• Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
magazin
Abonamente
Nici un rezultat
Toate rezultatele
miercuri, 2 iulie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele
miercuri, 2 iulie 2025
magazin
Nici un rezultat
Toate rezultatele

Prima pagină » Ferocitatea seducatoare a naturii

Ferocitatea seducatoare a naturii

20 aprilie 2022
in Amprente ale spiritualitatii
A A

Katsushika Hokusai, unul dintre cei mai valorosi artisti plastici japonezi a creat intre anii 1830-1833 o serie de tablouri imprimate pe lemn intitulata „Treizeci si sase de vederi ale muntelui Fuji” (Fugaku sanjñrokkei). Lucrarea intitulata „Sub valul de langa Kanagawa” (Kanagawa oki nami ura), cunoscuta si sub numele de „Marele Val”, este considerata cel mai valoros „imprimeu” din intreaga istorie a inconfundabilei peisagistici nipone.

 Un detaliu extrem de important si care poate fi inteles in toata profunzimea sa numai dobandind o cunoastere desavarsita a mentalitatii si traditiilor multimilenare ale poporului din Tara Soarelui-Rasare, il constituie faptul ca autorul a inceput sa lucreze la aceasta serie remarcabila la varsta de 70 de ani. Fara indoiala, in cele sapte decenii de viata el atinsese o perceptie patrunzatoare a marilor adevaruri ale lumii, lucru ce se poate remarca si in detaliile lucrarilor din acest ciclu.

 El a si facut o apreciere legata de varsta si experienta sa, punand in sensul vorbelor o evidenta nuanta de umor, dar si de meditatie amara asupra caracterului efemer al vietii: „…la 86 voi progresa mai departe, la 90 de ani voi patrunde si mai mult in sensul lor secret, iar la 100 voi fi, poate, cu adevarat atins la nivelul minunatului si al divinului. Cand voi implini 110, fiecare punct, fiecare linie va avea o viata proprie. ”

 La o privire superficiala a tabloului, imaginea pare simpla: un val urias, secondat de alte doua mult mai mici, sunt pe cale sa inece doua barci lungi de pescuit, in timp ce pe fundal se afla zugravita silueta faimosului munte Fuji, deasupra caruia plutesc nori sumbri.

 Prima impresie este una de dinamism, de agresivitate impinsa pana la ferocitatea imprevizibila a elementelor naturii, carora omul cu greu si rareori le poate face fata cu adevarat. Aceasta impresie e conferita de imaginea „marelui val”, care domina peisajul intr-un mod nelinistitor si terifiant.

 Sentimentul este dat in primul rand de forma acestuia: o rostogolire colosala ce ascunde in ea, deopotriva, acel miracol tainic al fortei naturii dezlantuite. Forma acestei stihii, realizata avand la baza contururi curbe, in principiu linistitoare, este contracarata de creasta ce sta sa se pravale asupra barcilor cu pescari – adevarata arma a valurilor marine, pe care Hokusai o reproduce magistral zugravind „varfurile” apei ca pe niste gheare gata sa insface prada.

 In aceasta zona a tabloului se identifica si o poveste, insa lipsita de deznodamant. Prezenta barcilor in imagine semnifica in primul rand faptul ca natura si omul se afla dintotdeauna intr-o comunitate indestructibila, dar si intr-o inclestare periodica de proportii gigantice.

 In al doilea rand ni se arata implicit micimea fiintei umane in fata colosalelor elemente si fenomene ce ajung sa semnifice cosmicul, eternul. In ceea ce priveste incertitudinea deznodamantului, oricare ar fi optiunea privitorului, nimeni nu poate afirma cu certitudine ca, in ceea ce am numit povestea din tablou, cele trei barci, respectiv oamenii aflati in ele vor scapa in cele din urma de un sfarsit tragic.

 Cel putin la fel de impresionanta este partea superioara a imaginii in care muntele sfant al japonezilor (Fuji) pare mic si aproape nesemnificativ, artistul plasandu-l astfel incat pare ca el se afla pe cale sa fie inghitit de val, laolalta cu barcile pescaresti. Acest detaliu ar trebui descifrat intr-o alta nota.

