• Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
magazin
Abonamente
Nici un rezultat
Toate rezultatele
vineri, 28 noiembrie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele
vineri, 28 noiembrie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele

Prima pagină » Cai ferate de exceptie

Cai ferate de exceptie

19 august 2013
in Glob
A A

Multe constructii spectaculoase s-au realizat pe Pamânt. Daca într-un numar anterior vorbeam despre istoricul cailor ferate, astazi va prezentam câteva dintre cele mai impunatoare „drumuri de fier”.

Transsiberianul

 Pâna în 1881, guvernul central al imperiului rus a ignorat orice proiect feroviar din Siberia datorita starii economice precare din aceasta zona, a birocratiei dificile dar si a riscurilor financiare. Contele Egor Kankrin, pe atunci ministru de finante, scria: „Ideea de a acoperi Rusia cu o retea feroviara nu doar ca depaseste orice posibilitate, dar chiar construirea unei cai ferate de la Petersburg la Kazan ar putea fi finalizata cel putin peste câteva secole”. N-a fost sa fie asa. Proiectarea a durat 10 ani. Se spune ca initial linia avea o „bucla” de vreo 7 km, deoarece, atunci când a fost trasata linia pe harta, tarul ar fi avut pus, din neatentie, un deget în drum.

 Cunoscuta fiind ca cea mai lunga cale ferata din lume, Velikaja Sibirskaja Magistral-Moscova-Vladivostok, masoara 9476 km si a fost realizata la sfârsitul secolului al XIX-lea si începutul secolului XX. Magistrala transsiberiana a jucat un rol urias în dezvoltarea economico-sociala a Siberiei. Constructia portiunii din sectorul Celeabinsk-Vladivostok pe distanta de 7415 km s-a desfasurat în conditii extrem de grele, trebuind sa fie învinsa clima aspra, sa se traverseze fluviile Obi, Irtâs, Angara, Enisei, dar si paduri nesfârsite si mlastini întinse.

 Începuta în 1891 calea ferata din sectorul Vladivostok-Grafskoi a fost încheiata în 1916. Astazi, magistrala transsiberiana este complet electrificata, are 97 de statii, cele mai importante fiind marile centre economice Celeabinsk, Omsk, Novosibirsk, Krainoiarsk, Irkutsk, Habarovsk si Vladivostok. Expresul „Rossia” ce pleaca zilnic din Moscova parcurge uriasa distanta într-o saptamâna.

Colosul indian

 În India, marea majoritate a locuitorilor calatoresc cu trenul. Pe cei 107.969 de kilometri de cale ferata, trenurile de calatori si cele de marfa parcurg zilnic o distanta egala cu de trei ori si jumatate distanta de la Pamânt la Luna. Cum s-a ajuns la acest colos? Din necesitati economice. Dupa ce în 1846 recolta de bumbac din America a fost compromisa de seceta, iar apoi a urmat razboiul de secesiune (1861-1865), Marea Britanie a fost nevoita sa gaseasca alt furnizor de bumbac, India fiind singura solutie.

 Pentru asta deja a trebuit sa înfiinteze Compania de Cai ferate a Indiilor Orientale (1845) si Caile ferate ale Peninsulei Indiene (1849), totodata semnându-se contracte cu Compania Britanica a Indiilor Orientale. Lucrarile s-au declansat rapid, iar pe 16 aprilie 1853, în India a circulat primul tren, pe distanta de 34 km. Pentru a se ajunge de la Bombay în zonele rurale unde se cultiva bumbacul, era nevoie sa se treaca peste Western Ghats, un lant muntos. Ingineri si muncitori britanici, ajutati de indieni, au construit, pentru prima oara în lume, serpentine, realizând o cale ferata ce urca 555 m, sapând 25 de tuneluri cu o lungime de 3658 m. Activitatea de construire a retelei de cale ferata a continuat în ritm rapid în India, pentru ca în 1900, sa ajunga pe locul al V-lea din lume ca extindere.

    Una dintre cele mai impresionante cai ferate, cotata ca o minune a zilelor noastre, este calea ferata Konkan care porneste din Mumbai, principalul centru comercial al Indiei, si ajunge pâna la Mangalore, principalul port al tarii. Linia are 760 km, a fost data în folosinta în ianuarie 1998 iar drumul de la Mumbai la Mangalore a fost scurtat cu 1127 km, timpul calatoriei fiind redus cu 26 de ore.

Linie rapida chineza

 Cu doar câteva luni în urma, China a inaugurat cea mai lunga linie feroviara rapida din lume, aceasta concurând, cursele avioanelor Airbus A380. Cu o lungime de aproximativ 2300 km, distanta dintre orasul Beijing si Guangzhou (din sudul Chinei), va fi parcursa de trenurile rapide, circulând initial cu viteza de 300 km/ora, în 8 ore.

IOANA FLORIA

ShareTweet
Articolul precedent

Catedrala din Florenta

Urmatorul Articol

Salata de sfecla si ciuperci

Articole Similare

Glob

Artizani de cochilii

23 noiembrie 2025

Oamenii de stiinta au descoperit la Charente-Maritime, în sud-vestul Frantei, cel mai...

Glob

Marele Muzeu Egiptean

18 noiembrie 2025

Muzeul, care a fost inaugurat oficial la Cairo, prezinta cele mai emblematice...

Glob

Degradare în leaganul civilizatiei

11 noiembrie 2025

Autoritatile din Irak trag un semnal de alarma în ceea ce priveste...

Glob

Disparuti în plina glorie

11 noiembrie 2025

Unii dintre ultimii dinozauri din lume erau sanatosi si prosperau pâna în...

Glob

Speranta cruciatilor

27 octombrie 2025

Îngropata timp de secole, o orga medievala descoperita langa Biserica Nasterii Domnului...

Glob

Uniforma reinventata la Vatican

27 octombrie 2025

Garda Elvetiana Pontificala, cunoscuta pentru tinuta sa în culori vibrante, a prezentat...

Urmatorul Articol

Salata de sfecla si ciuperci

Exercitii benefice

Desecretizarea OZN din Brazilia continua

Comentarii

Articole Noi

Astazi in istorie

20 noiembrie 284 d.Hr. – Diocletian este proclamat împarat

23 noiembrie 2025

Pe 20 noiembrie 284 d.Hr., la Nicomedia, un moment crucial a marcat...

Citeste mai departe
Blitz

De la figuranti la superstaruri: povesti uimitoare ale actorilor

23 noiembrie 2025

Actori faimosi care si-au început cariera muncind din greu, ca simplu figuranti?...

Citeste mai departe
Blitz

Fragilitatea Eternului

23 noiembrie 2025

O expozitie-eveniment, unica în România, „Fragilitatea Eternului. De la Pompeii la Grand...

Citeste mai departe
Consultatii fara plata

Omul contemporan, între post si abuzul alimentar

23 noiembrie 2025

Celebrul filosof Arthur Schopenhauer ne amintea un adevar comun, atât de banal...

Citeste mai departe
Femina Club

Agresiunile sezonului rece

23 noiembrie 2025

Iarna, când temperaturile scad si aerul devine din ce în ce mai...

Citeste mai departe
Femina Club

Sufleu de legume

23 noiembrie 2025

1 morcov, 1 patrunjel, o telina mica, câteva pastai fasole verde, 2...

Citeste mai departe
  • Contact
  • Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Nici un rezultat
Toate rezultatele
  • Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.