Legenda unui tren nazist incarcat cu aur, bijuterii si alte lucruri de pret, ascuns in tunelurile secrete din preajma castelului Ksiaz i-a fascinat pe polonezi de decenii intregi si a adus, de-a lungul vremii, in zona hoarde de vanatori de comori. Potrivit acestei legende, la inceputul anului 1945, cand Armata Rosie inainta vijelios spre Vest, autoritatile din capitala Sileziei Inferioare, Breslau (astazi, orasul polonez Wroclaw) au adunat cateva tone de aur de la locuitorii orasului si le-au depozitat in sediul politiei, de teama jafurilor la care sovieticii, in mod sigur, s-ar fi dedat.
Pentru a-l adaposti mai bine, aurul a fost incarcat intr-un tren si dus in Germania. Dar, din acel moment, despre trenul nazist plin cu aur nu s-a mai stiut nimic, iar cand razboiul s-a incheiat, Silezia Inferioara a fost oferita de Aliati Poloniei, ca o compensatie pentru partea mai vasta de teritoriu polonez din est, acaparata de Uniunea Sovietica.
Potrivit zvonurilor, trenul ar fi fost blocat intentionat in unul dintre zecile de tuneluri fortificate construite de nazisti in regiune. In decursul anilor, vanatorii de comori au cautat aurul fie in preajma castelului medieval Ksiaz, fie pe dealurile de langa oraselul Piechowice. Recent, doi arheologi amatori, un polonez si un german, au informat autoritatile din Walbrzych, oras situat la poalele castelului Ksiaz, ca ar fi identificat trenul intr-un tunel subteran. Cei doi au solicitat autoritatilor sa recupereze aurul, cerand 10% din valoarea descoperirii.
Dupa cum se stie, intre 1943 si 1945, nazistii au construit, folosind munca prizonierilor de razboi, 9 km de tuneluri in Muntii Bufnitei, aflati in regiunea castelului Ksiaz. Documentele care s-au pastrat sunt neconcludente, dar unii sustin ca aici ar fi urmat sa fie construit un nou cartier general pentru Hitler, in cadrul Proiectului Riese („Gigantul”). Altii sunt de parere ca marile complexe de tuneluri ar fi fost destinate unor fabrici subterane, in conditiile in care bombardamentele Aliate distrusesera o insemnata parte din infrastructura industriala a Reichului. Unele dintre tunele au fost scoase la iveala si sunt astazi atractii turistice. Desi presa poloneza a scris ca totul nu este decat o legenda, nesustinuta de niciun argument real, recent, ministrul adjunct al culturii din Polonia, Piotr Zuchowski, a declarat ca imaginile furnizate de echipamentul GPR (Ground Penetrating Radar – radar ce poate scana pamantul pana la adancimi de zeci de metri) l-au facut sa fie „99% convins” ca un tren militar german, echipat cu turele de tanc si datand din Al Doilea Razboi Mondial, se afla ingropat intr-un tunel secret din sud-vestul orasului Walbrzych.
Oficialul nu a dezvaluit locatia precisa, dar a afirmat ca, personal, spera sa poata fi scoase la lumina obiectele pretioase si arhivele naziste care s-ar putea gasi in tren. Zuchowski a discutat cu cei doi cautatori de comori, acestia explicandu-i ca au aflat de existenta trenului urmand indicatiile lasate pe patul de moarte de unul dintre soldatii germani participanti la operatiunea desfasurata in urma cu 70 de ani.
Deja zona a fost luata cu asalt de tot felul de aventurieri dornici sa dea de urma trenului, dar autoritatile au avertizat ca exista o probabilitate foarte ridicata ca atelajul sa fi fost minat. Procesul de localizare a trenului ar putea dura cateva saptamani, insa, daca supozitiile legate de cantitatea de aur aflata la bordul sau se confirma, aceasta ar putea fi cea mai mare descoperire de la tezaurul lui Tuthakhamon incoace.
GABRIEL TUDOR
Comentarii