Exista pe globul pamantesc nenumarate muzee, concepute si puse „in opera” pe domenii de la cele traditionale si foarte cunoscute, pana la cele mai socante si mai incitante. Acestea din urma includ in majoritatea cazurilor muzeele/colectiile cu valoare de unicat.
Asa este si cazul muzeului spaniol din Valencia dedicat unei vechi sarbatori laice, care se incheia prin arderea unor figurine de lemn si carton, pentru a simboliza astfel sosirea primaverii. Diferenta esentiala este aceea ca muzeul Fallas este organizat intr-o fosta biserica si mai ales ca exponatele sunt papusi salvate de la mistuirea completa de catre flacari si restaurate.
O sarbatoare a primaverii
Las Fallas era odinioara o mare sarbatoare valenciana a dulgherilor, cu originea intr-o perioada a Evului Mediu nedefinita. Aceasta breasla isi ardea, inca inainte de secolul al XVIII-lea, suportul de lemn al tortelor de care se folosise pe durata anotimpului rece pentru a-si practica meseria, in cadrul unei ample ceremonii desfasurate pe 19 martie – ziua patronului lor, Sfantul Iosif.
Simbolic, gestul facea trimitere si la bucuria prilejuita de venirea primaverii, deci la un moment de implinire ce ii indreptatea pe oameni sa se debaraseze de vechi si de vechituri, insusindu-si in loc lucruri noi si imaginandu-si inceperea unei existente luminoase, mai curata, mai rodnica.
De aceea, suporturile de lemn ale tortelor erau deseori infasurate in carpe ce figurau vag diverse personaje, iar acestora li se adaugau, pe rugul urias, tot felul de alte lucruri vechi, devenite inutile. Las Fallas erau la inceput realizate din lemn, apoi din trestie, hartie, pasta de carton, astazi devenind frecvent chiar sculpturi de mari dimensiuni.
Impreuna cu Pinocchio, Cousteau si cerbul taxidermist
Cele mai mari Fallas ating 20-30 de metri si sunt formate din zeci de figurine (ninots – termen valencian care inseamna „papusi”). In anul 1885 s-a reluat sarbatoarea uitata o vreme, organizandu-se si un concurs pentru a recompensa cele mai reusite asemenea creatii. De atunci, fiecare cartier al orasului isi expunea opera, sperand ca va obtine astfel subventii pentru anul urmator.
Odata venita ziua cea mare, atmosfera generala devenea un adevarat regal: concerte, coride, spectacole de artificii si lumini colorate, asortate cu mirosul de flori de portocal si de batoane parfumate. Juriul desemna in final cea mai frumoasa dintre Fallas, dar si papusa care urma sa fie arsa in mod ceremonial.
Dincolo de spectacolul feeric, marea sarbatoare reprezinta libertatea de expresie, excluzand orice nuanta de cenzura politica, religioasa, sociala sau morala, insa asumandu-si treptat si o latura satirica. Dar si una mercantila, care poate sau nu sa tina cont de crizele ce zdruncina planeta de mai multi ani. De pilda, anul 2009 a fost cel mai profitabil pentru creatorii de Fallas (caci si acestea, ca orice marfa, se pot vinde): valoarea totala a sutelor de figurine a batut toate recordurile, atingand suma de fix 10.645.286 euro!
La aceasta se adauga splendidele afise ale festivalului realizate din 1929 incoace – si ele, cu valoare de unicat, insignele, diplomele si alte „maruntisuri” pe care numai aici si in acea zi le poti gasi. Tot atunci, de altfel, te poti intalni, de pilda, cu faimosul explorator al oceanelor Cousteau tinandu-l in brate pe nazdravanul Pinocchio, cu doua „vampe” octogenare zburand pe motocicleta, cu cerbul melancolic care fumeaza pipa si bea vin in timp ce citeste un tratat de taxidermie (arta impaierii animalelor) si asa mai departe. Altfel spus, un prilej minunat pentru a uita de toate problemele si necazurile cotidiene!
ADRIAN-NICOLAE POPESCU
Comentarii