Luna decembrie 2021 a transat in sfârsit disputa dintre Congres si Pentagon in privinta structurii guvernamentale SUA care se va ocupa de fenomenele aeriene neidentificate (UAP), adica de fenomenul OZN. Grupului AOIMSG propus de Pentagon in memorandumul Hicks din 23 noiembrie, i s-au opus mai multe initiative parlamentare. Acestea s-au coagulat intr-un text legislativ, promovând infiintarea „Oficiului de Supraveghere si Rezolvare a Anomaliilor” (ASRO).
Prima initiativa parlamentara importanta, inca in vara lui 2021, fusese cea a reprezentantului Ruben Gallego. Ea a fost urmata, pe 4 noiembrie, de un amendament, mult mai substantial, al senatoarei Kirsten Gillibrand, amendament rapid co-sponsorizat de senatorul Marco Rubio, cel care initiase, in 2020, textul de lege care a obligat Pentagonul sa produca, pe 25 iunie 2021, Raportul Preliminar privind fenomenele aeriene neidentificate, raport care a schimbat perspectiva in ceea ce priveste modul in care fenomenele anormale au fost investigate la cel mai inalt nivel. Reamintesc ca dintre cele 144 de cazuri UAP investigate, 143 nu au putut fi explicate, iar 80 dintre ele au implicat date obtinute simultan de la mai multi senzori.
Propunerea lui Gillibrand s-a bazat pe un set de mandate legate de UAP, care au fost incorporate anterior in proiectul versiunii Camerei a Legii de autorizare a apararii nationale pentru anul fiscal 2022 (National Defense Authorization Act for Fiscal Year 2022 – NDAA) de catre congresmanul Ruben Gallego, presedintele Subcomisiei de informatii si operatiuni speciale al Comisiei pentru servicii armate a Camerei. Acest proiect de lege a trecut prin Camera Reprezentantilor, fara nicio contestare a textului UAP al lui Gallego, pe 23 septembrie 2021.
Coordonarea eforturilor
Noul text negociat, inclus in NDAA, contine majoritatea, dar nu toate, componentele majore ale Amendamentului Gillibrand-Rubio. Senatorul Kirsten Gillibrand, care face parte din comisiile de servicii armate si de informatii, si-a prezentat amendamentul pe 4 noiembrie 2021. Amendamentul lui Gillibrand a fost rapid co-sponsorizat de senatorul Marco Rubio. Senatorii Martin Heinrich, Roy Blunt si Lindsey Graham, au devenit curând co-sponsori. In felul acesta, analistii vorbeau de un text „Gillibrand-Rubio-Gallego” (GRG).
Textul GRG ii cere Secretarului Apararii ca, impreuna cu Directorul Informatiilor Nationale (DNI), sa infiinteze o entitate dedicata coordonarii eforturilor Departamentului Apararii si a Comunitatii de Informatii in a culege date si de a studia misterele fenomenelor aeriene neidentificate (UAP). Proiectul de lege nu dicteaza exact unde trebuie amplasat acest birou coordonator, dar precizeaza ca acesta trebuie sa fie „in cadrul unei componente a Biroului Secretarului Apararii sau in cadrul unei organizatii comune a Departamentului Apararii si Biroului Directorului de Informatii nationale.”
Cele mai puternice elemente ale Amendamentului Gillibrand-Rubio au supravietuit sesiunilor de negocieri cu usile inchise dintre Camera si Senat, in ciuda incercarilor unor elemente ale birocratiei Pentagonului de a le deraia. Cu toate acestea, in timpul negocierilor, s-a renuntat la o prevedere care ar fi creat un comitet consultativ de 25 de membri, inclusiv 20 de membri numiti din listele transmise de Academiile Nationale, grupuri private orientate spre stiinta (cum ar fi Proiectul Galileo si Coalitia Stiintifica pentru Studii UAP) sau NASA. Dar printre functiile biroului central UAP s-au pastrat urmatoarele: „Dezvoltarea procedurilor de sincronizare si standardizare a colectarii, raportarii si analizei incidentelor, inclusiv a efectelor fiziologice adverse, privind fenomenele aeriene neidentificate in cadrul Departamentului Apararii si comunitatii de informatii… Evaluarea legaturilor dintre fenomenele aeriene neidentificate si guvernele straine adversare, alte guverne straine sau actori nestatali…. Evaluarea amenintarii pe care astfel de incidente o prezinta pentru Statele Unite… Coordonarea cu alte departamente si agentii ale Guvernului Federal, la modul adecvat, inclusiv cu Administratia Federala a Aviatiei, cu NASA, cu Departamentul pentru Securitate Interna, cu Administratia Nationala Oceanica si Atmosferica si cu Departamentul pentru Energie… Coordonarea cu aliatii si partenerii Statelor Unite, dupa caz, pentru a evalua mai bine natura si amploarea fenomenelor aeriene neidentificate.”
