Exista destul de putine vestigii ale trecutului civilizatiei umane care concentreaza o intreaga mentalitate despre universul inconjurator, conservate in mod miraculos de insasi materia din care a fost cladita candva aceasta lume.
O descoperire cu totul exceptionala scoate la iveala incredibile calitati superioare ale stramosilor nostri de acum peste douasprezece milenii.
De trei ori mai veche decat piramidele egiptene
In anul 1890, in adancul unei turbarii din Ural, lantul muntos care delimiteaza conventional Asia de Europa s-a gasit un obiect unic pana in prezent. Asa-numitul „Idol Shigir” este un totem de forma umanoida, inalt de 2 metri (initial ar fi avut 5,3 metri), alcatuit din zece fragmente de lemn sculptate, cu reprezentari clare ale fetei cu ochi, nas si gura, ale membrelor incredibil de expresive si decorat cu modele geometrice, element care in mod cert i-a fascinat pe vanatorii-culegatori din preistorie, care populau teritoriile respective.
Decorarea idolului cu alte fete, opt la numar (interpretate de etnologi ca masti cu rol magic), sugereaza rolul sau de protectie, intalnit pana astazi, in forme si reprezentari similare, la popoare cu vechi radacini in timp.
Stilul si imaginile formate de trunchiul copacului sunt similare altor statui din perioada Epocii de Gheata, descoperite pe teritoriul Turciei, diferenta constand in materialul din care sunt realizate.
Datarea lemnului din care a fost confectionat artefactul a indicat circa 12.500 de ani in urma, detaliu foarte surprinzator, insa explicabil stiintific prin mediul turbariei in care a fost conservat acesta atatea milenii, desi este un material organic. Este vorba despre o esenta de larice, iar mediul acid, antimicrobian al turbariei siberiene a pastrat structura lemnului timp de milenii.
In 2018, o analiza prin metode moderne a materialului a indicat o vechime aproximativa de circa 11.600 de ani, ceea ce insa nu schimba datele problemei. In interpretarea motivatiei realizarii acestui fabulos artefact, trebuie tinut cont de faptul ca oamenii din acea perioada aveau toate instrumentele si abilitatile necesare s-o faca, plus o viziune destul de complexa asupra lumii, care pentru ei era populata de spirite.
Nu doar animalele sau copacii, chiar si pietrele erau animate, prin urmare vorbim despre similitudini cu animismul (credinta primitiva prin care obiectele, locurile si creaturile poseda o esenta distincta).
Magie, arta, ritual
Idolul Shigir a primit numele de la un lac din preistorie, disparut de foarte mult timp. Chiar daca functia sa a fost una ritualica, inainte de toate el este considerat aproape unanim una dintre cele mai vechi si mai valoroase dintre operele de arta monumentala primitive cunoscute, comparabila intr-o anumita masura cu fascinantii „oameni de piatra” gigantici din Insula Pastelui.
Aici apar primele obiectii din partea scepticilor, care considera ca membrii societatilor stravechi de vanatori-culegatori din aceasta zona a Siberiei nu ar fi fost capabile, la vremea respectiva, sa creeze o opera atat de subtila, de sofisticata, practic plina de simboluri universale, ce exprima esenta viziunii omului primitiv asupra a tot ce il inconjura, de la stele si Cosmos, la animale, ierburi, ploaie.
Potrivit cercetatorilor, noile descoperiri indica faptul ca rarisima opera de arta este cu cel putin sapte milenii anterioara faimosului complex preistoric Stonehenge, care a fost creat cu aproximativ 5.000 de ani in urma.
Cel mai tulburator element se refera la fundamentul motivului pentru care a fost executat totemul. Simbolurile complexe sculptate pe suprafata de lemn indica faptul ca autorii l-au facut ca pe o „opera de arta mobila cu semnificatie rituala”.
Prof. Svetlana Savchenko, curatorul responsabil cu artefactul la Muzeul din Sverdlovsk (Rusia), unde se afla acesta, a declarat ca cele opt fete pot contine referinte criptate la un mit al creatiei sau la granita dintre pamant si cer: „Prelucrarea lemnului a fost larg raspandita in perioada glaciara tarzie, pana la Holocenul timpuriu. Vedem sculptura Shigir ca fiind un document al unui comportament simbolic complex si al lumii spirituale a vanatorilor-culegatori din Urali.”
ADRIAN-NICOLAE POPESCU
Comentarii