Intre Paris si Berlin sunt 1052 kilometri de parcurs pe calea rutiera pe care, la modul ideal, o masina ii parcurge in peste 10 ore.
Un proiect de ultima ora propune o solutie aproape de domeniul science-fiction, intrucât ar insemna parcurgerea distantei sus-mentionate in ceva mai mult de o ora!
Este vorba despre revolutionarul hyperloop, un „tren” cu levitatie magnetica, insa nu de tipul monoraiurilor japoneze care se deplaseaza cu viteze incredibile.
Hyperloop-ul ar putea fi viitorul transportului pentru calatorii de lungime medie. Ar putea sa depaseasca calea ferata de mare viteza si, in acelasi timp, sa opereze la viteze comparabile cu cele ale aviatiei, dar la o fractiune din costurile sale de mediu si energie. Simplificând foarte mult ideea, vorbim despre un „vehicul”-capsula ce se deplaseaza printr-un tub vidat, la viteze foarte mari, aproape supersonice, iar propulsia consta intr-o tehnologie care implica si câmpuri electromagnetice.
In fata capsulei trebuie elimi-nata presiunea, altfel vehiculul oprindu-se in mod automat, insa si in interior trebuie asigurate cu strictete toate elementele de mediu existente intr-un avion supersonic. Totusi, un risc inevitabil ramâne, in cazul in care diferenta de presiune sufera o defectiune, pasagerii putând fi afectati fizic.
Consumul de energie, comparat cu o masina electrica, este de sase ori mai mic, iar energia este sustenabila. Pretul de infrastructura este apropiat de cel al unui tren datorita solutiei de tehnologie existente pe partea de capsule. In prezent, trenul futurist denumit TGV este considerat prea putin eficient, fiindca dezvolta „numai” 300-350 km/ora, iar cursele aeriene sufera de probleme ecologice, de amplasamentul aeroporturilor in afara oraselor.
Prin urmare, solutia salvatoare ar fi acest hyperloop, capabil sa atinga viteza de circa 1.000 km/ora, suta la suta electric, deci cu impact redus asupra mediului. Conceptul sugerat de proiectele practice ale lui Elon Musk (Space X si Tesla) se afla in aplicare de catre start-up-ul iberic Zeleros.
Acesta planuieste sa construiasca o pista de testare de 3 km intr-o locatie inca de stabilit in Spania, unde pâna in 2023 se doreste sa-si demonstreze viabilitatea, lucrând cu Portul Valencia pentru a studia utilizarea de hyperloop in transportul de marfuri. In schimb, pentru pasageri, cel mai apropiat termen de concretizare se afla la cel putin zece ani distanta.
ADRIAN-NICOLAE POPESCU
Comentarii