O echipa de arheologi franco-egipteana a facut recent o descoperire exceptionala: un sit portuar vechi de peste 4500 de ani pe tarmul Marii Rosii. De aici plecau corabiile care aprovizionau santierele destinate constructiei piramidelor din Vechiul imperiu egiptean, in timpul domniei faraonului Kheops. In situl Quadi al-Jarf de pe tarmul occidental al Marii Rosii, aflat la 120 de kilometri sud fata de Canalul de Suez, se afla cel mai vechi port maritim cunoscut.
Aici au fost descoperite un dig in forma de L, cu o lungime de 290 metri, un complex de antrepozite subterane (30 de galerii aflate la 5 kilometri distanta de tarm) unde corabiile erau reparate; corabii ce transportau materialele necesare pentru constructia piramidelor lui Kheops pe platoul din Gizeh (livrarile erau consemnate meticulos in registre laolalta cu alimentele sau vesmintele achizitionate pentru marinari). Erau amenajate si spatii subterane dispuse pana la adancimi de 20-30 de metri pentru depozitarea materialelor necesare reparatiilor corabiilor. Instalatiile portuare erau desfasurate pe o distanta de 56 kilometri intre litoral si primele reliefuri ale desertului oriental egiptean.
Au fost descoperite fragmente de coca, urcioare din lut pentru apa potabila, corzi, panze pentru velatura tratate cu rasina, accesorii din lemn de cedru si tuia, sisteme de ridicare a corabiilor si de deplasare (sine de lemn) pana la tarm, iar in urma explorarii submarine, prezenta pe fundul marii a zeci de ancore din piatra. Dincolo de aceasta uriasa infrastructura au fost descoperite (in aprilie) peste 300 de fragmente de papirus de diverse marimi, intr-o buna stare de conservare, unele dintre ele facand parte dintr-un rulou care avea o lungime de 80 de centimetri. Este vorba despre cele mai vechi papirusuri (fragmente) descoperite vreodata in Egipt si care vor permite, probabil, scrierea unei noi pagini din istoria Vechiului imperiu.
Despre posibila existenta a acestui port au fost facute referiri in secolul al XIX-lea de catre doi exploratori britanici, si, in 1950, de piloti francezi, dar semnalele au fost ignorate de arheologi. In timpul domniei lui Kheops, in care constructia piramidelor a atins o amploare fara precedent, era o imperioasa nevoie de instrumente de taiat si fasonat piatra (fierastraie, dalti, ciocane etc.). Constructii care au fost incepute de faraonul Snefru (2613-2589 i.Ch.). Dupa cateva decenii, fiul sau, Kheops, va initia constructia giganticului complex funerar pe platoul din Gizeh. Obiectivul principal al portului era acela de a permite corabiilor sa ajunga cat mai repede la sud de Sinai si in actualul golf din Aden (Etiopia) de unde se aprovizionau cu diverse materiale, in special arama si turcoaza.
Numele lui Kheops (care avea cinci titulaturi) apare frecvent pe blocurile de calcar de la intrarea in antrepozite, iar pe urcioare erau aplicate sigilii, amprente ale puterii sale. Instalatiile portuare nu au functionat decat un secol, dupa care a fost construit un alt port (Ayn Sukhna), mai aproape de Memfis, care a functionat timp de un mileniu.
DORIN MARAN
Comentarii