronica asupra formarii statului modern Israel, care a influentat enorm miscarea sionista mondiala, Preminger avea dificultati în a face un grup de copii evrei sa planga.
A încercat sa tipe la ei, sa-i sperie, însa acestia pareau mai degraba distrati. Atunci, a avut ideea de a îmbarca mamele copiilor, care asistau la turna-rea scenei, într-un autobuz si le-a spus micutilor: „Vedeti, mamele voastre sunt luate de aici. N-o sa le mai vedeti niciodata!” Ca la un semn, bietii copii au început sa planga si sa se agite, iar Preminger a putut turna scena.
Francis Ford Coppola
În timpul filmarii unei scene la „Dracula” (1992), actritei Winona Ryder nu-i curgeau deloc lacrimile, la o scena în care personajul interpretat de ea, Mina, tanara dorita de tenebrosul conte a încercat sa planga, dar tentativa a fost atat de evidenta si de penibila încat regizorul Francis Ford Coppola n-a apreciat deloc eforturile ei. Dupa alte cateva minute de „intrare în rol”, cu aceleasi rezultate slabe, regizorul s-a enervat groaznic si a început sa urle la actrita: „Nenoricito! Nenorocita naibii! Uita-te la tine! Tu te numesti actrita?” Instantaneu, pe tanara si delicata Winona au pufnit-o cele mai sincere lacrimi, de rusine si indignare.
Netulburat, Coppola a cerut imediat ca scena sa se filmeze, dupa care si-a cerut scuze pentru iesirea avuta. Nu a fost însa singura „isprava” de acest gen a lui Coppola: cu ani în urma, la filmarile pentru „Apocalipsul, acum”, el l-a îmbatat intentionat pe actorul Martin Sheen, apoi a început sa-l tachineze pana cand acesta s-a lansat într-o izbucnire furioasa, spargand tot ce întalnea în cale si taindu-se în geamurile camerei în care se afla. Coppola a filmat întreaga scena si a inclus-o în versiunea finala a filmului.
GABRIEL TUDOR
Comentarii