Un „secol religios” ajuns in deriva?
Recentele luari de pozitie împotriva unor aspecte pagâne care coexista cu traditiile crestine stârnesc numeroase controverse
Spusa lui André Malraux, conform careia „secolul XXI va fi religios sau nu va fi deloc”, pare mai actuala decât oricând
Simbolurile laice ale lui Mos Craciun si Sfântului Valentin sunt contestate de înalte fete bisericesti ortodoxe
„Deturnarea” unor sfinti, un obicei periculos
Asa cum ne-am obisnuit de câtiva ani, dupa decembrie 1989, ziua de 14 februarie declanseaza o adevarata isterie a declaratiilor de dragoste si a atitudinilor languroase. De ce? Pentru ca la 14 februarie este celebrat Sf.
Un „secol religios” ajuns in deriva?
Recentele luari de pozitie împotriva unor aspecte pagâne care coexista cu traditiile crestine stârnesc numeroase controverse
Spusa lui André Malraux, conform careia „secolul XXI va fi religios sau nu va fi deloc”, pare mai actuala decât oricând
Simbolurile laice ale lui Mos Craciun si Sfântului Valentin sunt contestate de înalte fete bisericesti ortodoxe
„Deturnarea” unor sfinti, un obicei periculos
Asa cum ne-am obisnuit de câtiva ani, dupa decembrie 1989, ziua de 14 februarie declanseaza o adevarata isterie a declaratiilor de dragoste si a atitudinilor languroase. De ce? Pentru ca la 14 februarie este celebrat Sf.Valentin (rit romano-catolic). Asocierea dintre o asa-zisa sarbatoare a îndragostitilor si acest sfânt este ilicita. Dictionarul enciclopedic al prenumelor si sfintilor, publicat de Larousse, arata limpede ca Valentin a fost un martir roman ucis în anul 273 si recunoscut ca atare înca din anul 352, de catre papa Iulius. Nu exista nici o legatura istorica sau macar ipotetica între sacrificiul acestui Valentin pentru cauza primilor crestini si deturnarea imaginii sale spre o sarbatoare a tandretii dezlantuite (deturnare petrecuta, probabil, în Anglia, dupa cum ne spune dictionarul pomenit). Si, asa cum se întâmpla într-o era a mercantilismului de genul „a face bani din orice”, artistii (?) si comerciantii merg mâna-n mâna pentru a profita de aceasta cosmetizare a figurii unui sfânt cu statut bine cunoscut si al carui devotament crestinesc nu lasa loc de nici o ambiguitate de care sa poata profita „omul modern”.
Aceasta atitudine – pe care am amintit-o si cu alt prilej – este deja oficiala în Grecia, o tara cu extrem de puternice radacini ortodoxe, tara pe teritoriul careia se afla celebrul Munte Athos, cu toate simbolurile sale profunde. Foarte recent, arhiepiscopul Christodoulos, Întâistatatorul Bisericii Ortodoxe a Greciei, s-a pronuntat raspicat, chiar foarte dur, nu numai împotriva considerarii Sf. Valentin drept „patron al îndragostitilor”, ci si a figurii pagâne a lui Mos Craciun. De asemenea, arhiepiscopul Christodoulos s-a declarat si împotriva unui alt obicei din Grecia, acela de a-l considera pe Sf. Vasile (sarbatorit la 1 ianuarie) drept al doilea aducator de daruri, insa în noaptea de Revelion.
De-a lungul timpului, si alte înalte fete bisericesti si-au exprimat – mai mult sau mai putin energic – rezervele fata de insertiile pagâne în obiceiurile traditionale crestine care deviaza atentia, în special a copiilor, de la autenticele semnificatii ale unor momente din calendarul crestin, ortodox sau romano-catolic.
Exista un „sfânt al homosexualilor”?
Un caz uluitor a pus pe jar comentatorii fenomenului religios din Franta. Au aparut în numeroase publicatii prestigioase (printre care si „Le Monde”, sub semnatura lui Michel Braudeau) care se ocupa de deturnarea imaginii martirului roman Sebastian (mort în 288), canonizat si sarbatorit la 20 ianuarie. Acest sfânt, „soldat al lui Dumnezeu”, a fost vazut mai întâi conform cu realitatea, ca un sef pretorian batrân si barbos, dar cu timpul, datorita (în primul rând) pictorilor secolului XIII, a devenit un tânar exceptional de frumos. Secolul XX, în special datorita cineastului Derek Jarman, batrânul martir a devenit un efeb cu nuante clare de homosexualitate! Mai mult, au aparut calendare ale sfintelor lesbiene, ale bisexualilor si transsexualilor, facute de Paul Halsall… Sa fie limpede, nu avem nimic împotriva acestor persoane si a orientarii lor sexuale, care nu au nici o vina pentru imaginatia „fecunda” a unora care deturneaza simbolurile clasice crestine. Dar parca se merge prea departe, iar înaltele fete bisericesti nu vor decât sa se restabileasca adevarul sifonat de simboluri false.
P.S. Mutumesc tuturor celor care mi-au scris pe tema „Vârstele minciunii”. Vom publica fragmente din scrisorile dumneavoastra, într-un numar viitor.
Prima rezervatie de casaloti din lume
Dominica, un mic stat insular din Marea Caraibilor, a anuntat crearea primei...
Comentarii