Fluviul Sena nu este doar unul din locurile romantice ale Parisului, ci si decorul in care romantismul se simte la el acasa, cele 37 de poduri care il traverseaza completand prin frumusete, istorie si vederile spectaculoase o experienta pariziana deosebita si plina de farmec.
O calatorie in timp
Construite din piatra, caramida, fonta, impodobite cu statui si constituind in sine un tezaur arhitectural, aceste punti peste apa sunt si arcuri simbolice peste timp, martori autentici ai istoriei atat de zbuciumate a metropolei franceze. In prezent, ele au rol de pasaj, dar in Evul Mediu aici functionau puncte comerciale, existau locuinte, astfel ca se poate vorbi despre o intreaga viata… suspendata deasupra Senei.
Trebuie mentionat ca, pentru a se traversa numeroasele canale din oras, Parisul este dotat cu 49 de pasarele pietonale, precum cele peste canalele Saint Martin, L’Ourq sau La Villette. Fiecare pod isi are povestea sa fascinanta, dar unele poduri, devenite celebre, merita prezentate cu mai multe detalii interesante.
– Podul Mirabeau este cel mai plin de lirism, fiind imortalizat in versuri de Guillaume Apollinaire, in poezia „Le Pont Mirabeau” (1913), inscrisa pe un perete al sau, ce a fost ulterior transpusa in cantece de mai multi artisti. Este deco-rat cu patru sculpturi alegorice in bronz realizate de Jean-Antoine Injalbert, reprezentand Orasul Paris (orientate catre Sena), Comertul, Navigatia (orientate catre pod) si Belsugul.
– Podul Bir-Hakeim are particularitatea ca este construit pe doua etaje: unul, rezervat metroului si celalalt autovehiculelor cu o pista centrala pentru biciclete. In partea superioara exista o zona de unde se poate vedea foarte bine Turnul Eiffel, iar Aleea Lebedelor duce la Statuia Libertatii – o replica a celei din New York. Ce inseamna „Bir-Hakeim”? Este numele unui punct strategic din Desertul Libiei, unde trupele franceze libere au opus o rezistenta eroica celor germane, in cursul unei batalii din iunie 1942.
– Podul Alma a fost inaugurat de Napoleon III in anul 1856 pentru a comemora batalia de la Alma din razboiul Crimeii din 20 septembrie 1854, in care alianta franco-britanica a invins armata rusa. Este cunoscut pentru celebrul sau zuav (infanterist francez sau strain, dar purtand uniforma specifica celor francezi, ale carei piese imitau portul arab) – o statuie de piatra pe structura careia se observa nivelul apelor Senei. Din 1997, tunelul care trece pe sub podul Alma a devenit cunoscut in urma accidentului tragic ce a ucis-o pe Printesa Diana. La iesirea din acest tunel se ridica Faclia Libertatii, o replica in marime naturala a flacarii Statuii Libertatii.
– Podul Concorde a fost construit in 1790, ulterior Revolutiei Franceze din 1789, cu pietrele din zidurile simbolului absolutismului – Bastilia. A fost inaugurat sub numele regelui Ludovic al XVI-lea, dar ulterior a fost botezat ca „Podul Revolutiei” si numit in cel actual in 1830. Initial decorat cu statuile a 20 de mari oameni de stat francezi, a fost „eliberat” de acestea din cauza greutatii mari ce ameninta sa-l prabuseasca.
– Podul Neuf, situat la vest de Ile de la Cité, in pofida numelui este de fapt cel mai vechi dintre toate, dateaza de la sfarsitul secolului al XVI-lea si a fost inaugurat oficial de Henric al IV-lea in 1607. E primul pod care traverseaza in intregime Sena, primul construit din piatra si primul dotat cu un trotuar pentru pietoni. Statuia ecvestra lui Henric al IV-lea a fost montata in punctul in care podul traverseaza Ile de la Cité (1618), daramata si topita in timpul Revolutiei Franceze si inlocuita cu o copie fidela in 1818. In anul 2018, s-au ridicat de aici 40 de tone… de „lacatele iubirii” ce puneau in pericol siguranta podului, care au fost vandute apoi la licitatie!
Acest pod a devenit celebru datorita artei: in 1872, Auguste Renoir a pictat o splendida imagine a Podului Neuf. Individualitatea sa este data nu numai prin vechime, ci si prin cele 385 de „masti” cu expresii grotesti care au decorat de la inceput arcadele.
ADRIAN-NICOLAE POPESCU
Comentarii