In cautarea neutralizarii carbonului emis de masinile cu motoare cu combustie interna, inovatiile tehnologice au oferit p ana acum doar solutii partiale.
Exista puteri care folosesc schimbarile climatice ca motiv pentru a impiedica orice progres semnificativ, in ciuda faptului ca ele contribuie cu 92% la emisiile globale de carbon.
Una dintre cele mai fezabile moduri prin care putem contribui la neutralizarea amprentei de carbon consta in transportul pe care il folosim zilnic. Av and in vedere ca masinile electrice nu emit noxe, dar in procesul de fabricatie al bateriilor poluarea cu CO2 este majora, cercetatorii cred ca este timpul sa privim intr-o alta directie atunci c and vine vorba de transportatorii ecologici, absorbind dioxidul de carbon din aer.
Conceptul a fost concretizat de echipa TU/ecomotive din Olanda – formata din 35 de studenti, cu sediul la Universitatea de Tehnologie Eindhoven – sub forma unui prototip functional. Masina, botezata ZEM – Zero Emission Mobility (mobilitate cu emisii zero), foloseste o tehnologie numita „captarea directa a aerului”, care curata aerul prin captarea CO2 si stocarea acestuia intr-un filtru interior. Aceasta ii ofera puterea necesara pentru a continua sa functioneze. Conceptul este mai simplu dec at pare: in timp ce autovehiculul ruleaza, aerul se misca prin cele doua filtre montate in spatele celor doua roti frontale, stoc and CO2 „captat” prin acest proces. Pus in miscare de un motor electric alimentat dintr-un pachet de baterii Li-Ion ZEM este capabil sa capteze echivalentul a 2 kg de CO2 la 32.000 km parcursi. Prin c omparatie, ar fi nevoie de 10 asemenea vehicule pentru a absorbi aceeasi cantitate de dioxid de carbon pe care o poate absorbi un copac de dimensiuni medii in cursul unui an. Odata ce filtrele sunt pline trebuiesc „curatate” la o statie de incarcare electrica unde dioxidul de carbon poate fi extras si folosit in productia de hidro-gen. Soferii unui ZEM sunt avertizati in momentul in care masina trebuie sa fie „alimentata”, cu filtre curate aproximativ la fiecare 320 km.
Principiul de design al masinii tine cont si de reciclabilitatea ridicata, folosind materiale usor separabile c and vehiculul a ajuns la sf arsitul duratei de viata, oric at de lunga ar fi aceasta. Chiar si panourile caroseriei sunt imprimate 3D cu plastic circular, reduc and si mai mult emisiile de carbon si deseurile din procesul de productie.
Daca este necesar, masina poate fi demontata, permit and maruntirea si reutilizarea plasticului reciclat pentru alte proiecte, iar o alta caracteristica remarcabila este acoperisul cu panouri solare, capabil la nevoie sa furnizeze energie auxiliara unei intregi gospodarii.
ADRIAN-NICOLAE POPESCU
Comentarii