In Evul Mediu timpuriu, apar primele culegeri de imagini insotite uneori de intructiuni lapidare, alteori inexistente ale masinilor destinate formarii celor care vor fi, la un moment dat, denumiti ingineri. In special imagini si texte legate de fabricarea armelor. Bellifortis (1405) e primul manuscris medieval consacrat integral tehnicii, autorul fiind germanul Konrad Kyeser. O lucrare care va genera seria. De-a lungul secolului al XV-lea apar tot mai multe astfel de lucrari cuprinzand imagini ale diverselor mecanisme, masini, insotite de date tehnice. Mai ales in Germania si Italia. Generic, aceasta preocupare se explica prin bulversarile care au afectat arta razboiului dupa aparitia artileriei cu ghiulele incarcate cu praf de pusca in secolul al XIV-lea.
Printii aveau nevoie de specialisti care sa stie sa dozeze praful de pusca, sa manevreze eficace tunurile, sa conceapa fortificatii care sa reziste la ghiulele. In lucrarile referitoare la arta razboiului apar numeroase reprezentari ale armelor de asediu, ale masinilor de escalada, ale bombardelor, tunurilor etc. Manuscrisul lui Kyeser reprezinta un moment crucial in istoria stiintei, intrucat, la aparitia sa, cunostintele tehnice erau transmise oral si se invatau sub indrumarea unor maestri. Acum se punea o problema noua, aceea de a construi masini dupa imagini si instructiuni.
Manuscrisul Bellifortis prezinta primul costum de scafandru sau trateaza arta de a parfuma un castel. „Manuscrisul razboiului husit” cum i se mai spunea, mai contine desenul unei masini de polizat pietre, scheme ale unor instalatii hidraulice, ale unor masini de razboi etc. Beneficiarii sunt printii si oamenii puterii, iar pe de alta parte, fabricantii de masini si armament, mare parte dintre acestia din urma fiind analfabeti. Imaginile sunt foarte importante dar se impunea si citirea instructiunilor, recurgandu-se pentru asta la „intelectuali”. Lucrurile mergeau insa greu intrucat nu exista inca un limbaj tehnic pentru a descrie operatiunile necesare fabricarii masinilor. Unele imagini sunt insotite, paradoxal, de versuri in care sunt laudate virtutile masinilor, fara sa fie explicat modul de functionare.
Cu timpul vocabularul tehnic incepe sa se configureze, odata cu emanciparea desenului tehnic, unele „segmente” moderne ale acestuia regasindu-se in acea vreme de pionierat. Piesele sunt desenate separat, din diverse unghiuri, pentru ca formele lor sa fie bine percepute si sa permita confectionarea machetelor. In acest stadiu, imperfectiunile sunt inlaturate iar perspectiva inovatiilor se deschide.
DORIN MARAN
Comentarii