A trecut de mult timp vremea in care notiunea de arta facea trimitere la (numai) sapte muze capabile sa ofere desfatare simturilor umane „capitale” – vazul, auzul si pipaitul.
In prezent, artistii plastici cauta noi modalitati de exprimare, de evidentiere a esteticului prezent permanent in realitatea inconjuratoare si in fantezia noastra. Uneori, demersurile respective dau rezultate incredibile!
– Opere intangibile. Umbra! Cine si-ar putea inchipui ca aceasta pseudoforma, acest „dublu” siamez al oricarui element material poate da nastere unor opere de arta? Ei bine, artistul Diet Wiegman, originar din Tarile de Jos, si-a inceput in 1980 cariera in sculptura, insa avand in minte un asemenea proiect aparent utopic.
Totusi, a reusit sa identifice modalitati prin care sa „captureze” si sa modeleze umbra, punand in valoare detalii estetice nebanuite si fascinante. Shadow dancing („Umbra care danseaza”) este numele dat inovatiei artistice care, facand un joc de cuvinte, pune in lumina viziuni ignorate si neexplorate pana acum.
Principala unealta a lui Diet este proiectorul orientat catre ingramadiri de obiecte lipsite de o coerenta initiala. Rearanjate, ele dau nastere unei adevarate magii pe ecranul ce serveste drept suport material pentru umbre. Impresionant, artistul a generat astfel contururile unor repere ale culturii mondiale: Venus din Milo, David, Hermes sau chiar Michael Jackson!
– Florile inaripate. Artistul fotograf parizian Seb Janiak ne propune imagini incredibile ce revizuiesc legile naturii, avand ca protagoniste un soi de fapturi hibride, intre flora si fauna. Seria intitulata „Mimesis” ne provoaca fantezia la o incursiune in teritorii secrete ale gradinilor si padurilor, imaginile fiind cu atat mai impresionante cu cat autorul nu apeleaza la tehnici de retus de genul celor utilizate in fotografia numerica.
Singurele metode comparabile cu acestea sunt vechile fotomontaje si suprapuneri. Astfel, imaginile nu sunt modificate, ci transformate in conformitate cu acelasi principiu al mimesis-ului existent in natura. Un exemplu il constituie camuflajul utilizat ca ultima tehnica de supravietuire: blana alba a ursilor polari de pe banchiza, coloritul de flacara al veveritei care se furiseaza prin frunzisul arborilor, sarutul fluturelui aplecat sa soarba nectarul florilor…
– O arta… pandemica. In Spania, una dintre tarile europene cel mai puternic afectate de coronavirus, cativa plasticieni au creat un muzeu – virtual, cum altfel! – aand ca tema chiar fenomenul generat de acest sinistru agresor. The Covid Art Museum („Muzeul de arta Co-vid”) ofera o paleta artistica surprinzatoare, pentru toate gusturile: picturi, colaje, instalatii statice sau cinetice, desene.
Obiectivul principal este acela de a scoate in evidenta propunerile eclectice care reflecta situatia sanitara de exceptie pe care o traim cu totii, iar autorii sunt atat artisti confirmati, cat si oricine altcineva din afara domeniului. Muzeul poate fi considerat o arhiva, un fel de marturie despre ceea ce (mai) inseamna arta si creatia artistica in timpul unei asemenea lungi perioade de restrictii, dar si de renastere. Sau, daca vreti, parafrazand un vechi dicton latin – „Muzele nu tac, nici cand vorbesc armele.”
ADRIAN-NICOLAE POPESCU
Comentarii