Programele elaborate in scopul familiarizarii copiilor cu spitalul, cu interventiile chirurgicale sau cu alte proceduri de multe ori dureroase, au o latura educativa, judicios verificata in practica. Medicii sau personalul sanitar auxiliar explica copiilor menirea instrumentelor medicale cu forme ciudate si, lucru important, cum acestea ii ajuta sa se insanatoseasca. Nu de putine ori, sub atenta supraveghere, copiilor li se ofera posibilitatea sa manuiasca instrumentar cum ar fi stetoscopul sau flacoanele si tuburile de perfuzie. Copilul care a cunoscut un aparat de perfuzii intravenoase, acum intelegandu-i functia, nu se va mai speria atunci cand isi va vedea bratul conectat la tubul instalatiei. Pregatirea psihologica anteoperatorie a micului pacient trebuie facuta individual, lipsita de formalism medical. In discutia medic-pacient nu rareori sunt folosite papusi sau jucarii din plus.
Interesanta – pentru tema – remarca dr. Mary Robinson de la un spital de copii din Washington: "Cand am venit in spital, acum un deceniu, micii pacienti puteau fi vizitati de doua ori pe saptamana, cate o ora. La sfarsitul orei de vizita personalul medical era lasat cu saloanele pline de copii care plangeau. Experimentul unui nou program in care vizitele sa fie permise permanent nu a generat – asa cum se banuia – dificultati, haos. A multumit toate partile: pacienti, parintii lor, medici, asistenti."
Astazi, in spitalele racordate la cerintele moderne, programul de vizite in intregul spital pediatric este lipsit total de restrictii. Exista chiar paturi pentru parintii celor mai mici pacienti care, pentru linistea propriilor copii, sunt sfatuiti sa ramana in spital in cursul noptii.
La baza noii ambiante spitalicesti, a regulamentelor neconventionale si a inovatiilor, se afla credinta unui numar crescand de membri ai personalului medical ca necesitatile emotionale ale copilului bolnav sunt tot atat de importante ca si cele de ordin medical.
ADRIAN-NICOLAE POPESCU
Comentarii