 Muntele se afla dincolo de val, situarea sa in zona de deasupra a lucrarii indica evidenta faptului ca nu poate fi atins de stihia marina. Apa va sfarsi prin a-si domoli furia, in timp ce muntele va ramane la fel de neclintit si semet cum este de milioane de ani.

 Ca o corola a acestei fabuloase metafore plastice a lui Hokusai, cerul este zugravit in nuante ce se deschid progresiv, dinspre zona zbaterii telurice in care simtim o drama in plina desfasurare, catre inalturile cerului, ce capata culoarea cea mai deschisa. Iar aici, sufletul si mentalitatea omului determina privitorul sa interpreteze intregul ca pe un mesaj de optimism, cu speranta ca odata depasite momentele dramatice, viata isi va relua cursul firesc in culori incarcate de viata.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU

ShareTweet
Articolul precedent

Calea uriasilor

Urmatorul Articol

Ierusalim, orasul lui Dumnezeu

Articole Similare

Amprente ale spiritualitatii

Biserica Domneasca din Pitesti

30 iunie 2025

Reper al orasului si monument istoric, Biserica Domneasca din Pitesti este închinata...

Amprente ale spiritualitatii

Biserica „Sfântul Mina” – Vergu

16 iunie 2025

Emblematica pentru viata spirituala a Capitalei, Biserica „Sfântul Mina” – Vergu din...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Surpatele

26 mai 2025

Aflata în judetul Vâlcea, comuna Frâncesti, satul Surpatele, manastirea cu acelasi nume,...

Amprente ale spiritualitatii

Catedrala Sfântul Spiridon Nou

5 mai 2025

Aflata pe Calea Serban Voda din Bucuresti, Biserica Sfântul Spiridon Nou –...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Brebu – Caras Severin

16 aprilie 2025

Manastirea Brebu, din satul cu acelasi nume din judetul Caras-Severin, este un...

Amprente ale spiritualitatii

Manastirea Durau

1 aprilie 2025

Dat fiind ca doar cu câteva zile în urma, pe 25 martie,...

Urmatorul Articol

Ierusalim, orasul lui Dumnezeu

Dublarea amprentei ecologice

Efecte rapide

Comentarii

Articole Noi

Astazi in istorie

26 iunie 363 d.Hr. – Moartea împaratului roman Iulian Apostatul

30 iunie 2025

În vara anului 363 e.n., împaratul Flavius Claudius Iulianus, cunoscut în istoriografia...

Citeste mai departe
Blitz

Malefici, dar geniali

30 iunie 2025

În filme, din punct de vedere al inteligentei, victimele ocupa de cele...

Citeste mai departe
Blitz

Sezatoare traditionala

30 iunie 2025

Muzeul „Vasile Pârvan” Bârlad (Str. Vasile Pârvan, Nr. 1) organizeaza pe 28...

Citeste mai departe
Consultatii fara plata

Rujeola, o boala cu potential letal

30 iunie 2025

Cunoscuta ca una dintre infectiile virale relativ frecvente în copilarie, în primul...

Citeste mai departe
Femina Club

Leac redutabil

30 iunie 2025

Suparatoarea acnee are în propolis un remediu valoros. S-a demonstrat ca propolisul...

Citeste mai departe
Femina Club

Ostropel cu aripioare

30 iunie 2025

1 kg aripioare, 125 ml ulei, 2 cepe, 1 morcov, o jumatate...

Citeste mai departe
  • Contact
  • Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Nici un rezultat
Toate rezultatele
  • Prima pagina
  • Spectacolul cunoasterii
  • Istorii uitate
  • Paranormal
  • Femina Club
  • Starea de veghe
  • Terra X
  • Minuni ale lumii
  • Consultatii fara plata
  • Terapii complementare
  • Blitz
  • Astazi in istorie
  • Verificati-va cunostintele
Abonamente

Copyright © 1999 - 2024 Revista Magazin

Acest site foloseste cookies respectand Regulamentul (UE) privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.