Vor exista si „organizatii de linie” pentru a conduce aspectele operationale ale investigatiilor UAP. Ele vor avea capacitatea „de a raspunde rapid si de a efectua investigatii pe teren ale incidentelor UAP”. Va trebui elaborat si un „plan stiintific pentru a dezvolta si testa, pe cât posibil, teorii stiintifice care sa tina seama de caracteristicile si performanta fenomenelor aeriene neidentificate care depasesc stadiul cunoscut in stiinta sau tehnologie”.
Pe 9 decembrie, Legea continând amendamentul Gillibrand a fost adoptata de Camera Reprezentantilor cu 363 de voturi impotriva a 70 (vot nominal), deci cu 83% din voturi favorabile.
In acest context, doamna Gillibrand a declarat: „Eforturile noastre de securitate nationala se bazeaza pe suprematia aeriana, iar aceste fenomene (UAP) reprezinta o provocare pentru dominatia noastra asupra aerului. A ramâne inaintea observatiilor UAP este esentiala pentru a ne mentine avantajul strategic si pentru a ne mentine natiunea in siguranta… Amendamentul meu va infiinta un birou oficial care sa raporteze si sa raspunda UAP-urilor si care sa ne ofere capacitatile stiintifice necesare pentru a urmari si a partaja date, a investiga observatiile si a dezvolta un raspuns la aceasta amenintare de securitate in crestere. Statele Unite au nevoie de un efort coordonat pentru a prelua controlul si a intelege daca aceste fenomene aeriene apartin unui guvern strain sau sunt cu totul altceva. Sunt mândra ca am lucrat alaturi de congresmanul Gallego pentru a include acest amendament care va ajuta la eliminarea stigmatizarii din jurul UAP, la protejarea natiunii noastre si la mentinerea in siguranta a celor care servesc.”
Interese de securitate
„A ne proteja interesele de securitate nationala inseamna sa stim cine si ce zboara in spatiul aerian al SUA. In prezent, sistemul nostru de urmarire si identificare a UAP-urilor este imprastiat in Departamentul Apararii si in alte departamente si agentii ale guvernului federal”, a spus Gallego. „Pe baza briefing-urilor pe care le-am primit in calitate de presedinte al Subcomisiei pentru informatii si operatiuni speciale, cred cu fermitate ca Departamentul Apararii si Comunitatea de informatii trebuie sa se uneasca si sa creeze o structura permanenta, sincronizata, pentru a colecta si analiza datele UAP. Sunt incântat ca amendamentul pe care l-am introdus alaturi de senatorul Gillibrand a fost inclus in versiunea finala a NDAA.”
Gallego a detaliat aceste teme intr-un interviu, la Hill TV, postat pe 14 noiembrie 2021. Vorbind despre ceea ce vede ca esecul comunitatilor militare si de informatii de a aduce un control coordonat si sustinut pentru problema OZN-urilor, Gallego a spus: „Cred ca, de fapt, mai mult decât orice altceva este o problema culturala. Deoarece nu am tratat niciodata UAP-urile ca pe o problema serioasa, nimeni nu vrea sa fie cunoscut drept „generalul OZN”, nu-i asa? Sau sa fie persoana care este directorul de informatii despre OZN. Pentru ca asta practic iti stabileste calea carierei in armata… Si asa, toata lumea o evita. Toata lumea evita subiectul. Politicienii evita subiectul. Asa ca toata lumea se cam plimba in cerc si spune: „Omule, e ceva acolo, dar nimeni nu vrea sa faca nimic in privinta asta”.
Pe 15 decembrie, si Senatul SUA a votat, cu 88 de voturi pentru si 11 impotriva, Actul de Autorizare a Apararii Nationale (NDAA), care include amendamentul Gillibrand-Rubio privind OZN-urile. Iar pe 27 decembrie 2021, presedintele Joe Biden a semnat Legea NDAA, inclusiv prevederile de anvergura legate de OZN.
In consecinta, in termen de 180 de zile de la aceasta data, secretarul apararii Lloyd Austin si directorul de informatii nationale Avril Haines trebuie sa stabileasca un „birou, structura organizationala si autoritati, pentru a aborda fenomenele aeriene neidentificate”. Biroul UAP va emite rapoarte anuale neclasificate cu privire la UAP, care vor fi facute publice. Opt comisii desemnate ale Congresului vor primi versiuni mai lungi, clasificate ale acestor rapoarte, iar sase dintre aceste comisii vor primi, de asemenea, briefinguri clasificate de cel putin doua ori pe an.
DAN D. FARCAS
Comentarii