• Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
magazin
Abonamente
Nici un rezultat
Toate rezultatele
vineri, 19 septembrie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele
vineri, 19 septembrie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele

Prima pagină » Toate drumurile duc la Roma…

Toate drumurile duc la Roma…

15 septembrie 2020
in Minuni ale lumii
A A

Celebrul dicton latin are si astazi un ecou, manifestat mai degraba zgomotos, prin controverse aprige si mai ales prin inertii paguboase pentru toata lumea. De mii de ani, insa, caile de comunicatie terestre au constituit nu doar simple poteci batatorite in neincetata alergare a tuturor vietatilor aflate in cautare de hrana, de adapost ori – in cazul oamenilor – de noi bogatii si de puteri sporite, ci si ingenioase retele focalizate pe dezvoltarea complexa si evolutia cat mai rapida a societatii.

Puterea militara – o cheie a dezvoltarii?

 Primul drum roman important – faimoasa Via Appia sau „regina drumurilor” – a fost construit in anul 312 i.Hr. pentru a servi ca ruta de aprovizionare intre Roma republicana si aliatii sai din Capua. De atunci, sistemele rutiere s-au dezvoltat deseori in urma cuceririlor romane.

 Pe masura ce legiunile isi croiau cu armele drumuri prin Europa, romanii au si construit noi drumuri pentru a lega orasele luate in stapanire cu Roma si a le tine sub control, sub statutul de colonii. Aceste rute le-au asigurat trupelor romane superioritatea si capacitatea de a-si domina inamicii, dar au ajutat si la intretinerea, cu necesitatile cotidiene curente, a Imperiului.

 Timpul mai redus de deplasare si solicitarea lungilor marsuri au permis legiunilor sa parcurga zilnic mai mult de 32 km, pentru a raspunde amenintarilor exterioare si revoltelor interne. Chiar si cele mai izolate parti ale lumii romane puteau beneficia de aprovizionare rapida sau de ajutor, in caz de urgenta si pericol.

Solutia constructorilor – linia dreapta

 Fabuloasa retea de transport, comunicatie si comert poate servi si astazi, dupa doua milenii, drept model pentru constructorii de drumuri autentici. Argumentul rezida chiar in modul ingenios de proiectare si realizare, cu luarea in calcul a tuturor elementelor specifice locurilor strabatute si obiectivelor urmarite.

 Unul dintre acestea fiind, fireste, viteza de deplasare, solutia era cea mai simpla din toate punctele de vedere: urmarea unui traseu cat mai drept si mai neted. Romanii se foloseau astfel de specialisti care cercetau in prealabil terenul cu multa atentie si plasau stalpi de reper, pentru a derula cea mai directa varianta de deplasare de la o destinatie la alta. Uneori, a fost nevoie sa se modifice efectiv relieful: dealuri abrupte au fost netezite, s-au construit poduri impresionante, chiar si tuneluri pentru strapungerea unor versanti montani.

Pilda „autostrazilor” bimilenare

 Pe langa indicatoarele rutiere si marcajele pentru distante, drumurile romane aveau „anexate” statii pentru schimbarea cailor si a magarilor, dotate de asemenea cu grajduri si nutret – deosebit de importante pentru curierii imperiali – precum si case destinate odihnei si alimentatiei, aproximativ la fiecare 32 km, asimilabile astazi cu motelurile, popasurile si restaurantele din vecinatatea soselelor si autostrazilor. In acest fel, „postasii” Antichitatii si calatorii grabiti puteau parcurge pana la aproximativ 100 de kilometri intr-o singura zi. Nu in ultimul rand, trebuie remarcat si faptul ca majoritatea drumurilor romane erau patrulate de detasamente speciale ale armatei imperiale, care aveau posturi cum sunt cele ale politiei de astazi, dar si turnuri de observare ce ajutau totodata la calauzirea calatorilor, la transmiterea de mesaje la distanta.

 Sarcina principala a acestor grupuri regulate era aceea de a descuraja si a combate talhariile, hotiile si crimele, nu in putine cazuri ele identificand si arestand sclavii fugari.

 Aproape incredibil pentru oamenii mileniului trei, stravechile drumuri romane au ramas neegalate din punct de vedere tehnologic pana in secolul al XIX-lea. Mai mult, unele au fost utilizate curent pana de curand, iar pe altele – inclusiv Via Flaminia si Marea Cale Fosse (Marea Britanie) continua sa se circule cu autoturismul si cu bicicleta. Cat despre priceperea exemplara a inginerilor Romei Antice, poate fi vazuta si in zecile de poduri, tuneluri si apeducte antice, inca folosite in prezent.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU

ShareTweet
Articolul precedent

Cum poate fi alungata insomnia

Urmatorul Articol

Somnul adancurilor

Articole Similare

Minuni ale lumii

Anticul cadran solar al Iranului

17 septembrie 2025

Vechea Persie – Iranul de astazi – pastreaza din abundenta monumente istorice...

Minuni ale lumii

A opta minune a lumii antice

7 septembrie 2025

Asia Mica poate fi considerata nu doar „depozitara” unora dintre cele mai...

Minuni ale lumii

Marele Zid Siberian

1 septembrie 2025

Sintagma Great Wall („Marele Zid”) a intrat în mentalul colectiv cu trimitere...

Minuni ale lumii

Casele suspendate din Cuenca

25 august 2025

În anul 1565, artistul flamand Anton van den Wyndaerde, care a imortalizat...

Minuni ale lumii

Tinutul „bisericilor-catarg”

18 august 2025

O linie imaginara uneste, din nordul Scandinaviei pâna în centrul si sudul...

Minuni ale lumii

Monumentul megalitic Flagstones

11 august 2025

Cercetarile arheologie desfasurate în necropola megalitica Flagstones, din apropiere de Dorchester in...

Urmatorul Articol

Somnul adancurilor

Colosul din Appenini

Invitatie pe Planeta Rosie

Comentarii

Articole Noi

Astazi in istorie

11 septembrie 1297 – Batalia de la Stirling Bridge

17 septembrie 2025

Batalia de la Stirling Bridge, este una dintre cele mai semnificative confruntari...

Citeste mai departe
Blitz

Actori „cu staif” care au stralucit si în filme de actiune

17 septembrie 2025

Filmele de actiune sunt adesea printre cele mai populare si de succes...

Citeste mai departe
Blitz

Targul Iconarilor si al Mesterilor Cruceri

17 septembrie 2025

O noua editie a Targului Iconarilor si al Mesterilor Cruceri, care vor...

Citeste mai departe
Consultatii fara plata

Anxietatea la 60 de ani

17 septembrie 2025

Anxietatea se identifica de regula cu un sentiment continuu de frica resimtit...

Citeste mai departe
Femina Club

Par stralucitor

17 septembrie 2025

Din pacate parul vopsit, foarte frumos dupa tratamentul aplicat, dupa cateva spalari...

Citeste mai departe
Femina Club

Salata de toamna

17 septembrie 2025

4 pere, o telina, 4 lingurite nuci tocate, 3 linguri bulion, 2...

Citeste mai departe
  • Contact
  • Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Nici un rezultat
Toate rezultatele
  • Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.